Ana Derumeaux: La Bine Boutique, hainele se bucură de o nouă viață, dar ajută și proiectele sociale ale organizației

Ana Derumeaux: La Bine Boutique, hainele se bucură de o nouă viață, dar ajută și proiectele sociale ale organizației

În discuția despre reducerea risipei și consumul responsabil care s-a popularizat pe social media, există acei oameni care participă activ prin acțiuni concrete. Așa a pornit la drum în 2018 Bine Boutique, primul magazin al Crucii Roșii care și-a propus să reducă din preconcepțiile oamenilor legate de reutilizarea hainelor. Toate hainele care ajung în magazin trec printr-un proces complex de selecție: cele care nu pot fi utile ca donații directe către beneficiarii sociali ajung în magazin după ce sunt igienizate. Tot procesul ăsta complex nu ar putea fi posibil fără voluntarii dedicați misiunii organizației care sortează și câte 3,5 tone de haine pe lună.

Cel mai drag mi-a fost să văd interesul și bucuria clienților Bine Boutique atunci când primesc cumpărăturile în pungi realizate din tricouri reciclate. La noi nu veți găsi niciodată pungi de plastic de unică folosință, ci doar sacoșe de pânză reutilizabile făcute de voluntarii Crucii Roșii la workshop-urile de reciclare creativă pentru textile. Avem și o colaborare cei de la Atelierul de Pânză care confecționează și imprimă un alt tip de sacoșe textile ecologice, cu un desen făcut de artistul Dan Perjovschi special pentru Bine Boutique.

Ana Derumeaux este manager de proiect și simte că suntem pe calea cea bună spre educarea și conștientizarea oamenilor în privința reutilizării și reciclării textilelor. Spune că partea cea mai grea din toată povestea Bine Boutique vine atunci când oamenii donează lucruri murdare și imposibil de a fi reutilizate. Cu toate astea, dorința de a avea un impact social cât mai mare și a asigura resurse financiare necesare activităților marca Crucea Roșie ajută întreagă echipă să rămână unită. Acestea sunt genul de inițiative care au nevoie de mai multe expunere publică și susținere din partea oamenilor, dar mai multe despre nevoia de a achiziționa local ne-a povestit Ana în rândurile de mai jos.

 

Povestea Bine Boutique

Bine Boutique „s-a născut” în septembrie 2018 și a pornit la drum cu dorința de a schimba imaginea pe care oamenii o au despre reutilizarea hainelor și reciclarea textilelor. Într-o societate consumeristă, unde se cumpără haine pe bandă rulantă din impulsul de a avea mereu mai multe, noi am spus stop și o luăm de la capăt cu o altă mentalitate. Bine Boutique, primul magazin caritabil al Crucii Roșii Române, inspiră oamenii să consume mai responsabil, chiar și atunci când vine vorba de haine.

Lansarea Bine Boutique a făcut parte dintr-un proiect mai amplu al Crucii Roșii – Filiala Sector 6, numit „Comunitate implicată, resurse protejate”, susținut inițial prin Fondul IKEA pentru Mediul Urban, finanțat de IKEA România și gestionat de Fundația Comunitară București.

 

Misiunea de a face bine

La Bine Boutique, hainele se bucură de o nouă viață, dar ajută și proiectele sociale ale organizației. Așezate atent pe umerașe, hainele donate își așteaptă noii purtători. Înainte de a-și găsi un nou cămin, hainele trec printr-un întreg proces de sortare și igienizare cu ajutorul voluntarilor Crucii Roșii. Hainele care „nu trec testul” sunt reinventate și modificate pentru a nu fi aruncate în gropile de gunoi, iar cele în stare excepțională (costume de marcă, ținute office sau rochii de cocktail, care oricum nu ar fi utile ca donații directe către beneficiarii sociali din cămine de bătrâni sau centre de plasament pentru copii) sunt valorificate în Bine Boutique la prețuri foarte accesibile. În acest mod Bine Boutique asigură resurse financiare pentru programul social de donații de haine al Crucii Roșii, necesare pentru igienizarea și distribuția pachetelor cu ajutoare de îmbrăcăminte în comunitățile defavorizate.

 

Echipa

Echipa de voluntari și angajații Crucii Roșii Sector 6 colectează donațiile de haine, le sortează, le trimit la igienizare și apoi distribuie pachetele de îmbrăcăminte celor aflați în nevoie, adică beneficiarii cazuri sociale și persoane sinistrate. De-a lungul timpului comunitatea a răspuns foarte generos la apelul nostru „E ușor să faci bine. Nu arunca, donează!”, astfel încât volumul de haine donate a tot crescut, iar astăzi am ajuns la o medie de 3,5 tone pe lună. Firește că asta înseamnă un volum de muncă foarte mare dedicat sortării, împachetării și distribuției de haine, însă este vorba și de niște cheltuieli financiare pentru serviciile profesionale de igienizare și transportul hainelor. De aceea, magazinul social Bine Boutique reprezintă și componenta de sustenabilitate a acestui circuit al donațiilor pe care îl gestionează echipa Crucii Roșii. Dorința de a avea un impact social cât mai mare în acțiunile umanitare este cea care ne face pe toți să lucrăm organizat și eficient.

 

Primul magazin al Crucii Roșii

După cum vă spuneam, Bine Boutique este primul magazin social al Crucii Roșii în România, însă n-am pretins niciodată că „noi am inventat roata”. La nivel mondial există multe asemenea inițiative de succes, care aduc laolaltă nevoia oamenilor de ajutor reciproc, solidaritatea, dar și grija față de mediu și reducerea risipei de resurse.

 

Stereotipurile oamenilor față de ideea de reciclare a hainelor

Cred că suntem pe calea cea bună spre educarea și conștientizarea oamenilor în privința reutilizării și reciclării textilelor. Hainele purtate n-ar trebui să fie considerate deșeuri de care să nu știm cum să ne debarasăm decât înfundând tomberonul de gunoi cu câte o pungă plină. Noi ne străduim să oferim un sistem transparent și funcțional pentru colectarea donațiilor de haine, cu impact pozitiv atât social, cât și asupra mediului. Am avea nevoie de influenceri, personalități publice care să ne sprijine acest demers. Este un apel pe care sper să îl facem cunoscut și cu ajutorul IQads.

 

Reacțiile clienților

De la deschidere am fost primiți cu interes de cei care locuiesc în zona Piața Romană, unde e situat Bine Boutique, și nu de puține ori am auzit clienți spunând „În sfârșit apar și la noi charity shop-uri cum am văzut atâtea în lumea civilizată”. Spre exemplu, doar în Marea Britanie există peste 300 de magazine sociale ale British Red Cross, pe lângă cele ale Oxfam, Armata Salvării și multe alte ONG-uri. În privința publicului nostru, tendința de a purta haine „pre-loved” este în creștere evidentă, datorată atât spiritului anti-consumerist, care încurajează reutilizarea și protejarea resurselor de mediu, cât și nevoii de economisire, adică grija față de propriul buzunar. Asta ca să nu mai vorbim despre faptul că într-un magazin de tip SH descoperi piese deosebite, adevărate „comori” care mai au încă multă viață în ele și abia așteaptă să completeze ținutele chic și care dau valoare stilului personal.

Bilanțul perioadei 2018 – 2021 arată că oamenii s-au mobilizat și au donat peste 87 de tone de haine către Crucea Roșie - Filiala Sector 6. Cca. 10% din această cantitate a fost valorificată anual în economia socială circulară la Bine Boutique.

 

Lipsa educației despre ce și cum se donează

La Crucea Roșie vin în permanență oameni care doresc să facă voluntariat și ei reprezintă cea mai importantă forță a organizației. În cazul donațiilor de haine, voluntarii sunt cei care asigură sortarea în articole reutilizabile, care merg la igienizare conform normelor legale, iar cele care nu mai pot fi purtate ca atare, fiind prea uzate, cu pete care nu mai ies la curățătorie sunt reciclate ca deșeuri textile. Partea grea și surprizele neplăcute vin de la acei donatori care nu au înțeles corect gestul de a da mai departe hainele pe care nu le mai folosesc și, probabil, confundă voluntarii Crucii Roșii cu niște salubrizatori care le triază lor chiloții murdari, șosetele rupte, paltoanele pline de molii sau păr și pipi de animale... Știu, sună scârbos și de aceea se întâmplă să pierdem voluntari care sunt dezgustați de asemenea „generozitate”. Pe scurt, partea cea mai grea este educația despre ce și cum donăm, în sensul că nu se donează lenjerie intimă, din motive evidente de igienă, și nici articole infestate. Ca să fac o comparație: credeți că un copil, oricât de sărac ar fi, se va bucura să primească o păpușă stricată, donată cu capul smuls sau din care curg mațe de cârpă?

 

Pungile din tricouri&desene de Dan Perjovschi

Cel mai drag mi-a fost să văd interesul și bucuria clienților Bine Boutique atunci când primesc cumpărăturile în pungi realizate din tricouri reciclate. La noi nu veți găsi niciodată pungi de plastic de unică folosință, ci doar sacoșe de pânză reutilizabile făcute de voluntarii Crucii Roșii la workshop-urile de reciclare creativă pentru textile. Avem și o colaborare cei de la Atelierul de Pânză care confecționează și imprimă un alt tip de sacoșe textile ecologice, cu un desen făcut de artistul Dan Perjovschi special pentru Bine Boutique. De altfel, faptul că Dan Perjovschi a desenat mesajele din interiorul și de pe vitrina magazinului nostru este un motiv de mare mândrie și o onoare pentru noi.

 

Prejudecățile oamenilor față de consumul responsabil

Obiceiurile induse de fast-fashion fac ca oamenii să nu valorizeze articolele de îmbrăcăminte, să nu-și pună problema provenienței materialelor, a resurselor consumate pentru fabricație, transport și comercializare, sau întrebări despre condițiile de trai ale lucrătorilor din industria textilă… Totuși, și în România sunt din ce în ce mai mulți consumatori care încep să adopte un mod de consum sustenabil bazat pe reducerea numărului de haine noi și achiziționarea mai degrabă a unor piese pre-owned, pe repararea și reutilizarea celor deja purtate sau reciclarea lor în diverse textile de uz casnic, cum ar fi lavete, umplutură pentru perne anti-curent pe la ferestre etc.

 

Peisajul SH din România la nivel de online/offline

Cred că există alegere pentru orice fel de gusturi sau buzunar, de la magazine vintage foarte selective, apoi cele cu marfă mainstream de import, la cele locale de tip charity și până la SH-urile cu vânzare la kilogram. În online sunt grupurile de vânzări, schimburi sau donații de haine care pot fi foarte nișate sau, dimpotrivă, un fel te târguri cu de toate pentru toți... Important mi s-ar părea să existe conștiința faptului că fiecare din noi poate consuma mai responsabil, chiar și atunci când e vorba despre haine, iar asta implică orientarea spre achiziții locale și reducerea risipei.

 

Principalele direcții de comunicare

Voluntarii Crucii Roșii sunt ambasadorii cei mai entuziaști ai mesajelor noastre privind impactul pozitiv pe care îl are modelul de economie socială circulară al Bine Boutique. Bineînțeles că folosim și uneltele social media și îi încurajăm pe toți să ne urmărească pe facebook.com/bineboutique și instagram.com/bineboutique sau să comande produsele pe shop.bineboutique.ro.

Încercăm să comunicăm în mod egal ambele dimensiuni ale Bine Boutique, atât componenta de ajutor social pe care putem să îl dăm prin veniturile generate din vânzarea articolelor vestimentare deosebite din charity shop, cât și cea de protejare a resurselor de mediu, prin reutilizarea și reciclarea materialelor textile.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related