[Searching for Promoters] Mihnea Blidariu și Bucovina Rock Castle. "E nevoie de educație muzicală, de lărgirea orizonturilor, de menținerea interesului și curiozității"

[Searching for Promoters] Mihnea Blidariu și Bucovina Rock Castle. "E nevoie de educație muzicală, de lărgirea orizonturilor, de menținerea interesului și curiozității"

Dacă auzi Bucovina, indiferent de vârstă, primul lucru care îți vine în minte este ”mânăstire”. Nu că ar fi ceva rău. Dar dacă auzi Cluj la ce te gândești? IT, Electric Castle, Untold. Nu cred că cineva ar zice mânăstirea Florești, Feleacu, Ciucea. Nu le-am inventat, sunt vreo 14 în total, uite aiciRepet, turismul religios nu e ceva rău, dar am putea promova locurile din țară și prin alte metode. Muzica, arta în general, mișcă oamenii kilometri întregi și îi fac mai deschiși către nou, mai toleranți. Unde mai pui că mai cheltuie și bani, deci fac bine și economiei. Win-win.

Revenind la Bucovina, ei bine, aici, de nouă ani, are loc un festival de rock - Bucovina Rock Castle, de al cărui line-up se ocupă Mihnea Blidariu (vocal la trupa Luna Amară) și Andi Drăgușanul (vocal la trupa Toy Machines). Festivalul are loc în fiecare an în șanțul de apărare al Cetății de Scaun din Suceava. 

Care va să zică avem muzică rock într-o cetate de peste 700 de ani. Să nu credeți că la nouă ediții s-a ajuns ușor. Nu. Anul trecut, de exemplu, un grup de oameni pioși au acuzat trupele care au cântat la festival că practică ritualuri satanice, că sunt atei și tot felul de alte epitete, drept pentru care festivalul ar trebui interzis. Păi ce e cu atâta diversitate? Dar ce ar fi rockul fără puțin dramatism?

Băieții și-au văzut de drum, ediția de anul trecut a avut loc până la urmă, au fost 5-6000 de participanți, și anul ăsta se va întâmpla și, vorba aia, ”Doamne ajută” să se întâmple și la anul. Despre ce înseamnă Bucovina Rock Castle, misiunea festivalului, misiunea unui promoter și alte detalii logistice și artistice am vorbit cu Mihnea.

Ediția din acest an va avea loc între 23 și 25 august iar printre invitați se numără trupe precum TesseracT, Grimus, Alternosfera, Mother's Cake, Leprous. Biletele pot fi achizionate de aici.

 

Care este misiunea Bucovina Rock Castle? Putem vorbi despre o misiune a festivalului?

Da, se poate vorbi de o misiune. Atât eu cât și Andi suntem muzicieni și venim din Moldova, respectiv Bucovina. Cunoaștem bine scena muzicală și publicul și știm că e nevoie de educație muzicală în rândul spectatorilor, de lărgirea orizonturilor, de menținerea interesului și curiozității. De aceea, lineup-ul Bucovina Rock Castle este eclectic și încearcă să acopere cât mai multe subgenuri ale muzicii rock.

 

Selecția artiștilor pentru festival

Ne-am gândit la un raport corect între ceea ce ne permite bugetul și ceea ce dorim să oferim; căutăm trupe interesante, nu foarte scumpe, care să fie relevante atât ca stil cât și ca prezență scenică și, important, mesaj.

Venim din underground (n.r. Mihnea și Andi), pentru noi multe like-uri și ascultări sunt un semn că muzica respectivă a devenit muzică de masă și, în consecință, poate fi accesată de public cu ocazia multor altor evenimente. Repet, căutăm muzică ce trezește interesul, curiozitatea, vrem să deschidem drumuri noi pentru ascultător, nu sa-i bătătorim unele pe care a mers deja.

Dacă vorbim de artiști străini, baza de cunoaștere e internetul, deși sunt trupe străine aduse la festival pe care s-a întâmplat să le vedem live anterior. În ceea ce privește trupele românești, da, le-am văzut măcar o dată, atât cele noi cât și cele consacrate.

 

Entertainment și/sau artă

Ca artist muzician și compozitor de muzică cu mesaj social sunt preocupat mai mult de interpretare și discurs decât de show. But that's me. Nu cred că trebuie trasă o linie, cred că se pot amesteca ambele într-un mod fericit în live. Important e ca în festival să existe diversitate, și artă pentru artă, și artă cu mesaj, și show exploziv, și sonorități introspective; cu cât mai multe atitudini, cu atât mai bine. Diversitatea e de bază.

 

Promovare și marketing

La partea de marketing am ales sa nu fim agresivi. Locul ăsta minunat nu permite totuși un număr foarte mare de vizitatori, capacitatea e undeva la 8000-9000 de persoane. Așa că am ales să ne promovăm mai ales prin ideea de comunitate rock.

Într-o vreme în care majoritatea organizatorilor vor să ofere "experiențe complete" de festival, noi oferim un festival care e despre muzică, prietenie, comunitate și energia pură a rock-ului. Nu e un festival unde să cheltui mulți bani, ci timp să asculți, să-ți faci prieteni, să petreci simplu. E despre oameni, nu profit. Speram că asta e (încă) o reclamă suficientă.

 

Problemele din zona de booking și management

Probleme sunt în zona managementului, bookeri sunt destui, manageri de trupe cam nu. La booking s-a ajuns cam ca la IT, apar o grămadă de funcții despre care nu știi exact ce fac până te prinzi că de fapt e un lanț de intermediere ca să mai facă unul-altul un ban. Mă rog, dacă mie mi se dă cât am cerut ca artist, sau mă încadrez în buget ca organizator, nu mă deranjează. Dar managementul de trupe e ca și inexistent la noi.

O altă chestie care sufocă este birocrația excesivă combinată cu taxele mari. E perfect justificat pentru o trupă să cânte "la negru" acum, așa cum o făceam și noi acum nici 10 ani. Nimic nu s-a schimbat.

 

Care este diferența dintre un promoter și un organizator de evenimente?

Promoterul se ocupă de imagine, reclamă, promovare, eventual sponsorizări (alături de echipa de financiar). Organizatorul trebuie să aibă viziunea de ansamblu, să împartă în mod eficient responsabilitățile și să fie implicat discret în toată activitatea de organizare înainte, în timpul și după eveniment. De altfel, putem tranșa ecuația într-un mod lingvistic simplu: promoter-ul promovează, organizatorul organizează.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related