Presedintele Droga sau Presedintele Bogusky? Adela Dan: Pot juca an-tan-te-dize-ma-ne-pe?

Presedintele Droga sau Presedintele Bogusky? Adela Dan: Pot juca an-tan-te-dize-ma-ne-pe?

Despre cum e sa fii publicitar vorbim de zor pe aici prin IQads. Si ce aflam? Ca in alte vremuri, entuziasmul era mai mare si ca vremurile alea au trecut. Cand, spune Adela Dan, motivatia era intretinuta de sistemul care pitchuia intern proiectele, frica de a fi inlocuit, premiile si PR-ul, dorinta de a multumi un CD pe care il respecti. Peisajul de acum pare ceva mai cinic per ansamblu. A fost criza, a venit teama de a fi inlocuit nu in agentie, ci ca agentie, au urmat si niscaiva tente totalitare in sistemele unor agentii mai mari, adauga Adela. Si ce ar merge o gura de aer proaspat venita din exterior, nu?

 

Tu, creativ, si  „going the extra mile”

Sistemul care pitch-uia intern proiectele era primul care-ti baga carbuni pe foc. Sa vezi ce duduia inspiratia cand intrau trei echipe pe un proiect pe care ti-l doreai.

Multi ma invidiau pentru munca facuta pe conturi  mai creative, dar cati stiu ca nu dormeam noptile sau lucram din vacanta ca sa-mi pastrez conturile dragi mie?

Era si frica, mai apoi. N-am sa inteleg niciodata dorinta de a scapa de oamenii cu experienta ca sa aduci pe aceiasi bani pustime fara experienta de viata, fara insight-uri si fara know-how.

Oamenii vechi, din generatia de aur a publicitatii romanesti au fost indepartati usor-usor, desi multi dintre ei sunt permanent conectati la tot ce se intampla in advertising. Mi-era frica sa nu raman fara proiecte si sa ajung sa fac adaptari si advertoriale in reviste de beauty.

Erau apoi premiile. Premiile sunt bune, te motiveaza, iti fac PR, dar nu trebuie sa fie principalul tau motor.

Dorinta de a multumi un director de creatie sever, dar genial era un alt catalizator (n.r. Adrian Botan).

Stiam ca atunci cand spunea el ca e bine, avea sa iasa ceva extraordinar, iar eu imi atinsesem, din punct de vedere creativ, pragul de sus pe acel proiect. Asta ma facea fericita. Era barometrul meu, mai precis si mai credibil ca orice premiu luat.

Asa am facut zambind nopti in agentie, patru weekend-uri la rand cand afara infloreau ciresii si am luat de la capat proiecte cu cateva ore inainte de prezentare, cu feedback-uri primite la 4 dimineata.

 

Proiectele nu-atat-de-creative versus cele cu potential de festival

Toate proiectele au potential de festival. Depinde doar de tine sa-l descoperi si sa-l pui in valoare. E  complet gresit sa tratezi diferit briefurile, trebuie sa intri pe ele cu aceeasi bucurie.

 

3 stoppere ale advertising-ului curajos

Criza si frica venita odata cu ea. Teama clientului de a aproba ceva creativ, ideea gresita ca premiile de creatie sunt antiteza premiilor de eficienta. Sistemul prea complicat din agentiile mari cu prea multe layere implicate in procesul creativ. Impostura si proasta calitate a unor astfel de layere care ucid orice idee creativa daca nu e a lor.

 

Proportia glamour/succes/worthwhile work vs. compromis

As fi ipocrita sa spun ca nu am facut sau ca nu e bine sa facem compromisuri. Dar trebuie sa-ti alegi compromisurile pe care le poti face fara sa compromiti o intreaga campanie. Trebuie sa stii foarte bine ce iti poti permite sa pierzi inainte sa pleci la lupta.

Cat despre glamour? Nu are intotdeauna legatura cu munca. Am vazut oameni talentati ascunsi in mod nedrept in spatele monitorului pentru vina de a fi introvertiti si cu bun simt si am vazut si tot felul de paduchi iesind in fata si cotropind scenele si revistele de specialitate.

 

E advertising-ul autohton in urma celui din afara? Cauze.

Nu, in niciun caz nu este in urma. Daca ne gandim ca, in timpul in care noi vedeam pe pereti NICI O MASA FARA PESTE, altii rupeau festivalurile in doua, chiar pot spune ca am recuperate spectaculos acest delay de cateva decenii. Cred ca putem sta cu capul sus la masa creativitatii mondiale, fara urma de rusine, ba dimpotriva.

 

Cine ti-ar placea sa-ti jurizeze work-ul?

Pfaaa, grea intrebare. Pe Bogusky am avut onoarea sa-l vad live la o conferinta, Droga5 este Independent agency of the year la Cannes. Ii respect si ii admir pe amandoi in egala masura. Pot juca an-tan-te-dize-ma-ne-pe?

 

Cum i-ai invita in Romania in 140 de caractere?

Ghita Ciobanul is waiting for you to give you a delicious Rom Chocolate bar.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related