Daca luni dimineata v-ati vazut colegii de birou zacand langa expresor, cu cearcane, atunci faceti parte din gasca secreta a urmaritorilor de Super Bowl, editia XLVI. Desfasurata la americani in prime-time-ul duminicii de 5 februarie si la romani in primele ore ale noptii de luni, atunci cand internetul devine din ce in ce mai atractiv chiar si pentru cea mai obosita pereche de ochi, editia 2012 a Super Bowl a adunat ca de obicei brand-uri renumite care s-au batut in aruncatul miloanelor de dolari pe 30 de secunde (de la USA Today citire, brand-urile au platit cam 3.5 milioane de dolari/30 de secunde) si nu in ultimul rand oameni. Dincolo de pauzele publicitare din timpul meciului final al ligii nationale de fotbal american, internautii au putut vota reclama preferata difuzata in timpul partidei pe Super Bowl Ad Meter.
Rezultatele proaspat scoase din urna de click-uri indica un top 10 cat se poate de interesant. Asezati-va comod in fotoliile de la birou si luati-va ceva de rontait aproape in timp ce eu ma ocup de suspans. Sa nu indrazniti sa scrollati direct la locul 1!
10. Bucatarie. El, ea si un iaurt. Parca suna asa a "siii, facem o curatenie?", dar nu se lasa cu imbratisari si pupici, ci cu violenta. S-a terminat cu patriarhatul. Femeia e la putere chiar si atunci cand vrea un iaurt iar Dannon debuteaza astfel direct pe locul 10 cu prima participare la Super Bowl.
9. Adolescentii care sunt mari fani ai seriei Twilight si viseaza in fiecare seara ca se trezesc cu o muscatura pe gat si 2 litri de sange in minus sunt aproape de varsta la care isi iau permisul de conducere (mai ales in U.S.). Asa ca Audi le-a dat un motiv sa restranga lista de brand-uri auto pe care le-o prezinta parintilor. In Romania, asta ar fi echivalat in bradulet odorizant cu aroma de usturoi. Dupa ce in 2010, s-au clasat pe locul 6, iar in 2011 au retrogradat din primele 10 spoturi, Audi revine usor, dar sigur printre reclamele preferate ale americanilor.
8. Rasuciti-va mustatile si scoateti cash-ul de la saltea, pentru ca Skechers e pe cale sa reinstaureze trend-ul curselor de caini, debutand astfel in top 10. Poate v-ati gandi sa pariati pe un ogar afgan, dar nu-l subestimati nici pe Mister Quiggly cel stilat. Dupa incercarea sexy cu Kim Kardashian din 2011, se pare ca Mister Quiggly a fost considerat ca fiind a safer bet.
7. Sigur vi-l amintiti pe "ala micu" de se credea vrajitor cu Volkswagen-ul. Nici nu-mi imaginez ce a fost in sufletul publicitarilor cand au citit in brief ca anul acesta trebuie sa vina cu ceva mai tare decat el. Dar intrebarea a venit logic: ce poate fi mai dragut decat un copil vrajitor? Un caine care tine cura de slabire (da, stiu nu-i chiar logica la care v-ati fi asteptat, dar nici cu anorexia nu-i de glumit.) Oricum, cineva din echipa de creatie l-a iubit prea mult pe "ala micu'" si nu s-a putut abtine sa nu-l stranga de gat chiar si metaforic pe glumetul care a indraznit sa se ia de el. Oricum, se pare ca anul acesta nu a fost la fel de bine primit, Volkswagen alunecand de pe locul 2 pe locul 7 precum cainele prin usita.
6. Incepe sa devina din ce in ce ai clar ca americanii sunt neam de dog persons, pentru e deja al doilea spot in care cainele e prietenul cel mai bun al oamenilor si al brand-urilor. Ca o persoana care lucreaza cu o pisica in redactie, nu va pot spune decat ca as fi acceptat o punga cu Doritos cu cea mai mare placere de la orice caine.
5. Sa ne imaginam. Esti in oras cu fetele si bei un cocktail in timp ce discutati despre ce s-a mai intamplat in viata voastra profesionala. O intalnire cu primul ministru, una, alta… cand un tip din celalt capat al camerei incepe sa rada crezand ca esti goala. Colac peste pupaza, apare si un coleg de munca tinandu-i isonul. Hai ca nu vorbesc serios, sunt doar M&M's - bomboanele neserioase de ciocolata care si-au tras o gagica noua in pachet si au ajuns astfel pe locul 5, dupa ce au tanjit la podium doi ani la rand.
4. Poate ca pana acum top-ul asta cu spoturi in care produsele sunt in centru, alaturi de cateva glumite catchy, n-a facut decat sa va convinga si mai tare ca americanii sunt niste consumeristi superficiali, dar locul 4 vine sa va spuna ca nu e asa. Plecand de la criza economica mondiala, Chrysler a facut o paralela intre stare de acum a natiunii si momentul din meci cand a fost difuzat spotul. Ca si la noi, toata lumea e in pauza. Nu dureaza mult, dar e esential cum rediscuti strategia, cum iti dozezi efortul si cata apa bei ca sa revii in forta pe teren si sa castigi. Chrysler zice doar ca el stie cum e. Si daca o zice asa frumos, parca iti vine sa il crezi. fata de anul trecut cand nu au reusit sa stranga decat un rating de 5.99 cu spotul in care Eminem povestea despre Detroit, se pare ca acum acelasi oras povestit de o alta persoana reuseste sa ajunga in top 5.
3. Pe locul 3, Kia si-a propus sa ne lase cu gura cascata. Daca sunteti barbati si pana acum nu stiati care din visele voastre e cel mai tare, acum puteti sa va uitati zi si noapte la spotul Kia Optima si sa sperati ca inconstientul vostru va retine macar o frantura din el pentru a o replica din nou in vis. Spotul asta are de toate: Spiridusi. Rock. Femei. Rodeo pe rinoceri. Un sandvis gigant. Legen...wait for it...really awesome...dary, my friends! Desi anul trecut isi propusesera sa aiba un spot epic, nu au reusit sa adune decat 6.15 puncte de incredere din partea consumatorilor.
2. Dupa ce in 2010, Bud Light s-a clasat pe locul 3 iar in 2011 pe locul al doilea in topul preferintelor votantilor, ne-am fi asteptat ca anul acesta sa fie castigatorul suprem, insa berea prietena a americanor a stagnat pe locul al doilea. Spotul? Hai ca deja stiti, e cu un caine. Dar de asta se dovedeste a fi atat de bun prieten cu omul incat ii aduce si o bere. Mai conteaza ca e extraordinar de urat in conditiile astea? Neah...
1.Si in final, castigator la voturi si la crantaneli anul acesta este brand-ul de chips-uri Doritos care se pare ca ar fi gasit reteta perfecta a publicitatii din zilele noastre. Daca am vorbi in termini gastronomici, spotul Doritos ar fi o omleta. Toata lumea stie s-o faca si, oricat de fandosit intr-ale gastronomiei ai fi, la un moment dat tot ti-e pofta de ea. S-au luat deci un bebelus simpatic, un frate mai mare enervant, o punga de Doritos, o bunica imobilizata cu idei nastrusnice si s-au turnat intr-un set-up profund American de backyard. Se asezoneaza cu "La donna e mobile" pentru a da un aer de clasic de ocazie speciala. Doritos a ramas si anul acesta in top cu 2 spoturi, dintre care unul pe primul loc, si al doilea pe locul 6 fata de locul 4 anul trecut.
Fata de editia Super Bowl de anul trecut, avem schimbari interesante in clasament:
Pepsi, prezent anul trecut in top cu 2 spoturi, nu prinde anul acesta shortlist-ul. Dar se consoleaza cu gandul ca nici incercarea Coca-Cola de a reinvia povestea ursilor polari nu a stat mai bine.
CareerBuilder, NFL si Bridgestone ne parasesc, lasand loc pentru Kia, Chrysler, M&M's si Dannon.
Iar trend-ul endorsarilor din partea vedetelor celebre se stinge din ce in ce mai tare.
Ca de obicei, Doritos a organizat si in 2012 competitia de UGC Crash The Super Bowl, din care americanii creativi si-au ingrasat serios conturile. Primele 2 cele mai votate dintre spot-urile selectate pentru Doritos se afla si in top 10 Super Bowl Ad Meter, dintre care unul chiar pe primul loc. Norocosul creator al spotului "Sling Baby" trebuie sa se gandeasca acum in ce isi va investi proaspatul milion de dolari castigat.
Inchei aici transmisiunea post-joc din indepartata America si va las sa visati in continuare la ce ati produce daca ati avea un brand, un caine si cateva milioane de dolari la dispozitie.






















Comentarii