Stefan Chiritescu: "Publicitatea romaneasca este intr-o mega-criza. A ei. Criza economica doar a scos-o la iveala"

(n.r. acesta este raspunsul lui Stefan la intrebarea "De ce nu mai e misto publicitatea romaneasca?")

Sincer, nu cred ca e intrebarea corecta. Cred ca intrebarea corecta ar fi “de ce este publicitatea romaneasca in criza? “

Pentru ca este in criza si nu doar economica, e intr-o criza profunda de identitate.

Publicitatea romaneasca este intr-o criza estetica. Dar aici industria are niste circumstante atenuante, caci traim intr-o tara in care nu prea stim sa ne raportam la ideea de frumos. Si nu prea ne place daca ne uitam cum sunt casele, parcurile, hotelurile, distractiile de weekend , programele tv samd. Iar publicitatea, mai ales cea din 2009 incoace, oglindeste perfect acest simt estetic.

Mai mult, din 2009 il numim sus si tare relevanta si dam tare inainte cu produse low vandute/promovate cu cele mai rudimentare expresii ale comunicarii: gluma gratuita si umorul gros.Si din perspectiva asta, vorbim de o scuza slaba.

Publicitatea romaneasca este intr-o criza de oameni. Si aici nu are o scuza. Nu are o scuza ca nu isi creste oamenii, nu are o scuza ca nu triaza impostorii, nu are o scuza ca nu stie sa fie verticala, nu are nicio scuza ca si-a lasat oamenii fara niciun fel de aparare in fata celebrului 16%.( nici macar un protest timid, mai mult decat penibil pentru industria comunicarii).

Publicitatea romneasca este intr-o criza de maturitate. De fapt de lipsa ei. Si din nou nu are o scuza. Nu are o scuza pentru ca ridica la rang de seniori oameni care nu stiu mai nimic dar care poseda.3-4 ani de lenevit in advertising, nu are o scuza ca nu a stiut sa-si dezvolte servicii pentru nevoile clientilor, ca nu a stiut cum sa-si gestioneze uriasa crestere de pana in 2008 si caderea de dupa 2009.

Publicitatea romneasca este intr-o criza de business. Si aici are enorma scuza a crizei mondiale. Dar in schimb sufera de toate lucurile pe care ii acuzam la bere pe clienti lipsa plan de business, lipsa plan de criza, lipsa plan A, B, C, lipsa dorinta de a intelege business-ul clientului, lipsa de curaj, lipsa de vizune. Are doar plan de supravieturie si campanii cu cartoane. Si o mare dorinta de a-si plange de mila.

Publicitatea romaneasca este intr-o mega-criza. A ei. Criza economica doar a scos-o la iveala.

Inainte sa fie/redevina misto, publicitatea romaneasca trebuie sa renunte la a-si gasi scuze.

PS: In atentia tuturor managerilor de agentii, un extras dintr-un interviu al lui Radu Timis –CEO Cris-Tim care vorbea despre necesitatea de a nu mai angaja diversi manageri care se gandesc doar la profitul pe termen scurt: 
“Nu spun, trebuie sa aduci si rezultate financiare. Dar merge un an, doi, patru, pe termen lung omoara compania. E nevoie de manageri care sa-si lase si ei amprenta in companie (...).Trebuie sa ai bucuria muncii. Iar in ultimele luni, inainte sa revin ca CEO, pana si eu ajunsesem de nu imi mai facea placere sa vin in companie, ceea ce e un lucru trist. Asta era durerea cea mai mare. Si m-am gandit: daca eu nu mai am bucurie sa vin la birou, ce se intampla atunci cu restul oamenilor din companie? Simteam ca lucrurile nu-s in regula, simteam ca e o fatada.”

Deci sa renuntam fatada, zic.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Pozitii

Sectiune

Dictionar



Related