[Training IQads Kadett] Andrei Cohn despre granita dintre arta si art direction

[Training IQads Kadett] Andrei Cohn despre granita dintre arta si art direction

Aseara, trainingul cadetilor s-a transformat in cadru de desfasurare a luptei intre art direction si arta. Vorbim de o lupta intre idei transformate in imagini, moderata de Andrei Cohn (director de creatie si partener, CohnandJansen JWT), care le-a dat ocazia cadetilor sa descopere cat de fina este granita intre cele doua domenii.

"As spune, riscand un pic, ca art directorii pot fara alte discipline, in schimb nici o alta disciplina nu poate fara art directori", a declarat Andrei. Cu aceasta fraza in minte, directorul de creatie de la CohnandJansen JWT ne-a dus inapoi in timp, incepand cu explicarea semnaturii celui mai cunoscut grafician, Albrecht Durer, si continuand cu Andy Warhol.

Apoi Andrei a prezentat o definitie a artei si a rolului pe care il joaca un art director. "Una dintre cele mai mari probleme ale art director-ului este sa transmita toate starile, emotiile, mesajele si ideile. Asta, daca poate, nedezvoltat, in imagini. (…) Foarte multi cred ca ceea ce ei isi imagineaza este expresiv si limpede pentru toata lumea". Dar, dupa cum povestea Andrei, abilitatea de a transforma ideile in imagini cere mai mult decat istetime sau inteligenta. "Ca sa fii art director trebuie sa fii talentat. Nu e suficient sa fii inteligent sau abil. Adica sa ai puterea de a transmite lucruri gandite, spuse, povestite si care sa iasa intr-o forma acceptabila".

Pentru a intelege mai bine similitudinile dintre cele doua domenii, Andrei a provocat cadetii sa descopere diferentele dintre o serie de imagini care reprezentau fie arta, fie advertising. Ceea ce nu a reprezentat o sarcina usoara pentru cadeti pentru ca, asa cum am descoperit pe parcursul training-ului, advertisingul se insipira de multe ori din arta, iar cele doua devin la un moment dat greu de diferentiat. De pe margine, Andrei a moderat dezbaterea oferind indicii pentru cadeti.

"Cu cat exista in tine, in stare latenta, mai multa informatie vizuala cu atat mai usor iti va fi sa gasesti acel ceva care raspunde conceptului, care reuseste sa traduca in forme conceptul", a declarat Andrei.

Tot despre activitatea unui art director, Andrei a spus ca el nu este un simplu executant al ideii unui copywriter. Art directorul trebuie sa poata transmite lucruri indiferent daca o face prin fotografie sau o face folosindu-si mouse-ul. El trebuie sa aiba puterea de a se manifesta vizual.

Despre sursele de inspiratie ale unui art director, Andrei povestea ca sunt mai putin alte executii de advertising si mai degraba evenimente din viata de zi cu zi. "Daca ai evenimente vizuale, artistice, culturale care te impresioneaza la un moment dat... Vezi un film care chiar reuseste sa te atinga puternic. Reuseste sa rascoleasca multe alte lucruri latente. Te aduce din nou la starea aia de efervescenta creativa, sa spunem. Si incepi sa relationezi cu lucruri pe care le uitasei si cu albume pe care nu le-ai mai gasit de ani de zile, si asa mai departe".

Directorul de creatie a vorbit si despre Mihai Oroveanu (istoric de arta, autor al unor studii si carti de specialitate, fotograf si sportiv pasionat) care isi gasea inspiratia in albumele pline de clisee fotografice pe care le tinea intr-o camera si pe care le rascolea de fiecare data cand avea nevoie de o noua idee.

Si pentru ca in advertising transferul de medii se produce foarte rapid, creativul are nevoie in permanenta sa ‘inghita’ si sa ‘elimine’ alte vizualuri. "Exista oameni care au functionat in advertising pe baza bagajului de lucruri pe care l-au dobandit inainte de a se angaja. In momentul in care s-au angajat au fost complet acaparati ca timp, ca pasiune, ca relatii de mediul asta si nu s-au ingrijit sa se incarce in permanenta cu lucrurile care i-au adus acolo. Si s-au cam consumat", a declarat Andrei.

Mai mult decat atat, consumul de arta si de vizualuri este important si pentru oricine altcineva care nu este art director sau care nu aspira la aceasta pozitie. "Cred ca efectele artei asupra noastra sunt importante fara ca sa ne asteptam ca vom avea vreun discurs despre pictura sau ca vom face cine stie ce postere pe care nu le-am face daca nu am cunoaste caligrafie araba. Dar cred ca la nivel emotional ne ajuta foarte tare. Mi se pare mai putin complicat decat cu muzica. Cu muzica inca am probleme, dar cu arta plastica, e o chestie pe care o incasam mai repede", a adaugat Andrei.

In opinia lui, arta ne ajuta, intr-un mod aproape imperceptibil, sa transformam existenta noastra sau sa influentam existentele celor din jurul nostru in bine. Interesul pentru arta atrage dupa sine o intelegere mai profunda a vietii si o ridicare a nivelului de aspiratii pe care nu le-am cunoaste, poate, fara arta.

Andrei a vorbit despre apogeul unui artist (oferindu-l drept exemplu pe Walt Disney) pentru care e mai bine sa nu cunoasca exact granita dintre publicitate si arta. "Constiinta exagerata ca faci arta e la fel de pacatoasa ca lipsa totala a acestei constiinte. Te face la fel de inadaptat fata de a comunica".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related