Oana Ghera: E pentru prima dată în istoria BIEFF când festivalul nu se mai întâmplă în cinematografe, fapt care a influențat modul în care am abordat selecția

Oana Ghera: E pentru prima dată în istoria BIEFF când festivalul nu se mai întâmplă în cinematografe, fapt care a influențat modul în care am abordat selecția

Într-un an marcat de o criză profundă, de o amploare care nu a mai avut loc de peste un secol, care a venit peste multiplele crize sociale deja-existente, tindem să căutăm alte lumi în care să trăim. Măcar pentru puțin timp. A Brave New World, tema celei de-a zecea ediții a Festivalului Internațional de Film Experimental București (24-29 noiembrie), își propune să creeze un spațiu de reflecție și dezbatere care să invite la imaginarea unor viziuni alternative asupra unui viitor posibil. Pentru prima dată în istoria evenimentului, BIEFF este organizat în 2020 într-o formulă-hibrid, online și offline, rămânând unul dintre puținele evenimente din această toamnă care au reușit să găsească o variantă de a proiecta filme într-o serie de spații partenere, și de a le difuza, în paralel, pe platforma de streaming a festivalului.

În perioada festivalului, Rezidența BRD Scena9, Anca Poterașu Gallery, Diptych Art Space și Institutul Goethe găzduiesc expoziții audio-vizuale dedicate programelor tematice incluse în programul ediției. În condiții de siguranță sporită, iubitorii de artă din București sunt invitați să urmărească în galeriile de artă partenere o amplă selecție de filme experimentale, proiectate în loop. Despre provocările organizării unui eveniment cultural de o asemenea amploare, în toiul unei crize globale, ne povestește Oana Ghera, noul director artistic BIEFF.

 

Direcția artistică a festivalului

Propunerea Adinei  Pintilie de a preluat rolul ei în cadrul BIEFF m-a bucurat și m-a onorat în egală măsură. Prima mea colaborare cu BIEFF a fost în calitate de internă a departamentului program, în 2013, pe vremea când eram încă studentă, și a reprezentat o experiență cu adevărat formativă pentru mine.

Așa că preluarea direcției artistice a festivalului niște ani mai târziu a fost într-adevăr o provocare, pentru că festivalul are în spate deja un deceniu de activitate și o identitate puternică, foarte bine construită și, atât eu, cât și Flavia Dima, curatoarea asociată a festivalului, ne-am dorit să păstrăm această identitate nealterată, lăsând însă loc și pentru interesele noastre curatoriale. Apoi, turnura pe care a luat-o acest an a  însemnat la rândul ei o noua provocare, dat fiind că pentru prima dată în istoria lui festivalul nu se mai întâmplă în cinematografe, fapt care a influențat destul de mult felul în care am abordat selecția.

 

Selecția filmelor

Felul în care este construită selecția de filme a BIEFF a fost dintotdeauna atipic. În locul unui apel la înscrieri trimis către cineaști, programul de film este construit în baza unei cercetări curatoriale care acoperă producțiile cinematografice din ultimii doi ani. Anul acesta, din pricina pandemiei, bună parte din festivalurile pe care le urmăream au fost nevoite la rândul lor să își transfere programul online, așa că de la bun început procesul de selecție a fost în mare măsură mediat de acest format de expunere.

Altfel, noi am oscilat în perioada de cercetare asupra mai multor formate de prezentare pentru ediția din acest an în funcție de evoluția contextului sanitar, așa că nu am lucrat având în minte exclusiv ideea unei ediții online. E adevărat însă că formatul de filmele pe care îl promovăm este unul versatil, care iese din limitele convenționale ale producțiilor cinematografice clasice, așa că au fost gândite de la bun început pentru a fi expuse într-o varietate de forme. În programul festivalului se regăsesc lucrări audiovizuale concepute pentru spații de artă contemporană sau bienale care pot fi văzute anul acesta în galerii,  într-un context mai apropiat de cel imaginat de artiști decât ar fi fost în cinematografe, într-un an obișnuit.

Vizionarea filmelor în mediul online e mai complicată pentru că varietate device-urilor de pe care pot fi accesate filmele e foarte mare și aproape imposibil de prevăzut felul în care diferite formate se vor comporta în funcție de alegerea tehnică a fiecărui spectator. Pentru că în centrul selecție noastre se află formatul de scurtmetraj, am ales să  dăm spectatorilor o libertate de vizionare destul de mare. Fiecare program fiind disponibil spre vizionare pentru o perioadă de 48 de ore, iar spectatorii pot alege dacă vor să vadă filmele într-un program neîntrerupt, care curge în funcție de logica curatorială prestabilită, sau film cu film, în funcție de propria intuiție, în așa fel încât experiența de vizionare inviduală să fie cât mai potrivită pentru nevoile fiecărui spectator în parte.

 

Cum ați ales platforma 

Oferta e destul de diversă, fiecare platformă venind cu propriile ei specificații și avantaje sau dezavantaje. Pentru ediția a 10-a a BIEFF am ales să colaborăm cu Filmchief pentru că am interacționat destul de mult  cu această platformă în perioade de selecție, aceasta fiind folosită și de nume mari din peisajul festivalier, precum Festivalul Internațional de Film de la Obserhausen. De altfel, principalul criteriu de alegere a fost istoricul platformei și experiența lor anterioară în lucrul cu festivaluri cu un profil asemănător cu al nostru.

 

Organizarea unei ediții hibrid

Principala provocare e organizarea echipei tehnice, colegii noștri au fost nevoiți să lucreze de două ori mai mult, pentru că fiecare mediu vine cu rigorile lui tehnice. În plus, cele două formate de prezentare pe care le-am ales anul acesta sunt două formate cu totul noi pentru noi, așa că a fost nevoie de un proces prealabil de cercetare și învățare, pentru a găsi cele mai bune soluții tehnice și curatoriale.

În același timp, ne bucurăm mult că am putut să păstrăm o componentă fizică a festivalul, chiar și în acest an complicat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related