Romanii din spatiul carpato-danubiano-pontic

Romanii din spatiul carpato-danubiano-pontic

Dimineata, in timp ce picioarele se intrec care sa se impleticeasca mai repede pe scarile blocului nostru, inevitabil ne lovim de romanul curios care priveste tumultul cu ochi de vultur, de la geamul lui de la etajul 1. La metrou infruntam romani grabiti si irascibili facandu-si loc cu coatele si explicandu-le pustanilor de gimnaziu importanta intaietatii batranilor in fata usilor trenului. La scarile rulante, dam de romani aerieni care nu inteleg intentiile celor grabiti si provoaca coliziuni frontale intre sacose, declansand un razboi mondial de incruntari intre romanii prea putin rabdatori. In fata biroului intalnim romani nervosi blestemand cu nesat cheia, incuietoarea si creatorul lor, in timp ce usa cladirii se incapataneaza sa ramana inchisa chiar si in fata celor mai originale suduieli. Intalnim tot felul de romani pe parcursul vietii noastre.

Intrebarea e: cat de autentice sunt personajele create de industria publicitatii si in ce masura reflecta ele adevaratele tiplogii de romani, cu valorile si credintele lor? Pana ne lamurim din studiul "Ghid de conversatie de la roman la roman", dezvoltat de SMARK Research si Unlock Market Research, propun sa mergem in cautarea celor mai reprezentative personaje din publicitatea romaneasca.

Matei

Agentia nu-i da un nume personajului care joaca rolul principal in spotul de mai jos. Am decis sa-l numesc Matei, pentru ca e suficient de iesit din trend incat sa nu fie mainstream, dar suficient de actual incat sa fie totusi cooleanu'. Matei are un telefon si Pocket Minutes, iar scopul lui in viata este s-o farmece pe Mirela. Si, daca se poate, toate afacerea sa-l coste mai putin decat o cola. Chiar daca spotul e din 2009, il vad pe Matei in peisajul anului 2012, asteptand la semafor cu smartphone-ul in mana, browse-uind profilul Iolandei care si-a pus cea mai recenta serie de poze regizate pe plaja H2O din Mamaia. Mi se pare un personaj cat se poate de actual, care reflecta aproape perfect una dintre tipologiile de romani.

George

George este si el un nume inventat, in schimb protagonistul spotului de mai jos poate foarte bine sa fie cineva din cercul nostru de cunostinte. Poate e varul indepartat despre care ai auzit ca trece printr-o criza existentiala si s-a apucat sa concureze in campionate locale de inot sincron. George din spotul Dedeman e un tip la 35 de ani, care tocmai si-o cumparat o casa in care s-a mutat cu sotia & co. George n-ar vrea decat sa se bucure de un meci de fotbal intr-o dupa amiaza insorita de vara, dar n-are nici o sansa pentru ca sotia il pune sa sape toata curtea in cautarea locului perfect pentru a planta un copac. George e vizibil nemultumit, dar nu mai are chef sa o contrazica pe sotie. Deci va suna cunoscut?

Tudor

Tudor e barbatul perfect. N-are cute pe haina, parul nu-i sta rau dimineata, niciodata nu se trezeste tarziu si nu e in intarziere. Tudor e genul de barbat cu care toate pensionarele din bloc si-ar dori sa-si marite nepoatele, genul care cara sacosele doamnelor pe scari si care nu uita sa aduca un cadou sotiei, chiar daca nu are un motiv anume. Are un job numai bun, o casa frumoasa si un copil blond pe care e imposibil sa nu-l iubesti. E genul de roman care apare odata la 1.000 de rasarituri de luna plina, caruia trebuie sa-i cerem o poza cu autograf. Dar nu neg ca e plauzibil ca oameni ca Tudor sa fie printre noi, desi inclin sa cred ca protagonistul spotului LEM'S e totusi prea bun ca sa fie fidel realitatii.

Maria

Maria e cam neindemanatica. Se trezeste tarziu, nu-si gaseste hainele, n-are timp sa se machieze in liniste sau sa manance cu calm. Totusi Maria e independenta. Cu toate stangaciile ei, reuseste sa ramana concentrata, sa se pregateasca pentru birou si sa ia decizii care sa-i transforme viata in mai bine. De exemplu: sa nu mai sara peste micul dejun si sa manance Activia. Cu toate defectele pe care le vedem atent exploatate in spot, Maria pare sa ne castige afectiunea. Poate pentru ca exploateaza slabiciunea pe care o avem pentru cauzele pierdute, sau poate pentru ca Maria se identifica foarte bine cu o parte din femeile romance care se straduiesc sa-si construiasca o viata.

Si-ar mai fi cate ceva de zis despre romani. Ce mananca, ce imbraca, cine sunt influentatorii pentru ei si ce fel de vise si aspiratii au. Romanii sunt un intreg, cu bune si rele, cu tabieturi fixe sau cu reactii spontane, un fenomen pe care merita sa-l studiem mai indeaproape. Asa ca acolo unde spoturile publicitare nu ne spun prea multe, ne lamureste studiul "Ghid de conversatie de la roman la roman", dezvoltat de SMARK Research si Unlock Market Research.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related