Inspiratie-fara-transpiratie si parte-fara-de-carte

- despre creatie, inspiratie si pana de idei in creatia publicitara -

Inchipuie-ti ca pentru o singura reprezentatie cu "Spargatarul de nuci", e nevoie de 312 repetitii. Ei, bine, si creatia e un soi de balet (pe sarma - mi se sufla in casca). E exact la fel. Adica daca vrei sa fii balerin, trebuie sa ai picioare de balerin. Nu ajunge sa iti doresti mult de tot si sa exersezi ca nebunul. Asta in primul rand. In al doilea rand, trebuie sa exersezi ca nebunul...

Era odata un creativ care spunea ca o minte plictisita e o minte odihnita si tipul asta era prieten bun cu cel care spunea ca ii vin idei cand sta pe toaleta sau cand merge in maini... (adica mai tot timpul). Eu le respect si lor parerea, dar raman la ideea ca fara exercitiu, talentul se iroseste, iar fara talent, exercitiul prisoseste - hi-hi. Lasand rimele ridicole la o parte, e chiar pe bune asta.

OK. Am stabilit ca trebuie talent, sa dezvoltam un pic partea cu exercitiul. Ce inseamna asta? Pai inseamna sa nu iti lasi mintea sa lancezeasca. Sa iei, de exemplu, o pagina dintr-o carte si sa analizezi continutul dpdv stilistic. Ce imagini au fost obtinute si cu ce mijloace de limba. Ce verbe s-au folosit, care e efectul. Ce mod de frazare, etc. Iata, asta e doar un exercitiu posibil. Mai sunt tot felul de alte exercitii care sa te ajute sa iti dezvolti un stil propriu de scriitura, spiritul de observatie, introspectia, gandirea strategica, etc. Te sfatuiesc sa le faci pe toate si sa mai inventezi si tu cateva. Stilul propriu e apreciat, atata timp cat iti permite sa fii versatil (sic!).

In plus, m-as intoarce nitel la menirea inspiratiei, adica aceea de a aduce/genera idei. Si daca luam in calcul ca ideile exista deja undeva, acolo ("out there", vorb-aia) iar noi le pescuim doar pe cele care ne intereseaza, ajungem cu usurinta la intrebarea "ce idei ne intereseaza?". Iar Dumnezeu si CS Directorul au creat briefingul ca sa ne raspunda. Adica trebuie sa treci prin faza de absorbire a informatiei ca sa « iti vina idei » (cu voia dumneavoastra, voi folosi deja ghilimele in cazul sintagmei asteia care deja devine discutabila). Deci doamnele idei nu iti pica din cer la incordarea muschiului inspiratiei, ci trebuie muncit un pic pe tema asta (qed).

Pai aici am putea deja sa recapitulam, ca am cam definit pe scurt ce si cum. Adica: 1) talent, 2) antrenament, 3) munca. Mda, stiu ce zici... nu mai pare asa fancy-sexy-cool meseria asta... Si sa nu mai zic ca munca asta de observatie, interpretare, introspectie, analiza e permanenta. Nici macar cand te duci la culcare nu e terminata. Poate ca in ultimele secunde ale starii de veghe observi ca mana ta pe perna seamana cu o creasta de cocos si iti vine o idee pentru ferma aia de pui la care cauti de trei zile o idee. E buna, e pe brief. Ei, bine, nu-i nimic. Pana maine ai s-o uiti.

Ceea ce ne aduce la intrebarea "cum iesi din pana de idei?". Pai o solutie buna ar fi sa fii onest. Daca nu ai nicio idee, inseamna ca rationamentul tau (sau poate nu al tau, daca iti place sa dai vina pe altii) are o fisura. Cred ca daca nu ai nicio idee, cel mai bine e sa te intorci putin pe firul gandirii, sa gasesti fisura si sa incerci o alta solutie. E de fapt ca rezolvarea unei probleme de matematica. Poti avea mai multe rute de rezolvare, dar unele pot fi false si te duc la dead ends. Sau poti incerca gandirea laterala - adica o solutie care, la prima vedere, ar sfida logica si cararile batatorite. Asta e oricum, solutia ideala.

Cam asta ar fi cu creativitatea... ce? Am distrus un mit? Ala despre creativii care mananca la micul dejun o tava de jaratic si au praf de aur pe aripile de inger aruncate neglijent in geanta laptopului Mac??? Imi pare rau... Oricum, am scris si eu ceva asa, repede. Ca am repetitia numarul 311 acum, in zece minute... Pa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune

Dictionar


Comentarii

burebista dacu
acum 15 ani
talent - 10%

antrenament - 10%

munca - cit incape, nu-i asa?

marinela diana dominte
acum 15 ani
pt a putea creea un spot publicitar e nevoie de inspiratie dar inainte trebuie sa ai o baza formata prin studiu pt ca altfel nu are de unde veni ideea
Marius Pellegrini
acum 15 ani
Si cu toate astea munca multa, munca multa pentru cei care nu prea au talent. Pentru ca nu-i asa?
florin dumitrescu
acum 15 ani
interesant: trop (adica figura stilistica/retorica) inseamna in greceste salt, fandare, pirueta etc. = o metafora fizica din dans (sau atletism)


Branded


Related