KNEELING MOMENT – „UN GEST DE PR IMPORTAT DIN S.U.A.”

KNEELING MOMENT – „UN GEST DE PR IMPORTAT DIN S.U.A.”

Dacă vor să obțină cu adevărat o schimbare, jucătorii de fotbal care îngenunchează la începutul meciurilor vor trebui să depună un efort serios pentru a-i înțelege pe cei cu care vor să comunice, al căror comportament vor să-l schimbe.

Nu o să uit prea curând dezamăgirea pe care am avut-o ascultând comentatorii români ai meciurilor de la Campionatul European 2020 vorbind despre momentul în care jucătorii englezi îngenuncheau înainte de începerea meciurilor: folosind mai multe sau mai puține cuvinte, descrierea era din categoria „un gest de PR importat din S.U.A.”.

Un eșec major pentru fotbaliștii care, printre altele, sperau ȘI să pună pe agenda publică problema rasismului din fotbal și din societate, să ofere un pretext jurnaliștilor să vorbească despre asta.

Trebuie să recunosc că prima mea reacție a fost îndreptată către jurnaliști – ce oportunitate ratată, ce minge ridicată perfect la fileu, și ce luft total.

Doar că, odată cu trecerea timpului, am văzut reacțiile negative de pe multe stadioane și am realizat că mingea era departe de a fi cu adevărat ridicată la fileu, era doar pusă în joc fără prea mare atenție unde și cum se duce.

Meci după meci, jucătorii își văd de îngenuncheatul lor și publicul de-ale sale – fiecare pare să sape mai puternic la tranșeele în care s-au așezat temeinic.

Iar dacă pentru public această situație nu pare a fi vreo mare problemă, dacă vor vrea să obțină cu adevărat o schimbare, jucătorii de fotbal vor trebui să depună un efort serios pentru a-i înțelege pe cei cu care vor să comunice, al căror comportament vor să-l schimbe. Și să facă mai multe lucruri în completarea momentelor de pe stadion.

Când vine vorba despre rasism(șovinism/xenofobie/...), oamenii pot fi grupați în patru segmente:

Rasiști 360 de grade: tacâmul complet – rasiști până în măduva oaselor & cu un comportament public pe măsură.

Rasiști 180 de grade de Tip A: rasiști, dar știu să o ascundă – își controlează pe cât pot  comportamentul vizibil, maschează cât de mult pot ceea ce gândesc și ceea ce fac.

Rasiști 180 de grade de Tip B: nu sunt rasiști cu adevărat, dar au gesturi, comportamente care rănesc. Strigă din toți rărunchii „Afară, afară cu ungurii din țară” – chiar dacă au prieteni unguri (numele meu este Balint Lorand Botond și am trăit o experiență SF cu un om altfel foarte fain care îmi explica că sunt eu prea sensibil și că nici el, nici ceilalți care strigă nu au ceva cu noi și că doar nu cred că vor să plecăm din țară...)

Rasism zero: nici nu sunt rasiști, nici nu au comportamente/gesturi rasiste.

Este clar că nu este ușor să comunici cu toate simultan și că fiecare grup va răspunde la acțiuni și mesaje diferite.

Mă uitam la imaginile de pe stadionul din Budapesta când, în septembrie, Ungaria a jucat contra Angliei și (prea) mulți spectatori au huiduit momentul jucătorilor englezi și mă gândeam este foarte, foarte probabil ca foarte mulți dintre ei să nici nu știu ce huiduie și gestul lor să nu fie unul contra luptei împotriva rasismului (Rasiști 180 de grade de Tip B).

 

ADEVĂR 1

MULȚI OAMENI DIN EXTERIORULUI ANGLIEI HUIDUIE PENTRU CĂ NU ÎNȚELEG DE CE

JUCĂTORII ENGLEZI DE FOTBAL ÎNGENUNCHEAZĂ ÎNAINTE DE ÎNCEPEREA MECIURILOR.

- Mass-media locală nu se concentrează asupra acestor probleme și publicul nu are acces la informații de calitate
- Mulți dintre comentatorii TV locali de fotbal pur și simplu îl resping ca pe un exercițiu de PR importat din SUA
- Majoritatea oamenilor nu vorbesc alte limbi și nu au acces real la mass-media internațională

 

ADEVĂR 2

CEI MAI MULȚI DINTRE OAMENII CARE HUIDUIE AU VIZIUNI NAȚIONALISTE PUTERNICE, AU UN PUTERNIC ATAȘAMENT FAȚĂ DE LA LIMBA ȘI CULTURA ȚĂRII LOR. APRECIAZĂ CÂND STRĂINII FAC EFORTUL DE A SE EXPRIMA ÎN LIMBA LOR.

 

ADEVĂR 3

ÎNTR-O LUME DIN CE ÎN CE MAI GLOBALIZATĂ, MULȚI DINTRE EI SE SIMT ASALTAȚI DE DIFERITE MODE / FIȚE CARE SIMT CĂ LE SUNT IMPUSE DEȘI NU LE PERCEP CA FIIND RELEVANTE PENTRU CULTURA LOCALĂ.

Cappuccino, mappuccino, affogato – nici să comanzi o cafea cu înghețată nu mai este ceea ce era odată.

 

IDEEA

ÎNAINTE DE FIECARE MECI DIN STRĂINĂTATE, UN JUCĂTOR DE TOP AL ANGLIEI SĂ EXPLICE  FANILOR SEMNIFICAȚIA GESTULUI – VIDEO ÎN LIMBA LOCALĂ ASTFEL ÎNCÂT EXPLICAȚIA SĂ LE FIE ACCESIBILĂ, SĂ O ÎNȚELEAGĂ FĂRĂ INTERMEDIARI.

 _______________________
 Lorand Balint Boti este Managing Director Publicis Sport and Entertainment si are o experienta de peste 20 ani in industria de marketing si comunicare romaneasca.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related