Cât de importantă este gramatica pentru succesul unei companii? Studiu de caz: Dedeman vs. Brico Dépôt

Cât de importantă este gramatica pentru succesul unei companii? Studiu de caz: Dedeman vs. Brico Dépôt

Grija acordată scrierii corecte este o bună metodă pentru o companie de a le arăta clienților, partenerilor și angajaților că este credibilă și atentă la detalii. Succesul unei companii poate fi influențat de felul în care se prezintă textele pe care le publică, pentru că existența greșelilor de scriere erodează imaginea unui brand și influențează poziția lui în piață.

O mare parte dintre noi simțim o satisfacție deosebită doar intrând într-un magazin de bricolaj. Varietatea de produse pentru toate hobby-urile, mirosul de lemn, calitatea și puterea sculelor, toate ne fac să vrem mai mult și să ne întoarcem curând. Nu se întâmplă același lucru răsfoind cataloagele de prezentare ale magazinelor de bricolaj, pentru că, așa cum vom vedea, acestea au greșeli de scriere și, poate fără să ne dăm seama, le interpretăm drept texte de mâna a doua, pe care ne uităm doar dacă trebuie.

Reconfirmăm legătura dintre o scriere îngrijită și succesul unei companii printr-un studiu pe care l-am realizat cu primii doi jucători din piața de bricolaj din România, Dedeman și Brico Dépôt.

 

Surprizele din catalogul Dedeman

Dintre cele 76 de greșeli de scriere din catalogul Dedeman, 6 sunt inconsecvențe, 12 sunt puncte lipsă, iar 3 sunt cuvinte improprii sau greșite.

Cuvântul impropriu este „dimabilă” (un împrumut din engleză, „dimmable”, încă neacceptat de norma limbii române).

Unul dintre cuvintele scrise greșit este „viță de vie” – se scrie corect cu cratime: „viță-de-vie”. Celălalt cuvânt greșit are o inversare de litere: „dimesniuni” în loc de „dimensiuni”. 

Dedeman își spală din păcate însă cu folosirea a trei cuvinte care deși par greșite, fiind rareori folosite, DOOM 2 (Dicționarul Ortografic, Ortoepic și Morfologic al Limbii Române) spune că sunt corecte: „ferăstrău” (varianta mai des întâlnită, „fierăstrău”), „curățitor” („curățător”) și „incorporabil” („încorporabil”).

 

Neasumarea din catalogul Brico Dépôt, care se vede

„Nu ne asumăm responsabilitatea pentru greșelile de tipar” – așa sună o notă de la finalul catalogului Brico Dépôt. Această neasumare vine la pachet cu existența a 94 de greșeli de scriere, dintre care 12 inconsecvențe, 3 dezacorduri, 1 exprimare improprie, 9 cuvinte greșite sau scrise greșit, 1 informație lipsă și așa mai departe.

Nu doar că sunt multe „greșeli de tipar”, dar unele sunt și foarte grave. Se remarcă un dezacord de manual:

Pentru a scăpa de dezacordul dintre subiectul „Noua gamă” și predicatul „te scutesc”, avem două propuneri:

  1. „Noua gamă inovatoare Erbauer de unelte (...) te scutește (...)”
  2. „Uneltele (...) din noua gamă inovatoare Erbauer te scutesc (...)”

Mai departe, într-un document care prezintă informații despre produsele aflate în ofertă, lipsa unei informații nu își are locul:

Cititorul se poate întreba, îndreptățit: Ce energie de impact are ciocanul rotopercutor de 900 W? Scrie mic, pe mâner...

Chiar dacă i-am tras strașnic la răspundere, adevărul este că cei care au realizat broșura Brico Dépôt au făcut un prim pas spre rezolvarea problemei reprezentate de greșelile de scriere ale unei companii: și-au dat seama că ele există. Au ales însă o falsă rezolvare, pe scurtătură. O rezolvare reală ar fi asumarea faptului că atunci când scrii faci greșeli, pentru că te concentrezi pe transmiterea unui mesaj și, în mod natural, pierzi din atenție forma lui, urmată de trimiterea textului la verificare de către un ochi priceput și străin de scrierea lui. Noi, la Anonimov, am numit acest serviciu validare gramaticală.

-------------------------------------
Radu Vasile este corector și fondator Anonimov

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Related