[Gustul pasiunii] Mihaela Oppenkamp (the ARTIST): Foarte puțini oaspeți știu că suntem și owneri

[Gustul pasiunii] Mihaela Oppenkamp (the ARTIST): Foarte puțini oaspeți știu că suntem și owneri

Când o iei din loc spre antreprenoriatul în HoReCa, cel mai indicat ar fi s-o faci all-in. Cu toate resursele, fără compromisuri, cu riscurile asumate și planul de business gândit măcar pe termen mediu, pentru a-ți putea motiva succesul astfel: ”nu am fi reușit decât așa - să facem de capul nostru ce doream”.  Asta e povestea Mihaelei și a lui Paul Oppenkamp, ownerii sub acoperire de la the ARTIST Restaurant

Totul a început în 2012. După 15 ani de experiență în bucătărie, respectiv în departamentul de finanțe, Paul și Mihaela și-au împachetat învățăturile și au părăsit puntea iahtului pe care lucrau. The World, cel mai mare vas rezidențial, i-a învățat tot ce aveau nevoie pentru ca în 2012, pe Strada Nicolae Tonitza, să poată deschide un local cu aer fresh și capacitate de 30 de persoane. În spatele cortinei, într-o bucătărie spațioasă, cei doi făceau echipă cu un bucătar și doi ospătari.

Au organizat evenimentul de deschidere și au început cu toată energia să lucreze la promisiunea pe care au făcut-o Bucureștiului: o călătoria culinară modernă, prin mixul perfect dintre bucătăria mondială și tradițiile românești. După mutarea pe Calea Victoriei, conceptul bucătăriei a rămas același; tehnicile (unele dintre ele, moleculare) au continuat să ducă la dishuri fine dining precum Somonul marinat în ceai de flori de soc, Foie gras și anghilă afumată, Păstrăv românesc poșat în ulei de măsline. 

După 6 ani, the ARTIST Restaurant este la fel de înțelegător cu diversitatea și dinamica orașului, iar Mihaela și Paul încă nu au lăsat deoparte hainele de gazde. În schimb, noi desfășurăm povestea localului în seria editorială Gustul Pasiunii by Selgros România.

 

Începutul în antreprenoriat

Am deschis în septembrie 2012 într-o locație pe strada Nicolae Tonitza. Locația avea un spațiu generos pentru bucătărie așa cum ne doream și ăsta a fost punctul forte, mai ales că în foarte multe locații vizitate spațiile pentru bucătărie erau foarte mici. Ne doream să aducem ceva nou în București. Am deschis un restaurant mic cu o capacitate de 30 persoane, cu doi ospătari, un bucatar și noi - Mihaela și Paul. 

Am deschis afacerea după 12-15 ani de experiență în domeniu. Cam asta am știut să facem. Ideea a venit când am hotărât să plecăm de pe mega yahtul The World. Amândoi am fost călători în jurul lumii de la vârsta de 20 de ani. Am lucrat pe linii de croazieră ultra luxury iar The World a fost cea mai impresionantă dintre aventurile noastre.

Acest yaht este deținut de unii dintre cei mai de succes antreprenori ai lumii. Acolo nu se închiriază pentru o croazieră ci se cumpără apartamentele. Acești oameni ne-au inspirat foarte mult în decizia luată de a deschide un restaurant. Este impresionant să ai oportunitatea să schimbi chiar și câteva vorbe cu oameni de succes de acel nivel, să înțelegi mentalitatea celor care reușesc în ceea ce își propun și mai ales să devină o sursă de inspirație.

Conceptul gândit de noi era aparte dar nu am fi reușit decât așa: să facem de capul nostru ce doream. Cam asta a fost ideea, sau cum spune Paul: fără compromisuri. Antreprenoriatul îți oferă șansa să decizi pentru tine să nu compromiți nimic pentru că nu trebuie să dai socoteală nimănui.

 

Obiective de start

Am pornit la drum cu gândul că dacă nu încercăm nu vom ști niciodată cum a fost. Știam că sunt oportunități la care ne putem întoarce dacă dăm greș. Mai știam și că avem amândoi 32 de ani și avem șansa și energia de a porni la drum, nu mai era timp de pierdut.

Pe plan personal, era timpul să oprim călătoriile și să ne stabilim undeva unde să ne construim o familie (eram căsătoriți deja din 2009, nunta am făcut-o la București cu toate tradițiile specifice), să ajungem acasă în fiecare zi. Când am deschis locația aveam planuri pe termen mediu, cel mult. Foarte multe cunoștinte ne-au îndemnat să nu facem pasul, mulți ne-au dat 6 luni maximum de existență. Pentru noi, prezentul a fost esențial, să fim acolo să oferim ce plănuisem.

Am avut un eveniment de lansare și de acolo totul s-a pus în mișcare. Ca obiectiv, ne doream stabilitate, nu ne-am făcut planuri să ne extindem. Era important ca afacerea să se susțină singură. Investițiile au fost economiile noastre personale, toate (!) - am zis totul sau nimic. Aveam amândoi experiență în economie și am controlat eficient costurile, esențial pentru un început și proporțional cu riscul asumat. 

 

Localul, versiunea 1.0

Inspirat din bucătăria mondială, influențată de tradițiile românești, condusă de inovație, călătoria noastră culinară este calea creativității. Am avut o singură primă regulă: fără compromisuri! Și așa am funcționat până astăzi. Practic, localul reprezintă și astăzi viziunea lui Paul. Conceptul se conturează în jurul creativității lui. 

Nu aveam nicio grijă. Aveam energie, eram visători, nimic nu ne influența negativ. Voiam să vedem cum e și, dacă nu reușeam, puteam să spunem "asta e, am încercat". Veneam dintr-o lume a succesului în antreprenoriat, toți oamenii pentru care am lucrat ne-au inspirat. Ba chiar au venit în România, The World a acostat în portul Constanța și au venit la București în locația noastră unde am avut un eveniment minunat pentru ei. S-au bucurat enorm pentru noi, era rezultatul a multor întâlniri în care ne-au oferit vizunea lor despre succes.

 

Amenajarea

Am lucrat cu o echipă de arhitecți de la DACRA Studio. În locația de acum a fost esențial să introducem elemente moderniste cu am ar fi culorile din saloane și un design minimalist datorită elementelor casei care datează de la 1890 și pe care am dorit să le punem în evidență. Este o combinație între nou și vechi (istoric) care transpune elementele trecutului în prezent.

 

Bucătăria moleculară și Bucureștiul

Metodele noastre de gătit sunt foarte tehnice, o mulțime de texturi și arome diferite, ținem pasul cu ceea ce se poate îmbunătăți odată cu tehnologia și actualizând totodată cunoștințele noastre. Bucătăria moleculară este în vremurile noastre integrată în stilul de gătit adoptat, nu mai este un stil aparte care să reprezinte în totalitate un concept. Este o abordare modernă de diferențiere a unui stil de gătit.

Bucureștiul reprezintă diversitate, este provocator, îndrăznet pe alocuri. Bucureștiul are cele mai bune resurse pentru materie primă însă aici este loc pentru mai bine. În București poți să ai materia primă de calitate și proaspătă dar acest lucru are un preț pe care nu toată lumea dorește să-l plătească. Schimbările în piață nu ne-au afectat direct la nivel de concept.

 

Evoluție

Cel mai important moment a fost mutarea în Calea Victoriei 147. Nu am considerat-o o extindere ci mai degrabă o evoluție. Opiniile clienților sunt foarte importante pentru noi pentru că ne confirmă alinierea conceptului nostru cu ceea ce se întâmplă mai peste tot în fine dining. Nu facem diferențe dacă sunt opinii din România sau alte țări.

 

Dificultăți 

Criza de personal și calificarea acestora. Profesiile în HoReCa nu sunt încă percepute la nivel de carieră. Pentru noi un ospătar este un manager de proiect. Câte mese are ocupate atâtea proiecte manageriază simultan. Pentru noi un bucătar este un proiectant & executantîin domeniul culinar. Sunt oameni importanți în societate, oameni care trebuie sa aibă la bază studii specifice în domeniu. Să vrei să faci carieră în acest domeniu este important să îți înțelegi profesia.

 

În rolul de gazdă

Ne exercităm mai degrabă zilnic rolul de gazdă decât rolul de owneri. Suntem prezenți constant în locație și întâmpinăm zilnic oaspeții. Sunt foarte puțini cei care știu că suntem și owneri.

 

Pe cât de cunoscut e proverbul "meseria se fură, nu se învață", pe atât de rar a ajuns să se întâmple. Dar și când se întâmplă, ies povești care te duc, de pildă, de la mari vase de croazieră înspre o frumusețe de restaurant. Aici, mâncarea moleculară poate suna pretențios, în schimb te face să te simți ca acasă. Iar gazdele, ei bine, sunt atât de implicate încât nici nu-ți dai seama că sunt ownerii. 

Într-o serie editorială realizată alături de Selgros România, vizităm îndeaproape localurile care îi găzduiesc pe cei mai profesioniști și pasionați. De bunătățuri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Related