Cum scrii un articol optimizat din punct de vedere al motoarelor de cautare (SEO)?

Ma voi folosi in articol in special de Search Engine Ranking Factors, studiu bi-anual realizat in 2009 de cei de la SEOmoz.

In primul rand, sa ne uitam la cei mai importanti cinci factori, conform studiului SEOmoz:

• Linkurile externe sa aiba text de ancora care sa contina cuvinte cheie (Keyword Focused Anchor Text from External Links);

• Popularitatea linkurilor externe, cantitate/calitate a linkurilor externe (External Link Popularity, quantity/quality of external links);

• Diversitatea surselor de linkuri, linkuri din partea cat mai multor domenii diferite (Diversity of Link Sources, links from many unique root domains);

• Folosirea cuvantului cheie in tag-ul “title” (atributul titlu) al paginii curente (Keyword Use Anywhere in the Title Tag);

• Gradul de incredere/autoritate a domeniului, pe baza distantei linkurilor din partea domeniilor de autoritate/incredere (Trustworthiness of the Domain Based on Link Distance from Trusted Domains).

Se observa ca, din cei cinci factori, patru tin de linkurile catre site/pagina din partea altor site-uri si doar un singur factor (tag-ul “title”) se refera la site-ul propriu. Pot confirma ca si din experienta mea, prioritare la cat de buna e pozitionarea in cautarile in motoarele de cautare sunt linkurile. Asadar, linkuri cu un text de ancora bun, cat mai multe, cat mai de incredere decid mult mai mult pozitionarea unui articol decat felul in care e scris un articol. Totusi, sa scrii un articol de calitate, conform unor criterii, e important, si acesta este subiectul analizei mele.

Consider ca cel mai important lucru in a scrie un articol este sa scrii un articol care motiveaza cumva cititorul. Poti sa faci cititorul sa fie interesat de subiect sau sa il emotionezi sau sa il faci sa vrea sa dea articolul mai departe sau sa salveze linkul catre articol pentru a il reciti sau sa se aboneze la site-ul/blogul pe care a aparut articolul sau sa cumpere produsul/serviciul pe care il vinzi. Sau macar scrie un articol interesant. Strict SEO conteaza in primul rand linkurile pentru articol sau site obtinute in urma articolului, dar si alte rezultate sunt importante: daca ai obtinut un abonat, poti primi linkuri in viitor, daca cineva cumpara un serviciu/produs pe care il vinzi, tocmai ai atins scopul blogului/site-ului tau.

Ca un scurt rezumat, pentru SEO conteaza in primul rand sa obtii linkuri catre articol, iar pentru utilizatori, dar si pentru SEO, conteaza sa ai un articol de foarte buna calitate.

Bun, acum, ca am stabilit aceste lucruri, cum arata un articol bine scris conform criteriilor SEO?

In primul rand, pornesc de la premisa ca “scrii un articol” nu inseamna “copiezi un articol”. Folosesc “a scrie” in sensul acela clasic, de “a scrie”.

Care ar fi insa niste reguli generale dupa care un articol poate fi considerat ca indeplineste criterii SEO?

1. Titlul articolului e cel mai important aspect: pune un titlu de mai putin de 65 de semne (litere + spatii + caractere speciale), foloseste in titlu cuvantul/cuvintele cheie (un grup de maximum 4-5 cuvinte, recomandat maximum 3) cele mai relevante pentru pagina curenta, pune la sfarsit, daca e cazul, numele blogului/site-ului pe care apare articolul (sau un alt brand);

2. Cand adaugi o imagine in articol, alege un nume fisier relevant pentru imagine (“plimbare-nocturna-in-breaza.jpg”, nu “DSC00034.jpg”), foloseste text ALT (texte alternative) in care sa descrii imaginea; mai putin relevant, dar totusi important este si atributul “title” al link-ului catre imagine;

3. Structura site-ului ar trebui sa iti permita sa ai un URL optimizat (www.site.ro/articol-despre-constructia-de-case-ecologice/), nu unul criptic (www.site.ro/articol.php?id=2942); in acest caz, e indicat sa pui in URL cuvinte cheie relevante pentru articol; poti renunta la prepozitii si conjunctii (“de”, “si”, “sau”);

4. Foloseste cu pricepere tag-urile < h1 >, < h2 >, < h3 >; dintre acestea, cel mai important e tag-ul < h1 >, apoi < h2 >, iar < h3 > e doar vag relevant; < h1 > ar trebui, intr-o pagina tipica, sa contina titlul articolului; de exemplu, pentru articolul pe care tocmai il cititi, scris mare in partea de sus a paginii, e titlul:

“Cum scrii un articol optimizat din punct de vedere al motoarelor de cautare (SEO)?”;

Acest titlu ar trebui scris cu tag-ul < h1 >; daca articolul meu ar fi foarte detaliat, ar fi cazul, poate, si de tag-ul < h2 >; pentru cazurile exceptionale, e cazul si de < h3 >;

5. Articolul ar trebui sa aiba suficient continut; nu exista o regula generala, insa in general un articol bine documentat, cu grafice si imagini, cu clipuri video, cu ceva mai mult continut text, are tendinta de a fi considerat ca o autoritate, si poate atrage linkuri; de asemenea, un text lung poate aduce trafic de tip “long tail” (cautari foarte greu de prezis, de tipul:

[de unde cumpar o rochie care sa se potriveasca cu o petrecere aniversara de haloween])

E destul de greu sa anticipezi o asemenea cautare, insa un text despre moda suficient de lung poate sa includa, un pic aleator (adica nu anticipezi exact o anumita cautare), toate cuvintele de mai sus si sa devina, astfel, relevant pentru o cautare de tip “long tail”. Pe de alta parte, chiar si un text scurt, de 1-200 de cuvinte, pe o anumita tema, poate fi relevant pentru un cuvant cheie si sa aduca trafic relevant;

6. “Textul unui articol ar trebui sa contina un cuvant cheie de sase ori, de doua ori in titlu, o data in descriere, si de trei ori in tag-ul < h1 >, cu un raport intre numarul de aparitii a cuvantului si textul integral din pagina de 4,249%”; cam asa suna un mit des intalnit in lumea celor care fac SEO (cifrele variaza, mesajul e acelasi); sugestia mea ar fi insa ignori complet aceasta sugestie; daca ai un articol pe o anumita tema, pune un titlu pe tema respectiva, pune o imagine cu texte alternative, foloseste tag-urile < hn > cu masura, si este suficient; nu transforma totul intr-o obsesie pentru a avea o anumita densitate (acel raport intre cuvintele cheie si numarul total de cuvinte), nu te forta sa folosesti cuvinte cheie unde nu e cazul; fa textul atractiv pentru vizitatori si de aici ies toate bine – linkuri, fidelizare, clienti; a! Ca puteti varia un cuvant si folosi cuvinte inrudite in articol (sa nu spui doar “plaja”, foloseste si “litoral”, vorbeste si despre “mare” si “nisip”), da, asta poate fi o regula buna; insa un articol de calitate scris pe o anumita tema trebuie in primul rand sa atraga cititorul si abia in al doilea rand sa indeplineasca un standard de aparitie a unui cuvant.

Acestia ar fi factorii cei mai importanti pentru un articol ce poate fi considerat ca indeplineste criterii SEO. Ca factori minori, conform studiului SEOmoz se pot enumera: folosirea unui cuvant cheie in primele 50-100 de cuvinte in codul HTML al paginii, folosirea caracterelor aldine sau italice, folosirea de enumerari de tipul < li >, sa ai linkuri in pagina catre alte pagini ale site-ului, sa nu abandonezi un articol odata scris (sa revii cu modificari, daca e cazul).

Inspiratie maxima!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Sectiune

Dictionar



Related