[#GrowUp, versiunea reală] Vizionar, 17 ani, coordonează o rețea de sprijin gratuit pentru tineri. Robert Nastasă și asociația Bucureștiul Tinerilor

[#GrowUp, versiunea reală] Vizionar, 17 ani, coordonează o rețea de sprijin gratuit pentru tineri. Robert Nastasă și asociația Bucureștiul Tinerilor

Sunt doi ani de la înființarea Bucureștiului Tinerilor, asociație pornită de un băiat de 15 ani căruia nu prea i-a plăcut școala. Ecourile afirmației ăsteia sună cam așa:"Cum să nu-ți placă școala, mai băiete, toată lumea face școală. Termină-ți liceul, fă facultate și-abia după aia ia-ți job. Cât mai liniar, nu ieși din tipar; strici ordinea și doar știm ce bine funcţionează de atâta vreme". Sau nu știm? 

Păi Robert nu știa. Nu i-a plăcut să stea în bancă și a ajuns în mediul non-profit. A fost refuzat de vreo 5-6 ori; mai avea nevoie de niște sesiuni de învățare (practică) și s-a apucat de căutat evenimente de learning și dezvoltare. Care, surpriză, nu erau nici centralizate, nici accesibile la buzunar. Când n-a găsit, n-a mai căutat; a fondat. Și a trecut prin dușuri reci, lecții de management, proiecte mai puțin strălucite.

Acum are 17 ani și duce mai departe nu doar Bucureștiul Tinerilor, organizație care oferă altora ce i-a lipsit lui, oportunități de dezvoltare personală gratuite, ci și Progressio Hub, un spațiu de co-working adresat celor care au nevoie de un spațiu de lucru cu program și angajamente flexibile. Pe termen lung, vrea ca hub-ul să închege o comunitate de tineri antreprenori și profesioniști. Robert si echipa tocmai au lansat și o campanie de crowfunding pentru hub, cu o componentă puternică pre-sale, astfel că, "pentru mare parte a contribuitorilor, este mai mult o investiție decât un gest de bunăvoință".

Intrăm împreună cu el în seria editorială #GrowUp realizată în parteneriat cu Mercedes-Benz România si observăm că o școală alternativă foarte bună se numește antreprenoriat, chiar dacă mai ai de crescut un pic pân' la majorat. 

 

Robert, 14-15 ani

Mereu în centrul atenției, dornic să fac ceva nou și să ajut. Un elev bun-și-nu-prea-bun. Pentru că nu mi-a plăcut școala, mi-am dorit să fac ceva productiv și mi-am luat "soarta" în propriile mâini.

Am început să caut tot felul de oportunități de lucru in afara scolii și așa am ajuns în mediul ONG, in prima faza la Salvați Copiii. In scurt timp, mi-am dat seama că nu era tocmai ceea ce caut la nivel de implicare ori rezultate și am aplicat la 4-5 organizații pentru niște posturi care presupuneau ceva mai multă "acțiune". Am fost refuzat de toate si m-am gandit că poate nu e momentul :)

Așa că m-am gândit să mă duc la cât mai multe evenimente educaționale, să învăț pentru a putea aplica din nou. Odata ce m-am apucat, am avut neplăcuta surpriză de a nu găsi prea multe oportunitati relevante. Iar, dacă găseam, erau destul de costisitoare.

In momentul ăsta aveam 15 ani, nu dispuneam de cel mai mare buget și nici nu venisem dintr-o familie înstărită. Treptat, mi-am dat seama că am dat peste o problemă cu care nu ma confruntam doar eu. Si, in loc sa tot caut la nesfarsit, am preluat inițiativa și am pus bazele Bucureștiului Tinerilor.

 

Zis și facut

Duminică-luni mi-am dat seama că vreau să fac asta, până marți am găsit prin rețeaua de cunoscuți un avocat, iar până vineri deja depusesem statutul la judecătoria Buftea.  A fost mai tricky partea juridică pentru, că fiind minor, am avut nevoie de susținerea părinților mei pentru a fi co-fondator.

 

Proiect #1. Perioada: confuză

Aici cred ca s-a simțit personalitatea mea. Am învățat pe calea cea grea cum e de fapt cu managementul, marketingul, vânzările și cam tot ce ține de funcționarea unei organizații.

Dacă am găsit ușor oamenii cu care să pornesc la drum, mi-am dat seama rapid că partea grea abia urmează; anume managementul resursei umane dintr-un proiect, mai ales când natura proiectului in sine tine în proporție de 80% pe oamenii din el.

Long story short, în 3 luni am atras 500 de potențiali voluntari pe care i-am și pierdut pentru că aveam zero cunoștințe legate de management organizațional, am învățat cum funcționează toată treaba prin practică și cu zero teorie :) Rămân de părere că lipsa mea de experiență a făcut ca proiectul să nu funcționeze așa bine și asta a fost mai mult decât un duș rece.

Cine mai e alături de tine?

În prezent, eu sunt cu viziunea și inițiativa, Remus este cu partea de comunicare organizațională, iar Emy este cu logistica/relația cu facilitatorii. Micky se ocupă de HR și, că tot veni vorba, în perioada asta ne-am extins echipa cu 6 events manageri: Katia, Denis, Andreea, Iulia, Roxana și Sonia. Totul pentru a putea mări numărul evenimentelor pe care le livrăm.

 

Evenimentele, grila, flow-ul

E mai simplu decât pare. Pregătim evenimentele cu o lună în avans (de exemplu, de pe 1 până pe 15 mai pregătim toate evenimentele pentru iunie și le lansăm aproape de finalul lunii sau pe măsură ce sunt gata). 

Acceptăm evenimente cu orice fel de format, cu condiția să nu fie legat de religie/spiritualitate/sex sau alte subiecte sensibile pentru publicul larg.


Sistemul pe care îl avem pentru evenimente este bazat și pe noroc, iar facilitatorii ni-i alegem destul de subiectiv. Contactam toți facilitatorii pe care îi cunoaștem personal ori din recomandari, trecem si prin toate request-urile pe care le primim, apoi vedem împreună cu ei ce evenimente sunt dispuși și specializați să țină.

Fixam data si tematica evenimentului, Emy le da o descriere tip pe care sa o completeze, de acolo ne ocupam sa rezervam o sala + să facem grafica. Cineva îl "ia în grijă" pentru promovare și micro-management pe participanți and that's it.

Este un mecanism care s-a dovedit mai mult decât util până acum și ne permite să organizăm multe evenimente într-o perioadă relativ scurtă, iar acum aducând încă 6 oameni în echipă, credem cu tărie că vom putea livra chiar și peste 20 de evenimente pe lună :)

 

Cel mai complex proiect propriu

Includ'em e cel mai probabil răspunsul potrivit, este un proiect on-going și așa o să rămână. La bază, vorbim de un network de tineri pasionați de artă/cultură/divertisment pe care încercăm să îi ajutăm, gratuit, să își cultive pasiunea.

Servește și ca un network de content creators pentru YouTube, pe care - la fel - îi ajutăm. Ne dorim să aducem în rețea cât mai mulți YouTuberi mici și medii cu potențial, pe care să îi putem pune în legătură și cu diverse agenții.

Ca să explic mai pe larg raționamentul din spate: ca revenue, un YouTuber mic-mijlociu câștigă aproape nimic, deși un content creator cu aceleași rezultate dintr-o țară vestică poate câștiga și de 2-3 ori mai mult.

Din acest motiv, ne dorim să formăm o rețea destul de mare pentru a ne adresa agențiilor nu cu un content creator, ci cu 20-30-40 odată, la un preț mai mic decât ar plăti pentru un YouTuber considerat "mare".

Astfel, putem oferi YouTuberilor oportunitatea de a-și monetiza conținutul mai eficient și de a-i motiva să continue să-și cultive pasiunea.

Ceea ce mă aduce la într-adevăr cel mai complex demers al nostru de până acum - în esență, o să fie un YouTubers Bootcamp. Este încă în facere și nu putem să dezvăluim mai multe detalii.

In sfera non-digitală, pregătim o serie de concerte gratuite în parcurile din capitală cu trupe de tineri pentru a-i promova :)

 

Motoarele asociației

Zâmbetele și recunoștința oamenilor, pentru că în ultimii 2 ani cifra noastră de afaceri este 600 de lei cumulat.

 

Cum credeai că o să fie și cum e de fapt

Sincer, cand am pornit nu aveam o viziune clară, voiam doar să ajut cât mai mulți tineri care erau în aceeași situație ca și mine. M-a surprins plăcut să văd atât de mulți oameni interesați de dezvoltarea lor :) Ce m-a surprins neplăcut a fost mediul de afaceri din capitală, cel puțin.

Am abordat zeci, poate sute de companii în ultimii doi ani și nimeni nu și-a dorit să ne ajute financiar sau cu produse, doar doua companii ne ajută în prezent cu spații gratuite pentru evenimente, în schimb n-am avut succes deloc.

Dificultatea numărul 1 pe care o avem din septembrie - când am început să creștem constant numărul de evenimente - este timpul.

E extrem de greu să creștem numărul evenimentelor - și calitatea lor, plus eforturile de promovare în condițiile în care alergăm fiecare după un bănuț pentru subzistență în paralel.

Totuși, continuăm cu drag și spor pentru că ne simțim împliniți. Niciodată nu m-am gândit să renunț, ăsta e felul meu de a fi, nu e ceva auto-impus sau câștigat over time. De regulă, renunț la o activitate/direcție atunci când nu e productivă, nu din lipsă de motivație. M-a ajutat abilitatea de a fi flexibil, deschis să învăț din greșeli și din sfaturile altora. Mergem mai departe, sper eu, către împlinirea idealului meu, acela de a aduce valoare cât mai multor tineri din țară și dincolo de ea.

 

Ideea Progressio Hub

Aveam nevoie de un loc al nostru unde să putem ține evenimentele, deoarece devine greu să apelăm la alte persoane pentru a ne găzdui gratuit; plus că, din experiența noastră, nu aruncă nimeni cu donații, așa că i-am gândit o componentă business pentru a se putea autosusține.

Diferențierea hub-ului am gandit-o prin povestea din spate și impactul social pozitiv. La nivel pragmatic, avem pachete de pret foarte avantajoase raportat la celelalte spații de co-working din București. Căutăm să nu limităm oamenii pe numărul de ore, motiv pentru care aproape toate pachetele includ acces 09.00-21.00 (exceptand pachetul "Evening" care oferă acces doar în intervalul 18.00-21.00).

Menționez aici și componenta de crowdfunding. Dincolo de campanie, vom fi parteneri cu o nouă platformă de crowdfunding românească ce se va lansa în iulie: vom avea ateliere constante pentru antreprenori  despre cum să îți gândești campania pentru a ajunge la rezultatele dorite + consultanță personalizată pentru că fondatorul platformei și echipa lui se vor afla în spațiul de coworking :)

 

De ce ați apelat la o campanie de crowdfunding?

3 mari motive. Nu avem niciunul bani strânși pe care să îi putem investi. Apoi, ne ajută să testăm dacă indeed spațiul este considerat util de potențiali clienți. Și nu am crezut că e o abordare sănătoasă să accesăm fonduri nerambursabile pentru a deschide un astfel de spațiu, așa că i-am convins pe băieți să alegem calea "grea".

Cred în competitivitate și cred în ideea de a lansa o afacere într-un mod ireproșabil, mai ales că noi avem o componentă foarte puternică de pre-sale în campania de crowdfunding, deci pentru mare parte a contribuitorilor, este mai mult o investiție decât un gest de bunăvoință.

Și, ca un mic secret între noi, preferăm să nu fie nevoie să facem raportări extra pentru fonduri, ținând cont că birocrația și așa e mult prea multă pentru nivelul nostru de confort :) 

Urmează: România Tinerilor

Deja am început să punem bazele extinderii noastre la nivel național, printr-o "federație" întitulată România Tinerilor, cel mai probabil prima organizație soră se va lansa în Maramureș și se va intitula Maramureșul Tinerilor :)

Avem o viziune foarte descentralizată asupra activității organizațiilor soră, ne dorim ca fiecare să se organizeze și să funcționeze indepedent, dar condiția este ca toate să aibă componenta de evenimente gratuite pentru tineri. Also, se pot baza pe noi pentru orice susținere în realizarea activității pe care o vor desfășura.

Iar în următorii 5 ani ne dorim să extindem conceptul nostru poate chiar și în țări vecine și de asemenea să extindem hub-ul în mai multe locații din capitală, pentru a ajuta cât mai mulți antreprenori, freelanceri și specialiști din varii domenii să performeze într-un mediu prietenos și profesionist.

 

Auzi din toate părțile: fă facultate și angajează-te. Lasă prostiile, căsătorește-te, treci la copii. Mai e lumea așa simplă? Nu, regulile s-au schimbat. Ți-am spus povestea unui elev care a ales antreprenoriatul în locul școlii tradiționale într-o serie editorială realizată alături de Mercedes-Benz România, în cadrul campaniei #Grow Up

Printr-o suită de povești de viață autentice, campania explorează ce înseamnă, de fapt, succesul și maturizarea în viața reală. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Branduri

Campanii

Subiecte

Sectiune



Related