[Alături de Ucraina] Cosmin Soaita: E nevoie de exemple pozitive care sa contrabalanseze valul de știri negative care creeaza senzatia ca suntem un popor de mâna a doua

[Alături de Ucraina] Cosmin Soaita: E nevoie de exemple pozitive care sa contrabalanseze valul de știri negative care creeaza senzatia ca suntem un popor de mâna a doua

In fata grozaviei razboiului ramanem fara cuvinte. Dar daca sunt momente in care cuvintele nu mai au putere, faptele bune de orice fel isi gasesc mereu loc, chiar si in cele mai crunte scenarii. Cum pot sa ajut? s-a intrebat si Cosmin Soaita, owner Bere Artizanala SB, chiar de la începutul atacului Rusiei in Ucraina. Dar nu a stat prea mult sa se intrebe si a facut. In primele zile a donat paleti pentru ca ajutoarele sa poata fi transportate catre Ucraina si apoi s-a gandit la o modalitate de a dona bani - ca de ei e nevoie cel mai mult - si de a convinge si partenerii de afaceri sa doneze la randul lor. O companie mica nu poate face mult, spune Cosmin, mai ales cand vine vorba de donatii in bani. Asa ca impreuna cu furnizorii si partenerii lor vor sa realizeze pentru Paste un pachet de peste 1000 de litri de bere, iar banii din vanzarea lor vor fi donati catre Crucea Rosie Sibiu. Pachetele speciale de bere vor fi vandute in magazinele lor, gratuit prin Tazz (care a acceptat sa contribuie la aceasta actiune) si partenerii HoReCa.

Am fost foarte bucurosi sa vedem ca toti partenerii, fara exceptie, au raspuns pozitiv solicitarii noastre, ingredientele au sosit, berea este in fermentare si va fi gata inainte de Paste, spune Cosmin.

 Acest tip de ajutor e important, crede Cosmin, pentru ca presupune o colaborare intre mai multe companii, unite de o cauza sociala. Un fel de retea a binelui de care e mare nevoie in Romania. Noi dam mai departe povestea ei pentru inspiratie. 

 

Misiunea voastra

Nu am plecat de la visul de a deveni berar, ci de la dorința de a reveni la Sibiu unde mă consider acasă si unde ne doream împreună cu soția să crească copiii noștri avand un simt al apartenenței - viața de expat oferă multe avantaje dar nu si acest privilegiu.

Am luat tot proiectul de la 0, atat pe plan personal (a presupus o drastică reconversie profesională, eu fiind la baza economist) cât si de business (am început proiectul cu căutarea unei locații si renovarea unei clădiri istorice din Marginimea Sibiului de unde provine familia mea, clădire care a primit o noua viata).

La lansare spuneam ca "ne dorim ca berea artizanală SB să fie recunoscută ca o bere locală bine făcută, echilibrată și care să devină un simbol al calității, fără fițe". 

 

De ce e speciala berea voastra

Trebuie sa va dezamagesc, berea noastra nu este una specială, este in schimb o bere cumsecade, fără compromisuri, la un raport calitate-pret excelent.

 

Ajutor pentru Ucraina

Am fost implicat in activități legate de voluntariat pe latura sociala atat in Romania, cat si in Franța in timpul expatrierii (ca si mentor in cadrul nqt)... deci exista o anumita sensibilitate personală in aceasta direcție...

Declicul insa a venit dintr-o discutie recenta cu oamenii de afaceri. De curand am gazduit la beraria noastra adunarea generala a Clubului Francez de Afaceri din Sibiu (CFAS) al cărui membru suntem si acolo am discutat impreuna despre nevoi si despre cum comunitatea noastra poate ajuta in mod concret.

La intalnirea CFAS se vorbea si de nevoia de paleti pentru a facilita transportul bunurilor colectate la Sibiu catre Ucraina - aveam niste paleti pe care in mod uzual ii returnam si pe care i-am pus la dispozitie. Este un minim de ajutor pe care îl puteam oferi concret si imediat. Ajuns la centrul de colectare sa livrez paletii, m-a impresionat mobilizarea ONG-urilor si a oamenilor din Sibiu si mi-am pus întrebarea cum as putea sa aduc o contributie mai consistenta la tot acest demers.

Am ajuns la concluzia că singuri nu putem face mare lucru pentru ca berea nu se preteaza ca si donatie, iar in industria berii iarna este partea din an in care cheltuielile sunt mari si veniturile sunt mici asa ca nu avem o disponibilitate in bani pe care sa o putem mobiliza.

Totusi, daca toți furnizorii ar contribui la a face 1000 litri de bere, atunci ne-ar mai ramane munca, utilitatile, coordonarea, iar pretul celor 1000 litri de bere ar putea merge 100% pentru ajutorarea celor in nevoie. E deja vorba de 25.000 lei fără TVA (5000 euro) care este o contribuție cat de cat semnificativa raportata la ceea ce suntem noi ca si firma. Frumusețea proiectului este ca am reușit sa mobilizăm întreg lanțul de producție si sa obținem un efect multiplicator de valoare adaugata al fiecărei contributii individuale.

 

Cum ati convins partenerii

Nu a fost complicat sa ne convingem partenerii pentru ca:

- Suntem in permanenta legatura cu ei, ne cunosc suficient incat sa înțeleagă si să aibă încredere că nu ne dorim un castig propriu din acest proiect.

- Firmele cu care lucram au un nivel similar cu al nostru de intelegere si de compasiune pentru drama care se întâmplă acum in Ucraina (unii dintre furnizori sunt implicați si in alte proiecte de ajutorare).

- Nu am inventat roata, ideea de "1 leu pentru Ateneu" e veche, noi doar am aplicat-o in industria noastra.

- Suntem transparenti: dupa ce in prealabil i-am contactat telefonic indvidual, am făcut un mail in care i-am pus pe toți in copie si îi ținem informați cu ceea ce se intampla pana la rezultatul final.

 

Reteaua Binelui

Lucrand intr-o multinationala la nivel corporate am trecut prin multe proiecte care demonstrau fără echivoc ca aritmetica simpla de tipul 1+1 = 2 e depasita pentru ca nu tine seama de sinergii. Astfel, prin colaborare se pot obtine aceleasi rezultate cu o economie de mijloace sau rezultate semnificativ imbunatatite cu aceleasi mijloace doar ca puse in comun si nu folosite individual.

Cei de la Romania Te Iubesc ne-au luat un interviu individual anul trecut, insa coagularea mai multor interviuri individuale a dus la un titlu de Reteaua Binelui pentru intregul reportaj si ilustreaza perfect ideea de mai sus.

E nevoie de exemple pozitive care sa contrabalanseze valul de știri negative care ne inunda si care creeaza senzatia ca suntem un popor de mâna a doua care se mulțumește cu puțin si in special cu ceea ce i se ofera la milogeala. Cred ca exista si dorinta si putința de a face bine in Romania, ne lipseste poate un pic mai multa coordonare si punere in comun a energiilor individuale. 

Societatea civilă mi se pare ca se schimba in bine - au trecut vremurile in care pentru o cauza de caritate găseai la semafor sau la poarta bisericii persoana cu pancarda sau fituica pentru donații despre care donatorul nu avea nicio idee de cati bani s-au strâns si unde merg ei efectiv. Acum vedem tot mai multe targuri caritabile si evenimente in care participarea activa pentru o cauza beneficiază de mai multă transparență in ceea ce privește folosirea donatiilor.

 

Rolul companiilor in 2022

Cred ca o companie trebuie înainte de toate să-și onoreze obligațiile: fata de angajați, fata de stat, fata de mediu. După aceea, depinde de ADN-ul fiecărei firme, insa ar trebui sa poata sa contribuie voluntar la proiecte pe care le considera in acord cu valorile ei (educație, caritate, mediu etc).

Poate ca exista o mai mare conștientizare a nevoii de protejare a mediului, insa teme ca si incalzirea globala pe termen de 10 ani pălesc azi in fata amenintarii unei crize energetice imediate.

 

Responsabilitatea sociala a antreprenorului

Da, am o mare provocare pentru a recicla sticlele de bere puse pe piață deoarece echipamentele de curatare sunt foarte costisitoare si nu am găsit încă o solutie de finanțare a lor. La acest moment platesc pentru preluarea responsabilitatii de mediu de catre o firma specializata si am găsit un partener care preia sticlele folosite si le transforma in pahare sau candele. E un început însă îmi doresc sa pot refolosi sticlele de bere pentru a pune din nou bere in ele. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related