Masterwork for Six Dancers: Când corpul este eliberat de simbolurile culturale

Masterwork for Six Dancers: Când corpul este eliberat de simbolurile culturale
Credit foto: Sara_Rman

În dans, fiecare corp este o capodoperă în sine. Aceasta este ideea de la care pleacă "Masterwork for Six Dancers" și explorează apoi felurile în care trupul se eliberează de simbolurile culturale și de semnificațiile sociale proiectate asupra lui de-a lungul timpului. 

Spectacolul are loc pe 26 noiembrie, de la ora 19:00, la Teatrul Național București – sala Studio, în cadrul "IRIDESCENT. Festival internațional de dans contemporan și alte reconfigurări ale sensibilului" și este prezentat în cadrul Galei Premiilor Centrului Național al Dansului București (CNDB).

"Masterwork for Six Dancers" este o creație a coregrafilor Emese Cuhorka și Csaba Molnár (Slovenia & Ungaria), care transformă corpul într-un obiect al devenirii: dansatorul explorează granița dintre mecanic și viu. 

"Când creezi ceva, ai nevoie de timp pentru a performa, pentru ca lucrurile să se așeze. La început, piesa era plină de improvizație, dar odată cu reprezentațiile, a devenit din ce în ce mai fixată în mișcările dintre noi", spune Emese. 

În rândurile de mai jos, Emese Cuhorka și Csaba Molnár vorbesc despre cum au gândit acest spectacol, ce înseamnă, de fapt, capodoperă în dans, unde se întâlnește libertatea mișcării cu tehnica artistică. 

 

Ideea Masterwork for Six Dancers

Csaba Molnár: În esență, este vorba despre dans, corp, scenă, performativitate — folosind numeroase referințe preluate din istoria dansului într-un mod liber, ludic și plin de bucurie.

 

Cine sau ce este „ masterwork” din Masterwork for Six Dancers

Csaba Molnár: Corpul. Corpul în mișcare. Pe vremuri, când voiai să devii maestru în profesia ta, trebuia să creezi o capodoperă pentru a-ți transforma pasiunea în practică și, în cele din urmă, într-o profesie. Din perspectiva unui dansator, corpul ar putea fi perceput ca o „capodoperă”. Din perspectiva creatorilor, am spune pur și simplu că Maestrul este corpul, iar piesa însăși este Capodopera.


Credit foto: Sara_Rman

 

Cum a evoluat Masterwork for Six Dancers

Csaba Molnár: De-a lungul timpului, am făcut piesa mai scurtă și mai condensată, am redus motivele. Când Emese nu a putut dansa o perioadă, cineva a înlocuit-o, ceea ce ne-a ajutat să vedem spectacolul din exterior. Persoana respectivă a întors Masterwork pe dos pentru noi, oferindu-ne o perspectivă binevenită. În timp, am schimbat și muzica: de la una în mare parte mecanică, la pasaje mai emoționale.

Emese Cuhorka: Când creezi ceva, ai nevoie de timp pentru a performa, pentru ca lucrurile să se așeze. La început, piesa era plină de improvizație, dar odată cu reprezentațiile, a devenit din ce în ce mai fixată în mișcările dintre noi. Este fixată, dar păstrează totuși o elasticitate. Acum se extinde către șase dansatori.

 

Influențe & referințe

Emese Cuhorka: Din mișcarea Bauhaus, din stiluri de dans și muzici iconice, dar și din idealurile de frumusețe și cultură corporală. A fost important să folosim mecanismele teatrului și instrumentele sale. În plus, am pus sub semnul întrebării rolul dansatorului — cine devine principalul instrument al acestei industrii de divertisment, privită dintr-o perspectivă externă.

 

Ce face ca Masterwork for Six Dancers să reziste în timp

Csaba Molnár: Ca performer, aș spune că modul de performare este chiar lucrarea însăși și proba timpului. Există această diviziune dată între public și scenă, în care dansatorii oferă publicului o idee clară. Publicul vede cercetarea și munca lor interioară expusă. Interpreții structurează și construiesc situații în care, pe măsură ce ideea lor se desfășoară prin performance, motivele lor sunt scoase în evidență exact la momentul potrivit. Lucrarea și testul.

 

Cum diferă Masterwork for Six Dancers de celelalte lucrări

Csaba Molnár: Simt că, deși spectacolul este compus din multe situații și lumi diferite, el rămâne totuși o singură propunere dezvoltată pe întreaga sa durată. Practica mea este de obicei destul de haotică, așa că, pentru sensibilitatea mea, Masterwork este un univers unitar, dezvoltat în profunzime și în mod temeinic.

Emese Cuhorka: Am vrut să lucrăm cu corpul dansând cu adevărat — așa am abordat această spectacol. Ca performeră, nu am întotdeauna pe scenă sentimentul că dansez, din cauza caracteristicilor anumitor lucrări. Dar în aceast spectacol, ca dansatoare cu o capacitate umană deplină, simt că dansez cu toată ființa mea.


Credit foto: Sara_Rman

 

La ce să se aștepte publicul 

Csaba Molnár: Este o mare provocare, deoarece este prima dată în cariera noastră când avem de-a face cu o adaptare a ceva deja existent. Unde se află granița dintre adaptare și ceva nou? Să lucrezi cu șase dansatori a adus o nouă scenă, coerentă cu dramaturgia spectacolului și care îi îmbogățește semnificația. Munca în grup ne-a oferit, de asemenea, ocazia de a explora și expune relația dintre individ și comunitate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related