Barometrul de Incredere Edelman 2016: S-a creat o prapastie intre elita informata si restul populatiei

Barometrul de Incredere Edelman 2016: S-a creat o prapastie intre elita informata si restul populatiei

In 2016, Barometrul Edelman al Increderii (2016 Edelman Trust Barometer) a revelat cea mai mare adancire a increderii intre publicul informat si restul populatiei (12 procente), diferenta fiind data in special de inegalitatea venitului si asteptarile diferite de la viitor.

In timp ce nivelurile de incredere ale publicurilor informate sunt cele mai mari in ultimii 16 ani, increderea in randul restului populatiei globale este sub 50 de procente in peste 60% din tarile chestionate, ceea ce o apropie de nivelurile atinse in timpul Marii Recensiuni.

Daca inainte aceasta diferenta era sub 10%, in prezent a crescut la 12% in mai mult de jumatate din tarile analizate. Statele Unite inregistreaza cea mai accelerata diviziune cu aproape 20 de procente, urmata de UK (17 procente), Franta (16 procente) si India (16 procente).

"Inegalitatea increderii in lume este evidenta acum”, a declarat Richard Edelman (presedinte si CEO al Edelman).

“Acest fapt atrage o serie de posibile consecinte, printre care si ascensiunea politicienilor populisti, rezerva in fata inovatiei si asaltul protectionismului si nationalismului".

 

Aceasta diferenta majora este direct legata de inegalitatea venitului. Scindarea increderii intre cei cu venituri mari si cei cu venituri modeste este prezenta in aproape doua treimi dintre tari, fruntasele fiind Statele Unite (31 procente), Franta (29 procente) si Brazilia (26 procente). In ceea ce priveste cealalta variabila a increderii – speranta in viitor – in mai mult de doua treimi din tarile analizate, sub 50% dintre respondenti cred ca o vor duce mai bine in urmatorii cinci ani.

Ca si in 2015, Barometrul a aratat ca oamenii sunt mai increzatori in “cineva ca ei” sau intr-un angajat, acestia fiind mai de incredere decat un CEO sau un oficial. Cand utilizeaza retelele de socializare, cei intervievati spun ca sursele de incredere sunt familia si prietenii (78 de procente) si mai putin un CEO (49 de procente).

 

“Trebuie sa iesim din iluzia ca masele urmeaza elitele”, a spus Edelman.

“Aceasta iluzie a fost intretinuta de ideea ca publicurile informate au acces la o informatie superioara, interesele lor sunt interconectate si ca a face parte din elita este ceva accesibil tuturor celor care se straduiesc indeajuns. Din pacate, democratizarea informatiei, cuplata cu demascarea lacomiei si a indecentei, pe fondul cresterii inegalitatii de venit au distrus aceasta iluzie. Increderea oamenilor de rand nu mai poate fi luata ca atare”. 

 

Mediul de afaceri, mai credibil decat guvernarea si ONG-urile

In ciuda scepticismului populatiei in ceea ce priveste mediul de afaceri, acesta are totusi cea mai mare oportunitate in a reface golul de incredere.

Per total, respondentii vad mediul de afaceri (61 procente) drept institutia cea mai credibila pentru a tine pasul cu schimbarea continua, in comparatie cu increderea in guverne (41 procente) si ONG-uri (55 procente).

Mediul de afaceri este semnificativ mai de incredere decat guvernul in 21 din cele 28 de tari, cu diferente accentuate in Africa de Sud (44 de procente), Mexic (44 procente) si Statele Unite (12 procente). Mai mult, un procent decisiv – 80% - crede ca mediul de afaceri poate in aceeasi masura sa faca profit si sa imbunatateasca in acelasi timp starea economica si sociala a comunitatilor in care lucreaza.

La nivel global, mediul de business a inregistrat cea mai mare crestere a increderii (5 puncte pentru a ajunge la 53%) dintre cele patru institutii studiate (guvern, mediul de afaceri, ONG-uri si media), continuand sa reduca distanta comparativ cu increderea in ONG-uri (55 procente). Acest fapt a fost ajutat si de continua insanatosire a sectorului serviciilor financiare (51 procente) care a cunoscut o crestere a increderii cu opt puncte, mai mult decat orice alt sector. Pentru al saisprezecelea an consecutiv, tehnologia (74 procente) ramane cea mai de incredere industrie.

Publicul raspunde pozitiv la acei manageri care incearca sa duca la bun sfarsit dubla misiune de a face profit si de a aduce beneficii sociale, ceea ce a dus la o crestere substantiala a increderii in CEO in ultimii cinci ani pana la 48%.

Insa acestia vor avea nevoie de ajutorul propriilor angajati ale caror cote de incredere de 52% sunt in crestere. Asa cum am aratat, respondentii tind sa aiba mai multa incredere intr-un angajat decat intr-un CEO in special privind informatiile despre relatia cu angajatii (48% vs. 19% incredere) si informatiile privind practicile de business si crizele (30% vs. 27% incredere).

"Mediul de business poate fi parte a unei solutii mai largi pentru ca este apolitic, rapid si isi monitorizeaza evolutia”, a explicat Kathryn Beiser (global practice chair pentru Edelman Corporate Practice).

"Leadership-ul unui CEO trebuie sa aiba sustinerea angajatilor si a consumatorilor. Liderii din mediul de afaceri trebuie sa renunte la obiectivele pe termen scurt. Noile modele de CEO iau atitudine implicandu-se activ in problemele sociale si acorda o atentie particulara bunului mers al comunitatii. Decidentii si publicul larg asteapta ca mediul de afaceri sa fie dedicat in mod constant redirectionarii profiturilor si sa intervina in problematici importante care implica educatia, sanatatea si mediul".

 

Alte rezultate ale Barometrului de incredere Edelman pentru anul 2016:

  • Respondentii vor sa vada o schimbare in strategia CEO-ului de la atentia pe rezultate pe termen scurt si lobby, la preocuparea pentru crearea de locuri de munca (49 procente) si impact pozitiv pe termen lung (57 procente). Acestia isi doresc ca liderii din business sa fie mai prezenti in dezbaterile despre inegalitatea veniturilor si politicile publice (80 procente). 
  • Guvernul ramane cea mai putin credibila institutie pentru al cincilea an consecutiv, in ciuda unei cresteri de un punct (42 procente incredere la nivel global). 
  • Increderea in ONG-uri a crescut in 81% din tari cu cele mai spectaculoase cresteri in China (17 procente) si Mexic (11 procente). 
  • In randul publicului informat, mass media au inregistrat o schimbare impresionanta a gradului de incredere in 20 din 28 de tarile analizate. Cele mai multe puncte castigate le-au avut Statele Unite (16 puncte), Canada (14 puncte), UK (14 puncte) si Hong Kong (12 puncte). 
  • La nivel global, afacerile de familie raman cele mai credibile (66 procente) urmate de companiile listate la bursa (52 procente) si cele de stat (46 procente). 
  • Companiile care au sediile in pietele dezvoltate sunt in continuare mai de incredere decat cele aflate in piete in curs de dezvoltare. Canada, Suedia si Elvetia, toate avand un nivel de incredere de 66%, sunt pietele cele mai credibile, urmate de Germania (64 procente). 
  • Este al cincilea an consecutiv cand motoarele de cautare (63 procente) si mass media traditionala (58 procente) raman cele mai de incredere surse pentru stiri si informatii de interes general. Media online a crescut cu opt puncte ajungand la o incredere de 53%, devenind astfel a treia sursa de informatii ca nivel de incredere. Aceasta este urmata de media tip blog si website (care au urcat cu trei puncte ajungand la 46% incredere) si social media (44% incredere).

 

Corina Vintan (CEO Links Associates):
“Barometrul de Incredere Edelman este un instrument de cercetare cu care opereaza absolut toti comunicatorii din lume care fac analize si recomandari strategice propriilor clienti. La inceputul fiecarui an, Edelman ne face atenti la ceea conteaza pentru omul obisnuit in relatia cu brand-urile si mediul de afaceri.

Barometrul de anul acesta ne explica cu cifre si cu date concrete de ce lumea in care traim astazi a regasit in mod ingrijorator apetitul pentru isme – populism, nationalism, protectionism, traditionalism. Asistam la o polarizare periculoasa a gradului de incredere intre publicul informat si oamenii simpli. Daca este ceva la care sa lucram impreuna, noi, comunicatorii, si mediul de business, este refacerea increderii in viitor in randul celor cu venituri mici. Democratia trebuie din nou umpluta de continut relevant iar oamenilor trebuie sa li se redea speranta ca daca muncesc au sanse egale de reusita, indiferent de unde au plecat. Mediul de business si brand-urile sunt asteptate in 2016 sa creeze mai multa egalitate prin redistribuirea profiturilor catre comunitatile unde lucreaza. Pentru aceasta, sarcina noatra, a comunicatorilor, este de a facilita dialogul dintre comunitati si business-urile responsabile”.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Related