Cum o duce ilustratia de carte in Romania: de vorba cu Stela Lie (UNArte Bucuresti)

Cum o duce ilustratia de carte in Romania: de vorba cu Stela Lie (UNArte Bucuresti)

M-am intalnit pentru prima data cu asociatia Clubul Ilustratorilor Romani la Romanian Design Week, etajul 3 mai exact, unde mi-a atras atentia o carte frumoasa cu zane desenate intr-o mie de feluri dupa care, copil fiind, as fi plans agatata de fusta mamei ca s-o conving sa mi-o cumpere. I-am cautat apoi pe Facebook si tot atunci mi-am amintit de un proiect de acum cativa ani, 2010 mai exact, cand asociatia a lansat impreuna cu Serban Alexandrescu (acum Creative Director/Managing Partner, Headvertising), atunci in calitate de Presedinte al ADC Romania, calendarul "Ilustrat cu ilustratii". Atunci, 14 art directori din agentiile de publicitate au facut echipa cu tot atatia ilustratori pentru a revitaliza ilustratia ca mod de expresie in publicitate.

M-am gandit sa-i contactez ca sa aflu ce au mai pregatit, iar Stela Lie, profesor la UNArte Bucuresti si fondatoarea Clubului Ilustratorilor Romani mi-a raspuns la cateva intrebari. 

IQads: Cum arata situatia ilustratiei de carte in Romania si ce difera fata de strainatate?
Stela Lie: Ilustratia de carte romaneasca este la fel de buna ca cea straina, si ar putea castiga in profesionalism daca editorii ar solicita ilustratorii mai des. In strainatate ilustratia de carte are un loc bine stabilit in societate, exista scoli specializate, editorii sunt profesionisti, librariile sunt doldora de carti ilustrate si tiparite impecabil. Si exista si traditie in toate acestea, continuitate.

IQads: Care sunt cele mai mari provocari cu care se confrunta un ilustrator de carte roman?
Stela Lie: Lipsa comenzilor, lipsa unor contracte profesional concepute de catre editori, lipsa proiectelor editoriale interesante.

IQads: Cum arata brieful unui ilustrator de carte? Cum se desfasoara procesul colaborativ intre autor-editor-ilustrator? 
Stela Lie: Ilustratorul primeste textul (care nu intotdeauna se potriveste stilului sau, dar accepta, pentru ca oferta e si asa redusa) si un termen, aproape intotdeauna prea scurt pentru executie. Uneori da o proba (neplatita). Uneori primeste formatul, chiar oglinda paginii (daca editura este intr-adevar profesionista si are un grafic designer angajat). Din pacate exista inca editori care comanda si chiar primesc ilustratii fara sa fie semnat un contract care, de exemplu, sa oblige editura sa plateasca la predarea materialului (nu la publicare sau altfel).


Ilustratie: Oana Ispir

IQads: Exista o anumita categorie de ilustratii mai populare, sau preferate de edituri? Prefera ceva mai scandalos sau mai degraba cuminte? Sau le intereseaza doar sa fie ieftin si rapid?
Stela Lie:Cred ca sunt mai putin editori care doresc ceva original, mai degraba vor ceva dragut, placut, vesel, colorat, ceea ce numim "comercial". Pretul este de obicei modest si nu prea face obiectul unei negocieri, nu am auzit sa existe royalties (procent din vanzari acordat ilustratorului).

IQads: Cum s-a format Clubul Ilustratorilor Romani?
Stela Lie: Am sa-mi arog din nou dreptul de a spune ca am avut ideea de a forma o asociatie impreuna cu cativa din absolventii mei din 2003. Am inceput sa expunem, prima noastra expozitie a fost in 2005 la Simeza (Imagini care spun povesti). Intentia mea era sa ofer absolventilor un mod de a-si castiga existenta prin ilustratia de carte. Dar pentru ca editorii nu erau prea interesati, ne-am hotarat sa expunem pana ne vad.


Ilustratie: Cristiana Radu

IQads: Cine se ocupa de coordonarea asociatiei?
Stela Lie: Exista un Consiliu director si un spatiu in care ne intalnim, cel virtual (avem blog, Facebook). Sediul este formal (la mine), o data pe an ne vedem la UNA (dept. Grafica), ne mai intalnim si in particular, pe la cate unul, in oras. Exista multe lucruri care iau timp si pe care cineva trebuie sa le regleze, legatura cu un avocat, cu o contabila, administrarea resurselor (cotizatii, web etc). Aceste lucruri revin celor care pentru "binele comun" fac parte din acest consiliu, care se schimba periodic.

IQads: Cati membri sunt inscrisi in momentul de fata in Club?
Stela Lie: Sunt cam 60, lucrurile nu sunt fixe, mai ies unii, mai intra altii. Si nu sunt doar din Bucuresti.

IQads: Ce beneficii au ilustratorii care se inscriu in Club?
Stela Lie: In principal e vorba de imagine. Daca am insistat ani de zile sa sustinem ca exista ilustratori tineri, valorosi, promitatori (asa cum existau si inainte de Revolutie), a fost de folos pentru ca acum editorii au inceput sa ne bage in seama. Dar a durat, a fost un proces - timp in care am lucrat la magine. Am facut expozitii, am colaborat cu ICR, cu Creart, ARCUB. Am tiparit carti si fanzine, singuri sau cu sponsorizari. Avem proiecte editoriale cum a fost Bookataria de texte si imagini 1.

Participam de cativa ani, datorita generozitatii AER (N.R. Asociatia Editorilor din Romania) la Bookfest, unde avem standul nostru, mic dar cautat. De aceea, pentru ca e vorba de imagine, pot trimite si pot participa si membri din provincie. Sunt edituri care si-au gasit colaboratorii vizitand Clubul (Cartea Copiilor, Art, Nemira, Corint).

 
Coperta desenata de Alina Munteanu (Samoschi)

IQads: Cum decideti ca un ilustrator se califica pentru a face parte din Clubul Ilustratorilor?
Stela Lie: Foarte simplu si democratic. O data pe an avem o adunare generala anuntata pe blogul nostru. Acolo sunt trecute si conditiile admiterii. Ne adunam si vedem portofoliile trimise electronic, votam toti cei prezenti la respectiva adunare generala.

IQads: Cum promovati asociatia?
Stela Lie: Promovam asociatia prin expozitii si evenimente la care anuntam editorii si presa. Iar cei care si-au facut deja un nume nu uita cum a inceput cariera lor ca membri ai Clubului (de obicei nu ies din Club numai pentru ca acum sunt "pe val").

Individual este mai greu sa te remarci, sa-ti faci relatii in lumea editoriala. Trebuie sa ai un portofoliu, sa contactezi editurile. Dar sunt cazuri izolate care arata ca se poate, si chiar am observat ca multi incearca mai degraba sa se promoveze in strainatate (pe internet sau la evenimente precum, exista Targul International de Carte pentru Copii de la Bologna, la care se duc sa-si caute norocul si ilustratorii romani).

 
Ilustratie: Veronica Neacsu

IQads: Ati avut in 2010 un proiect realizat impreuna cu Art Directors Club Romania, Calendarul "Ilustrat cu ilustratii". Ce alte proiecte ati mai desfasurat sau urmeaza sa desfasurati?
Stela Lie: Serban Alexandrescu a vrut sa arate cu respectivul calendar ca ilustratia joaca un rol si in advertising, nu doar in domeniul editorial. Nu cred ca avem multi membri care sa colaboreze cu mediul de advertising, dar exista. Am numit deja Bookataria de texte si imagini 1, un proiect editat de noi cu o sponsorizare privata si in colaborare cu Faber Studio (grafic design). E un "mostrar", un inventar de ilustratori si scriitori romani, sunt texte pentru copii si ilustratii care dovedesc cate carti romanesti pentru copii s-ar putea edita. Avem de cativa ani o noua Bookatarie dar nu am gasit inca finantarea, cautam.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related