Adriana Blidaru: Am vrut sa fac o expozitie in aer liber, in care un public mai larg sa intalneasca, poate chiar in mod neasteptat, lucrari care sa interactioneze cu elementele naturale

Adriana Blidaru: Am vrut sa fac o expozitie in aer liber, in care un public mai larg sa intalneasca, poate chiar in mod neasteptat, lucrari care sa interactioneze cu elementele naturale
Credit foto: Maria Nastase prin amabilitatea Living Content

In urma cu doi ani, Adriana Blidaru venea pe IQads sa ne povesteasca despre platforma ei curatoriala/editoriala Living Content si despre cum se vede arta contemporana in New York. Luna acesta, Adriana a curatoriat si deschis o noua expozitie la Bucuresti, in Gradina Botanica. GEMS! For the Garden reuneste mai multi artisti si are in centru relatia dintre om si natura, purtand vizitatorii in serele si parcurile gradinii, prin diverse instalatii vizuale si auditive.

Am vrut sa povestim cu Adriana despre expozitie, dar am ajuns sa vorbim si despre arta contemporana. Ce este, de fapt, arta contemporana? Fiindca sunt sigura ca vedeti si voi in jur cata diversitate exista in creatia de arta. Este important sa intelegem ce a vrut sa spuna autorul intr-o o lucrare sau, pur si simplu, doar sa ne lasam cuprinsi de emotia si mesajele care vin inspre noi de la vederea unei opere de arta noua?

Cred ca arta contemporana e putin ca fizica cuantica: si aici nu ma refer la faptul ca este greu de inteles, doar ca trebuie sa-i permiti sa se desfasoare in mister, ca sa poata sa te intrige cu adevarat. Cui nu-i place putin mister? Ar fi atat de plictisitoare viata daca ai sti ce urmeaza la fiecare intorsatura”

Adriana Blidaru povesteste in cele ce urmeaza despre procesul prin care curatoriaza o noua expozitie si despre „ GEMS! For the Garden”. Lucrarile artistilor se pot vedea la Gradina Botanica pana pe 31 octombrie.

 

Proiecte recente

In primul rand, ar fi cea mai recenta expozitie pe care am organizat-o in Gradina Botanica din Bucuresti: “Gems! for the Garden”, facuta prin agentia mea curatoriala Living Content, si care este deschisa publicului pana pe 31 octombrie. Pregatim cateva evenimente, tot in Gradina, ce includ un concert cu Fluid si un tur al expozitiei facut de Lea Rasovszky, una din artistele incluse in expozitie, pe 7 si 8 octombrie. Acest weekend e special pentru ca suntem inclusi in programul Bazar de Cotroceni 2023.

In ceea ce ma priveste, dupa expozitie, as mentiona o excursie in Japonia pe o bursa de cercetare, unde voi petrece doua luni pentru a avea intalniri cu artisti si pentru voi crea o prezentare si o expozitie inspirate din timpul petrecut aici.

Credit foto: Maria Nastase prin amabilitatea Living Content

 

Ideea expozitiei GEMS! For the Garden

Pentru ca sunt interesata de relatia dintre oameni si natura si de felul in care interactioneaza, am vrut sa fac o expozitie in aer liber, in care un public mai larg sa intalneasca, poate chiar in mod neasteptat, lucrari care sa interactioneze cu elementele naturale. Astfel, m-am fixat pe Gradina Botanica din Bucuresti pentru ca stiu ca un numar mare de vizitatori vine acolo. Am setat ideea expozitiei si am ales artistii in functie de asta. Apoi am format o echipa, am aplicat pentru granturile de la AFCN si ARCUB, plus la colaborari cu Goethe Institut, dar si firma de consultanta de mediu Stratos, si dupa ce totul s-a asezat din punct de vedere financiar, a urmat efectiv derularea expozitiei pe planul pe care l-am facut.

 

Gradina Botanica ca spatiu natural de expozitie

Gradina Botanica din Bucuresti e superba - am plasat lucrari in parcurile exterioare, dar si in sere - deci a fost o experienta complet unica si am fost atat de recunoscatoare pentru deschiderea conducerii la idei noi! Dar a fost prima data cand am organizat o expozitie in aer liber, care s-a extins pe o suprafata atat de mare, si cred ca provocarea a fost ca am facut asta fara suport tehnic sau de infrastructura din partea locatiei. Am avut noroc ca echipa noastra de expozitie (Tatiana Moise, managerul de proiect, Andreea Pietrosel, care s-a ocupat de mediatizarea proiectului si Dragos Petrisor care ne-a ajutat pe partea de audio si visual, dar si voluntarii nostri) desi mica, a fost geniala si super dedicata proiectului.

Credit foto: Maria Nastase prin amabilitatea Living Content

 

Firul care uneste toate lucrarile din expozitie

Toate lucrarile reflecteaza asupra relatiei oamenilor cu natura si cum aceasta a evoluat. 

Credit foto: Maria Nastase prin amabilitatea Living Content

 

Reactiile vizitatorilor

Am avut reactii foarte bune din partea publicului. Am avut multa presa, prin TV, Radio si Presa, oamenii au fost super interesati de artisti si un public foarte larg viziteaza gradina in fiecare saptamana special pentru expozitie. Din punctul asta de vedere, suntem super multimiti!


Credit foto: Maria Nastase prin amabilitatea Living Content

 

Ce te provoaca mai mult acum: scrisul sau curatoriatul

Curatoriatul, pentru ca scrisul a fost intotdeauna un fel de ramura speciala care s-a desprins in mod organic din practica mea de curatoriat.

 

Calitatile si abilitatile unui bun curator

O calitate de baza pentru un curator bun este sa stie sa faca conexiuni neasteptate intre idei, oameni, si estetici. Calitatea asta include nu numai sa aiba un simt inovator si o dorinta sa faca ceva original, dar si sa stie sa faca promovare, sa aduca oameni impreuna, si sa faca fundraising. Prin comparatie, cred ca un curator independent este intr-o pozitie mai antreprenoriala decat un curator ce lucreaza intr-o institutie. Astfel, multe din oportunitatile pe care aparent le atrage, si le creeaza singur prin anturajul sau si oamenii pe care ii intalneste. Alte calitati importante sunt sa fie empatetic, sa aiba nu aiba un ego urias, si sa fie - in general - dedicat unei viziuni pe care o construieste de-a lungul timpului.

 

Procesul prin care curatoriezi tu o expoziție de arta contemporana

Imi place sa extind un subiect care ma pasioneaza prin practicile artistice pe care le cercetez, prin expozitiile pe care le fac si textele pe care le scriu despre arta. De exemplu, acum sunt interesata de felul in care oamenii si-au schimbat si isi schimba atitudinea fata de natura datorita crizei climatice. Si, bineinteles, sunt interesata de potentialele schimbari care rezulta din asta.

Cand incep sa lucrez la un proiect, pe de-o parte este dorinta de a sublinia un sentiment pe care vreau ca publicul sa-l simta atunci cand viziteaza expozitia. Pe de alta parte, este de a vizualiza corect combinatia de artisti si contributiile (lucrarile de arta) pe care ei le aduc in expozitie. Apoi, urmeaza organizarea conceptuala si formala a lucrarilor de arta pentru a avea sens cu viziunea mea. E ca si cum ai scrie un eseu: trebuie sa stii ce vrei sa zici si apoi sa organizezi toate argumentele si citatele pe care le folosesti intr-un mod organic, accesibil, si inteligent. Ceea ce este distractiv e ca tu stabilesti tonul: poate sa fie fun si light sau super academic. Aici, in calitate de curator, ai multa libertate creativa.

 

In calitate de curator, cum evaluezi daca o expoziție si-a atins scopul

In mod absolut ideal, e o combinatie pe care trebuie sa o atingi: un fel de sweet spot pe care poti sa ai claritate dupa inchiderea expozitiei. In primul rand, din reactiile artistilor: daca ei sunt multumiti de felul in care le-ai contextualizat lucrarile (conceptual, formal si spatial), si tu esti multimita de felul in care a iesit expozitia, atunci cred ca ti-ai atins scopul 70%. Apoi, bineinteles, e reactia presei si a publicului: daca ai multi vizitatori, presa si interes fata de artistii inclusi in expozitie si fata de ideile tale. 

 

Ce este si ce nu este arta contemporana, in zilele astea in care sunt creatori peste tot

Cred ca arta contemporana e putin ca fizica cuantica: si aici nu ma refer la faptul ca este greu de inteles - doar ca trebuie sa-i permiti sa se desfasoare in mister ca sa poata sa te intrige cu adevarat. Cui nu-i place putin mister? Ar fi atat de plictisitoare viata daca ai sti ce urmeaza la fiecare intorsatura. In plus, constiinta umana si natura reprezinta oricum un mister total, de ce nu ar fi si arta asa?

Astfel, sunt lucrari de arta care abstractizeaza anumite sentimente si idei pe care artistii le au, dar la care tu - ca si vizitator - nu vei avea niciodata acces in mod direct. Trebuie sa ai o curiozitate reala (sau sa vrei sa o cultivi), sa te uiti la indicii si sa incerci sa conectezi ideile prezentate. Astfel, concluziile pe care le tragi despre o lucrare de arta, filtrate prin propria ta experienta, devin un mod bun de a justifica daca iti place ceva sau nu. 

Credit foto: Maria Nastase prin amabilitatea Living Content

 

O privire asupra artei contemporane romanesti

Sunt multe oportunitati, dar totul este foarte DIY. Ceea ce in sine nu e neaparat rau. Daca ai destula rabdare si esti dispus sa muncesti poti sa creezi ceva interesant pe scena de arta contemporana in Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related