Ruxandra Trică: Trecerea de la brand management la branding îți schimbă considerabil perspectiva asupra brandurilor

Ruxandra Trică: Trecerea de la brand management la branding îți schimbă considerabil perspectiva asupra brandurilor

Deși obiectul muncii este același, brandul, trecerea de la poziția de brand manager la cea de consultant de brand n-a fost nici pe departe ușoară și lipsită de provocări, dar a meritat pe deplin!

După mai bine de 10 ani de în care am lansat, crescut și îngrijit branduri, fără a avea acces în culisele creării sau transformării lor, multe dintre ele având prezență internațională și o istorie lungă în spate, ultimii 4 ani în branding m-au pus într-o ipostază cu totul nouă, cea de a contribui la re/nașterea unor branduri locale pentru businessuri antreprenoriale românești. Iar asta a presupus, în primul rând, schimbarea perspectivei asupra brandului de la una mai degrabă tactică, operațională, la cea strategică.

Din păcate, nu toți oamenii de marketing au șansa de a fi implicați în crearea brandului cu care lucrează și, de multe ori, nici nu ajung să petreacă suficient timp pentru a-l cunoaște în profunzime, pentru a-l simți, pentru a-i înțelege și valorifica unicitatea. Dacă ar fi să analizez cu mintea de acum campaniile și acțiunile de marketing pe care le-am gândit și implementat ca brand manager, sunt unele lucruri pe care probabil le-aș face altfel din dorința de a găsi echilibrul perfect între păstrarea direcției strategice a brandului și atingerea obiectivelor de business. Cred că aceasta este principala și cea mai dificilă misiune a unui om de marketing, să pună în acțiune strategia și identitatea unui brand, așa cum au fost ele gândite și fundamentate în procesul de branding, astfel încât brandul să nu fie un simplu instrument de marketing, ci însuși motorul businessului.

Totodată, lumea brandingului m-a făcut să realizez cât de important este pentru un brand să aibă o viziune, o cauză și valori bine articulate și împărtășite de toți cei care îl reprezintă prin acțiunile lor, mai presus de bugetele impresionante și ideile creative de promovare, indiferent că vorbim de companii multinaționale cu mii de angajați sau un startup aflat la început de drum, de branduri corporate sau branduri de produs. Am văzut din propria experiență cât de greu este ca aceste elemente vitale să se propage și să fie asimilate la toate nivelurile pe măsură ce business-ul și organizația se dezvoltă, însă acum mi-e mai clar ca niciodată că asta poate face diferența între un brand valoros, capabil să evolueze și dăinuie în timp, și inițiativele efemere. 

În ceea ce privește modul în care trebuie gândită și dezvoltată expresia verbală și vizuală a unui brand, aici cred că am avut cel mai mult învățat în acești ultimi 4 ani la Brandfusion. În activitatea mea ca brand manager, am respectat și aplicat întotdeauna direcțiile și regulile din manualele de brand pe care le răsfoiam cu atâta admirație, chiar dacă a existat de multe ori tentația de a face ceva nou, diferit, mai bine adaptat la un context dat. Însă abia acum pot spune că am început să stăpânesc complexitatea și dinamica designului de brand, a legăturilor nevăzute, dar atât de puternice, între cum vorbește, cum arată și cum se comportă un brand. Din fericire, am avut și am alături adevărați experți, oameni pasionați de branding și design, care fac ca toate lucrurile astea să aibă sens, să fie ușor de înțeles și pus în practică pentru cei care lucrează mai departe cu brandul.

În acești 4 ani, m-am gândit adesea că schimbarea în viața mea profesională a fost cumva împotriva curentului, că mai firesc și mai benefic ar fi fost ca tranziția să se întâmple invers, de la branding la brand management, așa cum se succed aceste etape și în relația cu brandul. Altfel spus, consider că experiența de branding reprezintă cel mai bun mod de a înțelege ce înseamnă un brand, cum se construiește și manifestă el, aceasta fiind baza fără de care munca unui brand manager riscă să devină empirică, lipsită de relevanță și coerență. Pe de altă parte, rolul unui brand manager este esențial în cultivarea spiritului și autenticității brandului, fără de care munca de branding ar rămâne doar la stadiul de concept. Prin urmare, nu pot decât să mă bucur că am avut șansa să descopăr ambele perspective, deoarece acum pot spune că am viziunea completă asupra unui brand.

_______________________
Ruxandra Trica - Senior Brand Consultant Brandfusion

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Brandfusion

Suntem oameni cu gândire de design, rigoare strategică și creativitate, ale căror perspective vrem să conteze în evoluția clienților noștri și în viața comunităților acestora. Suntem designeri,... vezi detalii »

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related