Coaliția România Sănătoasă: Când manipulezi oamenii cu un bau-bau construit pe frică este foarte ușor să ''vinzi'' conspirații

Coaliția România Sănătoasă: Când manipulezi oamenii cu un bau-bau construit pe frică este foarte ușor să ''vinzi'' conspirații

Pandemia a pus lupa pe multe lucruri, și frumoase și urâte. Așa cum solidaritatea s-a arătat, în doze surprinzătoare, atunci când a fost nevoie, așa și imaginația oamenilor în a născoci povești false. În online, fake news și teoriile conspirațiilor au prins mediul proprice de a se dezvolta, hrănindu-se cu frica și nesiguranța oamenilor. Se cer mai multă vigilență și limpezime când navigăm în social media, pentru a face diferența între informații reale, corecte și speculații fără fond.

Coaliția România Sănătoasă este unul dintre locurile virtuale unde se discută despre sănătate publică, se demontează mituri și conspirații. Cu surse științifice și studii în spate. Zilele trecute am participat, online desigur, la Gala Premiilor ”Lingura de lemn”, un pamflet gândit și prezentat de coaliție, făcând uz de mult umor și de strălucirea unei gale.

”Scopul acestei Gale nu este să îi ridiculizăm pe acești oameni, ci să tragem un semnal de alarmă acolo unde am văzut că îi ustură, la imagine adică, în speranța că poate să vor gândi de două ori când emit enormități ce contravin evidențelor științifice și recomandărilor oficiale pe teme de sănătate.”

Discutăm în cele ce urmează cu oamenii din spatele Coaliției România Sănătoasă, Ovidiu Covaciu și Ana Maita, despre conținut online cu informații din domeniul sănătății. Și, desigur, despre Gala Premiilor ”Lingura de lemn” unde au fost evidențiate ”cele mai toxice sfaturi pentru sănătate exprimate în timpul pandemiei”.

 

Echipa 

Ovidiu Covaciu. Am început în 2009 să atac pseudoștiința și știrile false. În 2010 am fondat împreună cu câțiva prieteni primul podcast din România (Sceptici în România), menționat și anterior pe IQads. Apoi am construit Societatea Raționalistă Română (SOCRAT) pentru a avea o organizație care să interacționeze instituțional când este nevoie. Proiectul cel mai vizibil al SOCRAT este grupul ”Vaccinuri și Vaccinare”, cel mai mare grup pro-vaccinare din tot internetul din care s-a născut și Coaliția România Sănătoasă. Profesional, lucrez în sistemul bancar și după cum mă descriu anti-vacciniștii sunt fie IT-st fie gardian de noapte. Ii las să creadă ce vor. 

Ana Maita. Sunt comunicator cu experiență de interpret-translator de 15 ani și în 2010 am fondat Asociația Mame pentru Mame pentru a face schimbările pe care le-am simțit necesare în îngrijirea medicală a gravidelor, mamelor și nou-născuților atunci când am devenit eu însămi mama. Activăm de 10 ani și suntem, în continuare, cea mai vocală și mai înfiptă organizație pentru mame și copii, pe domeniul sănătate și drepturi sociale. Și deși, când am început, mulți ar fi crezut că am profilul tipic de ''mămică antivaccinistă'' am făcut tuturor o surpiza de proporții rămânând bine ancorată în știință și rațiune. Așa că nu a fost deloc suprinzătoare prietenia și colaborarea cu Ovidiu. Suntem oarecum din aceeași plămadă. Și când apărem amândoi, umplem spațiul! Avem, fiecare dintre noi, câte 112 kilograme!

 

Povestea Coaliției

După câțiva ani de discutat cu mii de părinți despre vaccinare am înțeles că nevoia de informare este tot mai mare și e nevoie de simplificarea informației într-un format relativ nou pentru comunicarea despre vaccinare. Așa că am ales infograficul, o metodă de a explică concepe complicate într-un mod vizual. 

Imaginile au fost rapid virale, acest gen de informații lipsind din mediul online românesc. Unele dintre imagini au stârnit discuții aprinse, altele au fost copiate și folosite în prezentări. Cele de care suntem cel mai mândri sunt cele care au ajuns în cabinetele medicilor și în spitale, ajutându-i să înceapă conversații cu pacienții lor despre imunizare și importanța ei. Am oferit multă vreme versiuni gata de tipărit ale imaginilor noastre pentru a putea fi folosite de medici în cabinete și spitale.

Parteneriatul cu Asociația Mame pentru Mame a fost unul firesc pentru că a fost și este organizația de părinți care a militat cel mai consecvent pentru vaccinare și Legea Vaccinării precum și pentru medicină bazată pe dovezi. Experiența Asociației în strategii de advocacy și comunicare cu instituțiile din România a propagat Coaliția România Sănătoasă de la a fi un fenomen pe Facebook la a fi un partener activ de discuții cu autoritățile și cu media.

 

Sursele de documentare

Sursele noastre sunt informațiile oficiale publicate de CDC, ECDC, Ministerul Sănătății, Organizația Mondială a Sănătății și Grupul de Vaccinologie al Societății Naționale de Medicină a Familiei. Cei din urmă sunt experți intenaționali în vaccinologie și sunt consultați pentru fiecare infografic generat de platforma noastră. La fiecare infografic facem eforturi să fie corect din punct de vedere științific și într-un limbaj ușor de înțeles. 

 

Comunitatea

Cei mai mulți sunt părinți care au înțeles importanța vaccinării și înțeleg și nevoia de a da această informație mai departe. De asemenea ne urmăresc medici, asistenți și experți în sănătate publică.

Cel mai îmbucurător este că mulți dintre acești părinți ne devin parteneri în inițiativele pe care le avem că să păstrăm România pe linia de plutire în ceea ce privește rată de vaccinare. Ne alertează când sunt situații unde copiii nu își primesc dreptul la protecție prin imunizare, ne promovează acțiunile, ne semnează petițiile și își contactează reprezentanții din Parlament. Asta este cel mai autentic semn că ceea ce facem noi mobilizează oamenii în direcția corectă.

 

Scurt istoric

Coaliția România Sănătoasă este în primul rând o metodă de a discuta despre importanța vaccinării, a sănătății publice, precum și politicilor necesare pentru a asigura sănătatea publică.

Așa că susținem inițiative care se aliniază acestor necesități. Din 2016 susținem Legea Vaccinării împreună, ducând o lupta constanța pentru a menține vaccinarea pe radarul parlamentarilor și pentru a-i menține convinși că România are nevoie de o lege a vaccinării.

Anual promovăm vaccinarea gripală vaccinandu-ne noi și copiii noștri în direct, la TV sau online. În permanentă monitorizăm pozițiile exprimate de politicieni pe tema vaccinării și avem grijă fie să ii felicităm, fie să ii sancționăm public, după caz, pentru că orice derapaj în comunicarea despre vaccinare are din păcate puterea să scadă semnificativ încrederea populației în vaccinare ceea ce dărâma muncă de decenii a medicilor.

Evident, comunicăm constant autorităților despre vaccinare (cred că Ministerul Sănătății are un folder dedicat adreselor noastre!) pentru că încercăm să transmitem decidenților cum se vede problema din unghiul copiilor care nu au mereu norocul să aibă părinți corect informați și care, fără nicio vină, nu își primesc acest drept fundamental: să fie protejați de boală și suferință.

În paralel, tragem fără menajamente de revere Ministerul atunci când nu își face treaba pe care o are de făcut: să facă stocurile necesare de vaccin pentru toții copiii din România. Avem în palmares un proiect mare de susținere a vaccinării în general și unul de conștientizare asupra vaccinării pneumococice în special (fiind un vaccin relativ nou introdus în programul național, prin eforturile Asociației Mame pentru Mame).

 

Vocile din online și calitatea informației

În online, calitatea informației primite de către public depinde foarte mult de ce au făcut anterior pe rețeaua socială. Dacă s-au expus la pagini care în mod regulat emit știri de proastă calitate, vor primii și mai multe. Dacă urmăresc diverse persoane cu foame de atenție, vor primi doar postări care sunt gândite pentru viralizare, nu pentru acuratețe.

Din păcate vocea unui expert este egală cu vocea oricărui personaj care abia a trecut de opt clase. Dacă cel din urmă produce o conspirație plauzibilă legând lucruri fără legătură, expertul va vorbi degeaba chiar dacă știe de o mie de ori mai mult decât non-expertul. 

Practic orice voce care se exprimă împotriva măsurilor luate de autorități poate genera o îmbolnăvire sau un deces. Dacă vocea respectivă are un timbru grav, cu autoritate sau dacă este atașată unei figuri interesante sau unei retorici care apasă niște butoane psihologice bazale are mari șanse să devină virală. Și aici treaba se complică: acel content nu se mai răspândește pentru că informația e corectă sau utilă ci pentru că bifează niște puncte de atracție care nu au nicio relevanță pentru calitatea informației. 

 

 

Manipularea și teoriile conspiraționiste

Legile după care funcționează online-ul au schimbat major jocul comunicării. Înainte de online era totuși destul de greu pentru un ''conspiraționist'' să își câștige audiență. Fie că era un escroc fără scrupule sau un om care a pierdut busola rațiunii în mod autentic, de obicei el nu trecea totuși de filtrele celor mai mulți radiodifuzori și discursul lui fantasmagoric nu ajungea la milioane de oameni.

Ei bine, de când cu accesul super-facil și ieftin la platforme de comunicare online (începând cu site-urile, blogurile și terminând cu YouTube și rețelele de socializare) practic orice voce, indiferent de discurs, poate să ajungă la milioane de oameni. Și când manipulezi oamenii cu un bau-bau construit pe cea mai primitivă dintre frici - frică pentru sănătatea și viață copilului - este foarte ușor să ''vinzi'' conspirații chiar și unor oameni altfel cu scaun la cap.

Iar de-aici începe un cerc vicios - cospiraționistul se bucură de atenție și vrea mai multă iar oamenii cred că li s-a dat acces la un adevăr ascuns care ii face să se simtă speciali, aleși cumva, chiar salvați de la a se conforma cu toți ceilalți - așa că îl creditează și mai tare pe conspiraționist ca să le ''lumineze calea'' iar el le servește gogomănii și mai mari că să primească atenția și validarea lor. Evident, conspiraționistii se validează unii pe alții și și-au creat un soi de mitologie reciprocă cu care prostesc milioane de oameni.

Rolul nostru aici este să spargem acest cerc vicios măcar pentru cei care nu s-au radicalizat în aceste convingeri anti-știițifice. Adevărul trist este că numai ei sunt salvabili - cei care apucă să se radicalizeze sunt foarte greu, dacă nu imposibil, de întors din drum. Unii ajung chiar să își îmbolnăvească proprii copii și tot nu se trezesc la realitate.

 

Sfaturile de sănătate în spațiul public

În general doar de experți și autorități. Cel mai capabil expert local este prof. dr. Alexandru Rafila care a comunicat clar și simplu necesitatea măsurilor și utilitatea lor. Autoritățile mai au de învățat din păcâte, au comunicat acceptabil dar destul de agresiv per total. Nu ”de la om la om” cât ”dăm milităria jos din pod”. E mult loc de a comunica mai bine pe subiectul pandemiei. 

Din păcate, în golurile lăsate de autorități au apărut tot felul de comunicări dubioase la care ar fi fost necesară reacție oficială. Dar întotdeauna reacția autorităților este mai înceată și mai puțin distribuită decât minciuna inițiată de diverși interesați. 

O durere a noastră este și că de cele mai multe ori conspirationistii fac comunicare mult mai bine, din punct de vedere strategic, decât fac experții români: au discursuri simple, în cuvinte ușor de înțeles, pline de emoție și empatie și încă ceva: comunica frecvent, sunt consecvenți și convingători! Avem de învățat din punctul asta de vedere și noi, susținătorii medicinei bazate pe știință, și experții și autoritățile.

 

Gala ”Lingura de lemn” 2020

”Lingură de lemn” este o referință a ”frecție la picior de lemn”, o celebră zicală despre tratamente ineficiente. Dar de asemenea, după cum știu majoritatea celor care gătesc, lingură de lemn prinde mirosuri de la mâncărurile folosite. Uneori dacă amesteci cu lingură pentru ciorbe și tocănițe în oală de dulciuri primești arome... nedorite. Așa și aici. Lingură de lemn a fost acordată celor care s-au amestecat unde nu le fierbea oală, amestecând informații corecte cu dezinformări penibile. 

În plus, contrastul dintre umilă lingură de lemn și strălucirea unei Gale este simbolică pentru contrastul dintre imaginea publică foarte lustruită a acestor personaje și stupizenia reală a ceea ce exprimă ele efectiv despre un subiect cu greutate și încărcătură mare de responsabilitate. Și, așa cum am zis și în video, pentru că acest obiect atât de simplu și de util la treburi casnice este și cel mai bun instrument de testare a inteligenței: când îl aplici cu doar un pic de avant în creștetul cuiva, sunetul emis, de gol sau de plin, te lămurește imediat cu cine ai de-a face.

 

Gala s-a născut și pentru că până la urmă am înțeles că nu putem opri minciuna, manipulările și dezinformarea. Dar putem să râdem de cei care le emit în spațiul public. Și am decis să facem și noi ce fac ei: să ne expunem, fără frică de ridicol, și să vorbim tare și răspicat despre un subiect care ne preocupă foarte mult. Formatul online al Galei a fost evident dictat de împrejurări și am încercat să conferim pamfletului nostru toată strălucirea și prestanța unei Gale (vezi papionul si paietele).

A fost o joacă cu substrat extrem de serios însă. Urmărisem de câteva săptămâni personajele cu cele mai flagrante poziții exprimate public pe tema pandemiei, dar am zis să nu mai ținem doar pentru noi comentariile pline de haz-de-necaz pe care le făceam apropos de aceștia și să le împărtășim cu internetul. În câteva zile, am decis premianții, textele și coregrafia tehnică - a fost suprinzător de ușor de făcut și am avut ocazia să realizăm cât de ușor este defapt să faci content video pe internet. În plus, ne-am distrat tare de tot făcând filmarea!

 

Criterii de selecție a nominalizaților

În general am încercat să ii premiem pe cei cu impact semnificativ în discursul public, pe cei preluați de presă și tratați că distribuitori de informații corecte. Unii sunt conspiraționiști cunoscuți, alții (precum familia Cataramă) n-au ieșit în evidență anterior. Dar cu siguranță și-au dorit multă atenție în acest context. 

O să vedeți în palmaresul Galei medici (o durere mai veche a noastră este că din păcate Colegiul Medicilor ezită încă să sancționeze formal derapaje grave de discurs din partea medicilor), un intelectual ortodox cu pretenții de formator de opinie, un soi de coach pentru masculi (cel mai împăunat din punct de vedere tehnic) și o modistă cu o fulminantă carieră de influencer. Faptul că acești oameni au sute de mii de urmăritori este unul care ar trebui să îi responsabilizeze ceea ce, din păcate, nu se întâmplă. Ei aruncă prostii cu boltă în mulțime și apoi noi și toată comunitatea de experți ne chinuim inutil să convingem oamenii că nu e așa cum susțin aceste vedete. Da, în mod cert, notorietatea a fost un criteriu de selecție principal. Celălalt criteriu de selecție a fost în ce măsură respectivii și-au trădat profesia emițând aceste discursuri elucubrante - de aceea, cu tristețe, cele 3 premii au mers la doi medici și un intelectual.

 

Reacțiile ”premianților”

Marea câștigătoare a Galei a reacționat, neînțelegând nici criticile aduse, nici spiritul de glumă. A luat-o că pe un atac personal, într-o notă foarte asemănătoare cu Donald Trump cu care o comparasem.  Prin reacția ei nu a făcut decât să confirme asemănarea. 

Restul nu știm dacă au reacționat. Sunt atât de toxici încât ne uităm la postările lor doar cu multă lămâie și o doză bună de scepticism. Și oricum, niciunii nu suportă prea bine critică, ei se cred miezul din gogoașă deci cum ar putea să creadă că tocmai ei împrăștie minciuni și să crează dezinformare? Vanitatea aburește oglinda după cum știm.

Nu am reușit încă să trimitem coletele pentru că nu am reușit să aflăm adresele lor așa că le păstrăm premiile pentru când vom aveam ocazia să ii întâlnim. În schimb, vrem să sublinem că ne-am bucura dacă oricare dintre premiații Galei și-ar reconsidera opiniile și ar face o ''mea culpă'' onestă față de audiențele lor considerabile, măcar în ceea ce privește pandemia. A greși e omenește și dacă ei își recunosc greșeala de a fi răspândit informații neadevărate noi suntem mai mult decât dispuși să le retragem premiul.

Scopul acestei Gale nu este să îi ridiculizăm pe acești oameni, ci să tragem un semnal de alarmă acolo unde am văzut că îi ustură, la imagine adică, în speranța că poate să vor gândi de două ori când emit enormități ce contravin evidențelor științifice și recomandărilor oficiale pe teme de sănătate.

 

Gale viitoare

Oh, cu siguranță! Ne gândeam să facem și o variantă pozitivă prin care să premiem autoritățile care au comunicat bine. De exemplu pe Klaus Iohannis care a trecut peste tăcerea-i binecunoscută și a ieșit cu fiecare ocazie pentru a clarifica și a fi unul din comunicatorii principali. Dar desigur era mult loc de mai bine. Acum ne-am făcut ''mâna'' din punct de vedere tehnic și e cazul să practicăm și noi din strategiile de succes ale antivaccinistilor și conspiraționiștilor: să creăm cât mai mult content video, ușor de urmărit și cu lipici la public!

 

Ce urmează 

Avem multe gânduri și planuri viitoare, întotdeauna prea puțin timp pentru a le face pe toate realitate. Dar în general vrem să găsim o metodă de a contracara informațiile false construind o sursă de informație de calitate.  Lucrăm și cu autoritățile în paralel la problema asta dar adevărul este că nu putem spune mai multe din pricina că orice demers în acest sens, odată ce ajunge la urechea activiștilor anti-știință, devine ținta campaniilor lor ultra-agresive de subminare. Așa că ne vom laudă cu reușitele noastre după ce sunt finalizate.

 

Lecțiile pandemiei

Lecțiile sunt simple. Cine crează content destul de mult și rapid și reușește să îl viralizeze, acela va seta agenda de discuție. Spre rușinea noastră, proponentii curentelor anti-științifice par să aibă resurse inepuizabile de timp că să creeze, la foc continuu, site-uri, bloguri, video-uri, meme, postări, infografice, filme documentare, evenimente online, proteste etc.

De aceea au și devenit un fenomen social care a creat probleme reale la nivel mondial. Le viralizeaza pentru că discursul e accesibil, pentru că folosesc emoție brută, pentru că apasă butoane psihologice bazale și pentru că fac oamenii să se simtă aleși să li se dezvăluie niște ''adevăruri ascunse'' și astfel, speciali în raport cu restul ''gloatei'', ceea ce e o năzuința oarecum firească. Ei bine, asta este o provocare de comunicare pentru activiștii pro-știință și pentru autorități. În sănătate publică mai ales, scopul e binele ''gloatei'' iar cheia este responsabilitatea individuală.

E necesar să amintim oamenilor că e la fel de importantă sănătatea comunității că sănătatea individuală și că una fără altă nu prea se poate. Și că elucubrațiile pe subiectul sănătății, spre deosebire de cele din domeniul geografiei, pot să rănească sau să omoare oameni. Nimeni nu a murit deocamdată căzând în gol de pe marginea pământului plat dar destui oameni și-au pierdut viață inutil pentru că și-au pus încrederea în sfaturi pseudo-medicale.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related