Marin Vidrascu, director executiv Litera: Piata de carte are nevoie sa creasca in urmatorii ani, iar acest lucru se poate realiza numai printr-o implicare clar definita a statului

Marin Vidrascu, director executiv Litera: Piata de carte are nevoie sa creasca in urmatorii ani, iar acest lucru se poate realiza numai printr-o implicare clar definita a statului
Marin și Dan Vidrașcu, director executiv și director general

Soc! Lectura nu-i nici pe departe o prioritate a romanilor. Nu disperati, insa - chestiunea s-ar putea ataca pe doua fronturi. O data, prin scaderea costurilor la citit, lucru inceput deja prin masura de scadere a TVA-ului la produsele culturale. A doua, prin promovarea lecturii. Aici exista loc berechet de interventie a editurilor, de pilda. Si, din 2013, editura Litera se numara printre cei care incearca sa invinga incapatanarea romanului si sa-i bage cartea in suflet.

Marin Vidrascu (director executiv, Litera) ne spune mai jos despre cateva dintre initiativele Litera in sensul asta. Dar hai sa incepem noi cu una: anul trecut, editura a oferit gratuit aproximativ 10.000 de carti locuitorilor din Cluj si Bucuresti ca urmare a unei actiuni-manifest organizata cu ocazia Zilei Mondiale a Cartii.

 

Cum ajunge o carte sa fie publicata de editura?

Cartile sunt selectate de departamentul editorial in baza mai multor criterii: situatia pietei de carte, interesul cititorilor, tendintele de lectura din tara si strainatate, vanzari, notorietatea autorilor, colectiile in care pot fi incadrate titlurile, experienta si flerul editorului. Suntem in dialog permanent cu cititorii nostri, pentru a sti ce anume ii intereseaza si pentru a raspunde asteptarilor lor.

Departamentul editorial lucreaza in stransa legatura cu cel de copyright pentru elaborarea planului editorial, care se stabileste cu cel putin un an inainte, dar ramane flexibil oportunitatilor.

Exista situatii in care trebuie sa luam decizii foarte repede pentru a obtine drepturile de publicare ale unor autori in voga, cum a fost cazul, de exemplu, al castigatorilor Premiilor Nobel si Man Booker de anul trecut, Svetlana Alexievici si Marlon James, pe care ii publicam anul acesta.

Alte situatii speciale sunt cele in care autori deja publicati de Litera castiga premii importante, cum a fost cazul nuvelistei Alice Munro, care a castigat in 2013 Premiul Nobel pentru Literatura. Imediat ce s-a anuntat premiul, am pregatit reeditari ale cartilor deja aflate in portofoliul nostru si am luat decizia sa editam si alte titluri ale sale.

Alte directii importante pentru Litera sunt publicarea in exclusivitate a unor licente, precum licenta Disney, si colaborarea constant cu edituri de prestigiu din strainatate, precum National Geographic si Dorling Kindersley.

Dupa selectarea titlurilor si achizitionarea drepturilor de autor, redactorii coordonatori, impreuna cu echipa de traducatori, redactori, tehnoredactori si graficieni, se ocupa de editarea propriu-zisa, apoi proiectul este preluat de departamentul de productie, pentru livrarea la tipografie. Odata iesita de la tipar, incepe promovarea cartii, iar aceasta intra pe canalele de distributie.

 

Piata de carte din Romania

In ultimii ani, se observa o stabilizare a pietei de carte din Romania, situata la aproximativ 60 de milioane de euro, la distanta inca mare fata de cea a Ungariei, care a atins 200–250 de milioane de euro, si de a Italiei – de 1 miliard de euro.

Acest lucru este cauzat atat de unele deficiente ale pietei autohtone, precum reteaua restransa de distributie clasica, cat si de faptul ca lectura nu se afla inca printre prioritatile romanilor, acestia cheltuind anual pe carti sub 5 euro pe cap de locuitor.

Speram ca situatia se va schimba odata cu scaderea cotei TVA la produsele culturale, o masura foarte buna anuntata anul trecut, cu ocazia evenimentului Noaptea Cartilor Deschise, organizat de Litera pentru a marca Ziua Mondiala a Cartii - o masura care a scazut pretul cartilor tiparite si al e-bookurilor.

Fata de acum cativa ani, piata de carte a evoluat prin cresterea calitatii tiparului, diversificarea canalelor de distributie – acum cartile sunt disponibile si in hipermarketuri, benzinarii, chioscuri de ziare – si inmultirea campaniilor de incurajare a lecturii.

Litera a inceput inca din 2013 campanii ample de incurajare a lecturii, prin care am incercat sa aducem cartea cat mai aproape de oameni, in diferite contexte: ca mijloc de petrecere a timpului in parcuri sau in taxi, ca dar de nunta sau ca sursa de creativitate.

Anul trecut am organizat cel mai mare manifest pro-cultura, cu ocazia Zilei Mondiale a Cartii, despre care am amintit si mai sus, la care au participat peste 4.500 de cititori in Bucuresti si Cluj, si unde Litera a oferit gratuit aproximativ 10.000 de carti.

Un alt aspect care a modificat cererea si oferta de carte, precum si comportamentul cumparatorului este dezvoltarea online-ului si a e-bookurilor. Litera are peste 620 de e-bookuri disponibile spre vanzare pe elefant.ro si pe platforme internationale, precum amazon.com sau apple.com.

 

Piata de carte – tipar versus digital

In Romania, piata de e-book inca nu se compara cu aceea a cartii tiparite, dar se dezvolta in ritm rapid. Acest lucru nu este insa in dezavantajul cartii tiparite.

Cititorii romani aleg suportul pe care citesc in functie de situatie: daca merg in vacanta prefera suportul electronic, pentru ca pot lua cu ei zeci de carti fara sa isi ingreuneze bagajul. Dar in ce priveste placerea lecturii acasa sau oferirea unui cadou deosebit, tot cartea tiparita ramane favorita.

 

Probleme pentru edituri

Slaba dezvoltare a distributiei clasice, cea in librarii, este cel mai mare obstacol, iar solutia este sa existe cat mai multe locuri in care se vinde carte. Cartile ar trebui sa fie pe rafturile mult mai multor retaileri decat in prezent.

Un alt obstacol este lipsa campaniilor nationale realizate de stat in parteneriat cu diferite organizatii pentru educatie si incurajarea lecturii.

 

Implicarea editurii in stabilirea modului in care arata cartea

Ne ocupam in totalitate de proiecte: stabilirea formatului, caracteristile tehnice alecopertei, grafica acesteia.

 

Cum promovati produsele din portofoliu?

Departamentul de marketing si PR se ocupa de promovarea cartilor. De obicei, se aleg cateva titluri locomotiva din fiecare colectie si strategia de marketing se concentreaza pe acestea.

Promovarea se face prin mijloacele clasice: eveniment de lansare, comunicat de presa, recenzii pe blogurile de specialitate, pozitionare preferentiala la raft, machete, webbannere sau spoturi radio si TV, postari sau campanii pe retelele sociale.

Unele titluri ofera posibilitatea unei promovari speciale. In ce priveste cartile de colorat pentru adulti, de exemplu, ne-am axat pe experienta cumparatorilor cu produsul, oferindu-le ocazia sa coloreze, ca activitate de relaxare si antistres, in diverse contexte (la evenimente de business, in parcuri, la birou, in cafenele, prin intermediul unei aplicatii online).

Cartile pentru adolescenti le-am promovat prin campanii in scoli si licee, iar pe cele pentru copii mici prin intermediul mamicilor-vedete. Fiecare carte este o ocazie de a ne testa creativitatea in ce priveste modalitatile de promovare.

 

Editura vs. autorul la nivel de promovare

Editura se implica 100%, este interesul nostru sa avem vanzari cat mai bune. Unii autori straini au cateva directii de promovare trasate la nivel international, dar departamentul nostru de marketing se ocupa de realizarea unui plan local.

Bineinteles, renumele autorului este important, mai ales in cazul unui autor roman. Planul de promovare se discuta in prealabil cu acesta, pentru a se asigura coordonarea eforturilor tuturor celor implicati.

 

Stabilirea bugetului pentru promovarea cartii

Bugetul pentru promovare se stabileste in functie de potentialul titlului, analizat in functie de vanzarile din strainatate, notorietatea autorului, situatia pietei, dar si de tipul de carte. Bugetele sunt diferite daca vorbim despre o carte pentru copii, despre o carte de fictiune sau despre un atlas ori o enciclopedie.

De exemplu, investitia in marketing pentru un titlu ca Atlasul mondial al vinului se amortizeaza poate chiar in cativa ani.

Fiecare editura stabileste o marja procentuala pentru drepturile de autor, in functie de cheltuielile de productie, distributie si promovare. De obicei, autorul primeste intre 8 si 10% din pretul de vanzare a cartii, fara TVA.

 

Strategie de promovare ideala

Consideram ca promovarea a avut succes in momentul in care este evidenta o accelerare a vanzarilor. In special vanzarile directe catre cititori, prin telefon sau prin alte canale, sunt un indicator clar al faptului ca promovarea si-a atins scopul.

Bineinteles, daca titlul ajunge la 3-4 retipariri, atunci este considerat, fara rezerve, bine cotat in piata.  

 

Previziuni despre evolutia pietei de carte din Romania

Piata de carte are nevoie sa creasca in urmatorii ani, iar acest lucru se poate realiza numai printr-o implicare clar definita a statului. Scaderea TVA-ului la produsele culturale este un semnal optimist.

Daca piata de carte nu creste, nu se vor sesiza imbunatatiri nici in alte domenii de activitate. Totul pleaca de la educatie si minti deschise, pe care numai prin cultura si lectura le putem dobandi.

Germanii, francezii si multe alte popoare au inteles acest lucru si acorda educatiei un rol deosebit. Sper ca si romanii sa capete aceasta intelegere si deprindere in scurt timp.

Piata poate sa creasca rapid nu daca editurile produc carte mai multa si de mai buna calitate – deja fac acest lucru –,ci daca modalitatile prin care se pot achizitiona cartile vor fi mai multe si mai diverse. Nu este suficient daca ramanem numai in librarii.

Dezvoltarea acerba a online-ului arata ca romanii sunt interesati sa cumpere carte si ca au nevoie de canale mai la indemana si mai ieftine de unde sa si-o procure. Ganditi-va ca exista localitati in Romania fara librarii sau doar cu una-doua.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related