Stefan Stroe (Incandescent Marketing): Invatatul din mers sau dupa ureche este o reteta a dezastrului, iar acest lucru il resimt cand predau studentilor la master sau la licenta

Stefan Stroe (Incandescent Marketing): Invatatul din mers sau dupa ureche este o reteta a dezastrului, iar acest lucru il resimt cand predau studentilor la master sau la licenta

Radacina tuturor problemelor industriei autohtone de comunicare sta in sistemul educational, este raspunsul lui Stefan Stroe (Managing Director, Incandescent Marketing si profesor asociat la SNSPA / The Romanian-Canadian MBA Program) la intrebarea propusa de IQads.

Viitorii profesionisti invata din mers ori dupa ureche increngaturile industriei, internalizandu-i lipsurile. Asa incat, in lipsa unei schimbari, comunicarea va continua sa fie o industrie aparent lejera, dar conflictuala, plina de frustrari discutate la bere si, nu in ultimul rand, cu standarde de performanta aflate in scadere, crede Stefan.


Problema de deasupra tuturor

Probabil cea mai grava problema a acestei branse este nesolutionarea problemelor sistemice care afecteaza reputatia meseriei noastre.

Discutiile profesionale sunt mult prea incrancenate, pline de critici ale furnizorilor (agentiile) la adresa advertiserilor si lipsite de solutii eficiente. In paralel, exista prea putine initiative de colaborare si tot mai putini lideri si modele profesionale.

In schimb, exista mii de emitenti de opinii care nu pot rezolva problemele esentiale ale bransei: scandalurile participarilor la pitch-uri, intelegerile dintre jucatorii din piata media, Ordonanta nr.25 din 2013, bugetele insuficiente pentru masurarea eficientei comunicarii.

Aceste esecuri ale industriei, insa, nu ar persista daca nu ar fi la fel de vinovate ambele parti (agentii si advertiseri). Din pacate, vad ca cei nevinovati sufera pentru ca piata este dominata de pret, nu de inovatie.


Cauze

Lipsa de viziune si strategii inovatoare. Totul porneste de la scoala, de la pregatirea premergatoare angajarii tinerilor si de la evolutia profesionala a liderilor pietei de comunicare (cei actuali si cei potentiali).

In prezent, studentii pasionati de marketing, jurnalism si comunicare isi incep cariera ciugulind bobite de promisiuni din palma "stapanilor" de departamente care ii primesc la internship-uri neplatite.

Viata profesionala a viitorilor lideri porneste stramb din start, talentul lor fiind apreciat doar declarativ, nefiind recompensat si financiar (exista, din fericire, si cateva cazuri pozitive).

In orice meserie care pretuieste excelenta, invatatul din mers / dupa ureche este o reteta a dezastrului, iar acest lucru il resimt cand predau studentilor la master sau la licenta.

La facultate trebuie, din pacate, sa apelez in special la repere straine, din cauza ca Romania este foarte saraca la acest capitol: o piata opaca, saraca in studii de caz, saraca in bugete si realizari competitive la nivel global.


Solutii?

Educatia pre-academica, academica si pregatirea profesionala la standarde britanice sunt singurele solutii strategice pe care le putem utiliza pentru a recupera eficient hadicapul fata de tarile din topul Europei.

Comunicarea nu face exceptie - daca vom avea scoli si lideri formatori, vom intelege mai bine ce trebuie sa facem pentru a fi competitivi la nivel european si vom fi inteligenti sa colaboram pentru a preveni sau a rezolva esecurile enuntate anterior: conditii neclare de licitatie, OG nr. 25/2013, lipsa dovezilor de eficienta a investitiilor in comunicare.

Fara scoala, fara pregatire profesionala extinsa venita din partea liderilor si fara modele valoroase, comunicarea va continua sa se transforme intr-o industrie aparent lejera, conflictuala, plina de frustari discutate la bere, cu fee-uri orare si standarde de performanta in scadere.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related