Un centru comercial se remodelează și își asumă o nouă misiune pentru locuitorii din cartierul Drumul Taberei

Un centru comercial se remodelează și își asumă o nouă misiune pentru locuitorii din cartierul Drumul Taberei

Context:

Centrul comercial Drumul Taberelor este dezvoltat de Ceetrus România și dorește să le ofere locuitorilor din cartier, un loc în care să se întâlnească, să meargă la cumpărături, să ia masa împreună cu familia și prietenii, să își arate talentele artistice, să participe la evenimente publice și workshop-uri.

Localizat chiar în inima cartierului, pe fosta platformă a  fabricii de confecții Tricodava, Centrul Comercial Auchan Drumul Taberei a trecut printr-un proces de transformare la nivel fizic și își asumă o nouă misiune, devenind astfel Drumul Taberelor. Centrul a evoluat de la conceptul inițial la o nouă viziune, de la o poziționare bazată pe proximitate și confort, la o nouă  promisiune care își definește personalitatea ca un centru urban de petrecere a timpului, un centru comercial comunitar. Numele Drumul Taberelor conține însăși ideea de legătură între grupuri de oameni cu interese și viziuni diferite care se adună într-un spațiu unde se întâmplă mereu ceva interesant pentru locuitorii cartierului.

La nivel fizic s-au creat noi spații de interacțiune pentru oamenii din cartier: o zonă complet nouă pentru a lua masa în oraș, adică un food court dotat inclusiv cu loc de joacă ce se poate transforma în scenă și unde au loc deja serbări școlare, momente artistice și Tabăra de Joacă. Tabăra de Joacă este conceptul sub care, pe parcursul vacanței de vară, în fiecare marți și joi,  copiii din cartier  au participat gratuit la ateliere de arts&crafts, robotică și dezvoltare personală. 

 

Primul hub comunitar și educațional inițiat de un actor privat

Asistăm la o schimbare importantă în România: redescoperirea ideii de comunitate și puterea ei; oamenii încep să se strângă în jurul unui scop comun, încep să colaboreze cu credința că pot schimba în bine lucrurile din jur. Ceetrus a intuit această schimbare și a decis să transforme Centrul Comercial Drumul Taberelor într-un loc de expresie pentru comunitățile din cartier.

Astfel, chiar în inima centrului comercial se află un hub comunitar, o inițiativă de pionierat în România,  fiind primul spațiu comunitar inițiat de un actor privat. Acest spațiu va avea și o dimensiune care se adresează comunității locale, nu doar una antreprenorială. Hub-ul va oferi freelancerilor și antreprenorilor spațiu de lucru, iar trainerilor din cartier un loc pentru a-și desfășura cursuri pentru adulți, copii, workshop-uri și diverse evenimente.

Obiectiv:

Rolul agenției de comunicare White PR este să contribuie la dezvoltarea strategiei de implementare a noului concept de centru comercial și a hub-ului comunitar în realitatea cartierului. Echipa White PR identifică actorii sociali, oamenii cu simț civic din cartier, inițiativele civice, profesorii cu har și copiii talentați. Formează o comunitate locală care să se întâlnească în spațiile nou create și să desfășoare activități educaționale sau de petrecere a timpului liber.

"Din cauza programul încărcat, a aglomerației din oraș sau a rețelelor sociale folosite în exces, oamenii s-au individualizat. Ca urmare, nu se mai întâlnesc ca pe vremuri să stea la taclale în fața blocului. Fiecare își vede de ale lui, deși simțim că ne este mai bine într-un grup de prieteni sau într-o comunitate în care să fim bineveniți, apreciați, în care să ne spunem oful de peste zi, bucuriile și realizările copiilor sau să cerem un sfat.

Înțelegem această nevoie și ne animă faptul că, alături de un brand, creăm un loc de întâlnire pentru oamenii din cartier. Când vom fi din nou conectați unii cu alții, ca vecini, ca prieteni, cu siguranță calitatea vieții noastre va crește. Vom simți că facem parte dintr-un ceva mai mare, mereu acolo. Un loc pe care nu avem cum să-l pierdem, un loc plin de viață, de culoare și de optimism.", Ana Nicolescu, community builder.

 

 

Probleme și dezavantaje ale cartierului

În urma întâlnirilor și a studiilor derulate în cartier, una dintre problemele cartierului este lipsa unui centru cultural sau comunitar. Oamenii se plâng de/resimt acut lipsa unor spații adecvate de socializare. De asemenea, membrii inițiativelor civice au nevoie de săli de conferințe și de întâlniri pentru dezbateri individuale și publice.

Hub-ul din Drumul Taberelor va fi un nou loc de întâlnire care va oferi posibilitatea de a  conectare, relaxare, contribuție, creare de relații și de a lucra împreună. Activitățile care vor avea loc în centru vor fi: activități de colaborare, întâlniri, prezentări, expoziții, conferințe, audiții, cursuri, ateliere de lucru. Spațiul este destinat tuturor locuitorilor și va oferi activități pentru copii, adolescenți, antreprenori, freelanceri și corporații sau brand-uri. 

 

Instrumente și activități pentru stabilirea strategiei pentru community hub

Echipa White PR și-a dorit ca acest proiect să fie ancorat în realitatea vieții cartierului așa că începând din octombrie 2017, membrii echipei s-au întâlnit cu peste 200 de locuitori din cartier pentru a le afla nevoile și pentru a afla de la ei ce le poate aduce oamenilor din cartier un spațiu comunitar și educațional. Pentru că intenția este să creeze o comunitate, au aplicat, încă de la început, regulile de funcționare ale unei comunități. Și anume, fiecare membru a fost invitat să contribuie. După 6 luni de întâlniri, interviuri față-în-față, ateliere civice, workshop-uri cu copii, adolescenți, tineri și bătrâni, s-a conturat o rețea de locuitori dornici să readucă simțul civic la viață.

Concluzia cercetării? Locuitorii cartierului, indiferent de vârstă și de viziuni, au idei care coincid atunci când vine vorba de petrecerea timpului liber, ecologie, dorința de a face parte dintr-o comunitate și de a-și oferi ajutorul pentru îmbunătățirea calității vieții în cartier.

Metodologiile folosite pentru atelierele civice ”Cum transformăm un cartier într-o comunitate?”, facilitate de trainerii Diana Ghindă și Andrei Carcea, au fost de tip world cafe, respectiv design thinking. 

 

Bucuria este mai mare împreună

Din decembrie 2017, echipa White PR a organizat cu și pentru pentru locuitorii din Drumul Taberei două mese comunitare, întâlniri cu vedete preferate - Vlad Munteanu și Mihai Morar, și a adus pe scenă trupe de dans precum Amicii, Dance Planet, Double D Academy și coruri de copii și de seniori. Cei mici au avut la final de 2018 nouă sâmbete dedicate atelierelor de pictură, modelaj în lut, scrisori pentru Moș Crăciun, robotică, sculptat dovleci, ateliere de brâie românești și multe altele.

Scena a fost rezervată pentru show-uri de improvizație, de baloane de săpun gigantice, demonstrații de machiaj, piese de teatru și serbări școlare. Parada Costumelor Reciclate a atras privirile a peste 500 de vizitatori ai Centrului Comercial Drumul Taberelor. Un alt punct de atracție a fost expoziția Colțul Nostalgiei, cu poze vechi puse la dispoziție de  locuitori ai cartierului, de pe vremea când se construia cartierul. Toți cei implicați în proiect apreciază poveștile legate de acest loc și îi respectă istoria.

Membrii echipei au fost animați să creeze contexte și să aducă oamenii împreună la activități educaționale și de divertisment pentru copii și întreaga familie. Așa și-au asumat un rol educațional în cartier și și-au propus să aducă timpul de calitate în familie și între prieteni. Bucuria, împlinirea, recunoștința, comunitatea sunt printre valorile agenției de comunicare White PR.

 

„Drumul Taberelor are ambiția de a fi un centru dedicat oamenilor – o scenă a comunității și o platformă pentru proiecte civice, unde oamenii din cartier se pot implica. Rolul spațiului comunitar este acela de catalizator al vieții urbane din cartierul Drumul Taberei, prin aducerea laolaltă a diverselor grupuri sociale și de cooperare în vederea îmbunătățirii calității vieții în cartier.

Expertiza White PR ne-a ajutat să identificăm nevoile oamenilor din cartier și să aducem împreună actorii urbani care vor anima centrul comunitar și care vor contribui la dezvoltarea comunității locale. Credem cu tărie în puterea comunităților și abilitatea lor de a transforma lumea din jurul lor în bine, de aceea ne dorim ca proiectul nostru să devină liantul și platforma de discuții a cartierului. „ a declarat Raluca Crișan (Country Leader Ceetrus România).

 

Echipa WhitePR este o echipă mixtă ce reunește experți în comunicare, antropologie, organizare de evenimente și dezvoltare de comunități online și offline. Ana Nicolescu este blogger influent pe nișa de bloggeri părinți, o voce care încearcă să schimbe mentalități, antreprenor cu expertiză în comunicare. Ea a adunat în jurul ei, în 6 ani, o comunitate de bloggeri la nivel național, alături de Lavinia Pavel, fondator White PR. Miruna Tîrcă este antropolog, community strategist și fost evaluator de proiecte pentru Arcub și Administrația Fondului Național Cultural. De asemenea, a fost președinta Asociației Komunitas, având expertiză în dezvoltare comunitară și educație urbană. Cristina Călin este jurnalist, blogger și organizator de evenimente.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Subiecte

Sectiune



Related