Cum promovezi generozitatea. „Să fim buni unii cu alții poate fi mai mult decât un simplu clișeu”

Cum promovezi generozitatea. „Să fim buni unii cu alții poate fi mai mult decât un simplu clișeu”

Toata lumea stie de vinerea neagra a promotiilor. Dar cum ar fi daca la fel de multi ar sti despre martea generozitatii? Peste 60% dintre țările globului au auzit de Black Friday și au adoptat ziua dedicată cumpărăturilor. O poți recunoaște după câteva cuvinte cheie: mari reduceri, prețuri mici, promoții de nerefuzat, 50% discount, ai nevoie de asta, nu rata, cumpără acum. O zi care, încet, încet, a acaparat luna noiembrie în totalitate.

Bun! Acum imaginează-ți o zi întreagă dedicată generozității. O zi în care nu ne luăm ceva, ci oferim ceva. O zi în care nu stăm cu ochii pe reduceri, ci pe nevoile celorlalți, din jurul nostru. O zi pentru a dărui. World, faceți cunoștință cu GivingTuesday. Mișcarea globală dedicată generozității.

Lansată în 2012, în Statele Unite, GivingTuesday a devenit în câțiva ani o mișcare internațională și a fost adoptată de peste 70 de țări din întreaga lume. Inclusiv în România, unde anul acesta o găsești sub numele de Săptămâna Generozității și se întâmplă între 1 și 8 decembrie. Nu de alta, dar 1 decembrie, când are loc mișcarea la nivel global, e deja full de alte semnificații.

Generozitatea este un subiect care ne privește pe toți, mai ales acum în contextul crizelor multiple pe care România, Europa și lumea întreagă încearcă să le facă față. Dar cum promovezi o valoare, o calitate? Ce strategie de comunicare planifici pentru un produs imaterial? Ce avem de făcut ca să vorbim despre generozitate ca despre Black Friday? Pentru a afla, am vorbit cu Asha Curran, cofondator al mișcării globale, Laszlo Bodor, fondator al mișcării în România, Maria Chertok, lider al GT în Rusia și Grainne Mathews, membru al echipei GT UK.

 

GivingTuesday - din SUA până în România

Acum opt ani, GivingTuesday se întâmpla pentru prima dată în SUA. De la un an la altul, mișcarea s-a extins de la țară la țară, de la continent la continent, ajungând până în Europa. Asha Curran, co-fondatorul și CEO al mișcării, spune că în spatele acestei creșteri se află o viziune comună și îndrăzneață și multă muncă al cărei scop este atingerea obiectivul comun - o lume mai generoasă. E o călătorie cu o destinație pe care mulți dintre noi ne-o dorim. Cu provocări și victorii, dar mai ales cu mulți oameni care s-au angajat să creeze legături umane mai puternice, comunități reziliente și conectate și o societate civilă mai solidă.

În România, GivingTuesday a fost adusă de Asociația Envision în 2017. Ce le-a plăcut fondatorilor este că mișcarea nu este doar despre donații în bani, ci este despre gesturi de generozitate dintre cele mai variate. Oamenii se pot implica donând sânge, bunuri, timpul lor, emoție sau prin orice alt gest care le este la îndemână.

„Pe de altă parte ideea de a promova generozitatea, o calitate umană atât de frumoasă și profundă și oportunitatea de a inspira oamenii să fie generoși ne-au motivat să pornim la drum. Să fim buni unii cu alții poate fi mai mult decât un clișeu.”

 

O experiență virală în jurul generozității în România și în întreaga lume

În Rusia, prima ediția de GivingTuesday s-a întâmplat în 2016, iar până în prezent au ajuns la peste 4000 de parteneri din întreaga țară înregistrați pe website. Anul trecut au fost organizate mai mult de 2500 de evenimente și campanii, iar donațiile online s-au dublat în acea zi. Dar cel mai important aspect a fost faptul că GivingTuesday a reușit să ajungă dincolo de marile orașe. Maria Chertok, Director CAF Russia, founder of GT Russia, povestește:

„Am văzut pe harta generozității locuri despre care nu am auzit niciodată - sate și orășele izolate care au făcut parte din mișcare, inspirate de filosofia din spatele GivingTuesday. Acțiunile și campaniile au fost inițiate de profesori, vârstnici, grupuri de copiii, oameni simpli care au încercat să schimbe în bine comunitățile din care fac parte.”

Laszlo Bodor, unul dintre co-fondatorii GivingTuesday România, spune că mișcarea a crescut simțitor.

„Dacă în 2017 am avut doar un vizual de campanie, 2-3 apariții media și inițiative mai mici, anul trecut am avut 9 ambasadori, persoane cunoscute și apreciate la nivel național sau în comunități locale puternice, o vizibilitate considerabilă în social media și 85 de inițiative înscrise pe site. Anul acesta, sperăm să facem un salt mare pentru că suntem mult mai bine pregătiți, atât din punct de vedere al comunicării, cât și din cel al parteneriatelor. Trebuie să recunoaștem însă că GivingTuesday este încă la început în România și mai avem foarte multe de făcut pentru a o transforma într-o adevărată mișcare, cum este deja în multe țări.” 

În UK, Grainne Mathews și echipa locală GivingTuesday, se bazează pe spiritul civic foarte dezvoltat al englezilor. Prezentă deja de 7 ani în Anglia, mișcarea a reușit să aducă la un loc peste 3500 de parteneri de la organizații mari ca The Woodland Trust și Cancer Research, până la asociații foarte mici ca Tiny Tickers și Remus Horse Sanctuary. Însă, cel mai important este că a reușit să creeze un narativ în jurul generozității și să convingă că sunt enorm de multe feluri de a oferi.

„Am vrut să încurajăm oamenii să vorbească despre faptele lor de bine și despre efectele asupra propriei persoane. Știm că exemplul personal este cel mai bun și îi determină pe oameni să se implice - vrem să încurajăm și să sărbătorim generozitatea în speranța că-i va determina și pe ceilalți să o facă”.

 

Cum promovezi o un produs imaterial.

Asha este convinsă că GivingTuesday este printre puținele, dacă nu unica mișcare care nu încearcă să rezolve o problemă specifică sau să ajute o anumită cauză, ci promovează o valoare.

„Dar tocmai asta o face atât de universală. Generozitatea se manifestă diferit de la un continent la altul, de la o țară la alta, de la o stradă la alta. Generozitatea nu are definiție unică și fiecare dintre noi a oferit-o sau a beneficiat de ea. Știm ce efect incredibil are asupra noastră atunci când o recunoaștem. Și vedem consecințele teribile ale lipsei ei. Deci, spre deosebire de un produs, generozitatea este ceva de care fiecare persoană are într-adevăr nevoie.”

În Rusia, Maria spune că generozitatea este o valoare cu care oamenii se pot identifica ușor. Individual sau colectiv. Oamenii își „vând” GivingTuesday unul altuia - mișcarea se răspândește ca un virus, de la un om la altul. Iar frumusețea ei stă în faptul că variază de la persoană la persoană.

„Cred că generozitatea este de fapt un produs care se poate marketa absolut genial, mult mai ușor decât șosetele sau mașinile.”

Laszlo crede în puterea exemplului, iar în procesul de promovarea a mișcării în România și-au propus să inspire oamenii să fie generoși și să se implice.

„Credem foarte mult în puterea exemplului dat de oameni care sunt generoși și fac bine consecvent, într-un mod autentic. Noi căutăm și invităm astfel de oameni să împărtășească poveștile lor de generozitate în cadrul materialelor pe care le folosim în comunicare. Și sunt multe persoane generoase în România, din fericire. Prin comunicarea pe care o facem punem accent pe însemnătatea gesturilor de generozitate atât pentru cei care le primesc, cât și pentru cei care le fac. Pentru că experiența de până acum ne-a arătat că GivingTuesday înseamnă, în egală măsură, a primi și a dărui.”

Grainne Mathews crede că emoția este ingredientul esențial în promovarea generozității. Însă pentru a face din GivingTuesday o mișcare de succes e nevoie de multă muncă și disciplină, iar fără o strategie bine gândită, o planificare în detaliu, o mapare corectă a stakeholderilor și crearea unei rețele care să simplifice conexiunea dintre cauze și cei care vor să se implice, șansele sunt mici.

„Dar, GivingTuesday este o zi pozitivă, așa că nu trebuie să uităm să ne simțim bine și să adăugăm o doză de distracție în tot ceea ce facem. La fel de important este să nu uităm să spunem Mulțumesc celor care s-au implicat. Poate suna banal, dar contează enorm.

Iar în final, absolut mereu trebuie să arăți rezultatele, să arăți ce ai reușit să faci datorită GivingTuesday.”

În final, fie că ești din România, UK sau din orice țară, de pe orice continent al planetei; fie că ești din sectorul privat sau din sectorul public; că ești instituție, familie, școală, tânăr sau bătrân, cred că e timpul să facem din generozitate o calitate din ce în ce mai des întâlnită, iar implicarea în GivingTuesday poate fi un prim pas.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related