[fresh x design]  De la doctor de plante până la designer grafic au fost două universități distanță. Povestea lui Alex Buretz

[fresh x design]  De la doctor de plante până la designer grafic au fost două universități distanță. Povestea lui Alex Buretz

Alex Buretz este ilustrator, designer grafic și unul dintre cei mai cunoscuți caricaturiști din RM. Povestea lui Alex e lungă, a pășit pe multe meleaguri, din diferite industrii, însă a avut un vis și a mers tiptil încolo. Tiptil, în sensul lui modest. Că a învățat, a învățat și a învățat… mai întâi la Universitatea Agrară, specializându-se ca „doctor de plante”, apoi la Universitatea Pedagogică, facultatea Arte și Design, unde și-a pus bazele meseriei.

Pe Alex îl cunoaște lumea mai ales după ilustrațiile care merg virale pe internet, pentru actualitatea lor, pentru sens și simțul umorului pe care-l pune în caricaturile sale. Vă arătăm și vouă câteva, mai jos, dar puteți să le vedeți și pe pagina sa de facebook. Despre background, tabieturi de design, inspirație, primele proiecte și caricaturi, în continuare cu Alex Buretz.

 

Drumul spre desgin

Am realizat că vreau să fiu designer grafic în 2012, la vârsta de 28 ani. Am mers la facultatea de Arte și Design la Universitatea Pedagogică din Chișinău. Până atunci mă orientam spre un domeniu total diferit. Am învățat mai întâi la Universitatea Agrară, specializându-mă ca „doctor de plante”. 

Pană a face studii, aveam puține cunoștințe despre artă și design, cu toate că am desenat toată copilăria și adolescența. La facultate am avut noroc de câțiva profesori dedicați care m-au îndrumat în domeniu. După absolvire, m-am angajat în scurt timp, unde, iarăși, am avut noroc de angajator, de la care am învățat multe.

 

Background

Am lucrat ca operator într-un studio foto, office-manager, reprezentant al unei companii străine și am mai avut alte câteva job-uri legate de agricultură.

 

Job acum

Încă de la facultate îmi doream să fiu angajat la o anumită agenție locală (Piko) însă din lipsă de skill-uri am picat testul inițial. După câțiva ani, totuși, am ajuns să fiu angajat. Am acumulat experiență și, spre bucuria mea, a apărut un loc vacant. Perspectiva pentru viitorul apropiat este de a lucra cu proiecte interesante în cadrul aceleiași companii.

 

Primul proiect

În calitate de angajat ca designer grafic a fost un logo pentru vin spumant. Aici am utilizat skill-urile de a desena în creion, obținute la facultate.

 

Portofoliu

În cadrul companiei la care lucrez în prezent, avem parte de proiecte interesante, de scară locală, dar și internațională. Dintre ultimele pot menționa Dolarul Miliardului, la care s-a lucrat mult în echipă și care a avut un impact social:

Caricatura este un job/hobby aparte. Conlucrez cu ong-uri la proiecte sociale și companii comerciale sau individuali la proiecte de promovare. Clienții mă găsesc văzând lucrările mele pe rețelele sociale și alte publicații sau prin recomandare.

 

Tabieturi

Am adăugat un cuvânt nou în vocabularul meu basarabean - tabiet. :)

Desenez doar pe iPad. Mi-am vândut tableta grafică pentru PC. iPad-ul este instrumentul perfect pentru mine.

 

Elementele unui design bun

Urmez principiile de bază ale design-ului (sunt de la 5 până la 10, în diferite surse). Altele noi nu am inventat. :) Un design bun ar trebui să urmeze toate aceste principii sau, în unele cazuri, să le încalce.

 

Când nu-i inspirația

Înfrunt blocajul prin activități de genul hiking, ciclism sau lucrul cu lemnul. Creierul începe să lucreze diferit și, deseori, în aceste momente se aprinde becul ideii. Un brainstorming cu prietena, colegii, fratele de asemenea poate ajuta.

Mă inspiră caricaturiștii din perioada sovietică, urmăresc artiști pe Behance și alte platforme online.

 

Top 3 lucrări de design ale tuturor timpurilor

Toate organismele create de natură.

 

Caricatura

De multe secole este un instrument de luptă contra abuzurilor puterii și viciilor societății. În perioada sovietică caricaturiștii locali se luptau cu beția, furatul, religia, drept că la indicațiile de mai sus. În anii 90, temele principale erau identitatea națională și fărădelegile acelor timpuri. Și în ziua de azi caricaturile sunt solicitate.

Popularitatea caricaturilor mele se datorează la mai mulți factori: apariției la timpul potrivit, specificului culturii locale, prostiei unor politicieni care „se cer” a fi luați în derâdere.

Nu am preferate, fiindcă după publicare înțeleg că puteam să le fac și mai bine: să scriu textul altfel sau să schimb un element. Nu întotdeauna cele la care am depus mult efort devin populare. În general, am observat că publicul basarabean preferă caricaturi dintr-un cadru și cu puțin text, la noi nu se prea citesc comicsurile. 

Reacții de la politicieni am avut câteva: cineva s-a supărat și îmi aducea dovezi că nu ar trebui să-l critic; altcineva mi-a propus să promovez un partid contra bani și am refuzat. 

 

Schimbări 

În design s-a dezvoltat VR/AR-ul. Apar noi aplicații și instrumente. Cred că în 2020 vom fi în recesiune și multe proiecte vor fi stopate, dar vor fi și oportunități pentru proiecte noi.

 

Din izolare

Am ieșit cu noi caricaturi despre gestionarea crizei de către guvernare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related