Gustul „Muzicii pe pâine” în „Laboratorul de chitară”

Gustul „Muzicii pe pâine” în „Laboratorul de chitară”

Pentru un împătimit al Artei Sunetelor, Muzica întrunește calitățile unui kit de supraviețuire sensibilă, acel temei necesar și suficient ce se poate transforma, uneori, în rațiune existențială. În 2008 când a inițiat, în cadrul Stagiunii „Iosif Sava” a Fundaţiei ACCUMM, Serile de chitară, prin intermediul Asociației Culturale KITHARALOGOS, Costin Soare și-a dorit să pună în valoare sonoritatea genuină, eleganța, noblețea și, nu în cele din urmă, varietatea resurselor timbrale precum și potențialul expresiv ce caracterizează acest instrument, cu totul aparte.

Și pentru că, pe parcursul a zece ediții de festival, o pleiadă de chitariști valoroși din întreaga lume au evoluat pe podiumuri importante de concert din București și din țară, anul de grație 2022 l-a inspirat pe Costin Soare să conceapă două proiecte de anvergură, cu participare internațională, structurate sub egida aceleiași Asociații KITHARALOGOS: Muzică pe pâine – opt concerte-conferință subintitulate Despre frumusețea muzicii clasice și The Guitar Lab, ambele proiecte fiind co-finanțate de Administrația Fondului Cultural Național.

Abia încheiat, ciclul de primăvară al Muzicii pe pâine și-a câștigat, deja, proprii spectatori care și-au rezervat locuri la Palatul Suțu pentru a înțelege mai bine – prin prisma compozitorului Dan Dediu – „Cum ASCULTĂM muzica clasică și cum o comentăm?”, ori pentru a intra, alături de chitaristul Costin Soare și mezzosoprana Claudia Codreanu, în atmosfera „Peisajelor sonore schubertiene”, dar și pentru a învăța să recunoască, firesc, „Culorile vii ale sunetelor", ghidați de pianista Verona Maier și de partenerele sale de scenă: violoncelista Alexandra Căplescu și clarinetista Ioana Tomescu, sau pentru a extrage personajele „Radicalului din LA” – o abordare în ipostază dramaturgică a ineditului Octuor enescian – sub îndrumarea dirijorului Cristian Lupeș.

Credit foto: Mihai Benea

În paralel, The Guitar Lab a întrunit sufragiile tinerilor chitariști din toată țara, cei mai talentați dintre ei reușind să fie acceptați în postura de cursanți la masterclass-urile intensive ai căror protagoniști au fost chitariștii Andrea de Vitis și Gustavo Silveira Costa. De altfel, așa cum era de așteptat, conferințele, deosebit de atractive, ca și recitalurile memorabile ale celor doi minunați artiști au focalizat atenția publicului larg, sala „George Enescu” a Universității Naționale de Muzică devenind neîncăpătoare în ambele seri dedicate chitarei, ca instrument de concert. Și, la fel de important se dovedește a fi faptul că spectatorii au avut ocazia unică de a asculta lucrări valoroase, precum binecunoscuta Ciacconă a lui Johann Sebastian Bach sau splendidul lied schubertian Der Leiermann din metaforicul ciclu Winterreise, interpretate ori acompaniate la instrumente cu particularități speciale – chitara lui Andrea de Vitis, construită, în anii ’60, de către lutierul lui Andrés Segovia, Hermann Hauser, și, respectiv, o delicată terz-guitar de la început de secol XX aparținând lui Costin Soare, care evocă sonor celebrele chitare vieneze Staufer din prima jumătate a secolului al XIX-lea și, implicit, însuși instrumentul la care cânta, ocazional, Franz Schubert.

Credit foto: Mihai Benea

Proiectată să se desfășoare în intervalul dintre două conferințe, ca un eveniment alternativ, inedita Caravană muzicală propusă de membrii Cvartetului Kitharalogos – studenții Ana Lica, Ioan Bănescu, Mihail Petre și Emil Filipescu – și coordonatorul lor, profesorul Costin Soare, s-a dorit a fi o evadare din spațiul convențional pentru a construi, în mintea și inima unor copii, o punte sensibilă între educație și artă, între orizonturi de înțelegere aparent îndepărtate dar fuzionând prin deschiderea către experiment. Plăcerea vizibilă cu care copiii din comuna Valea Călugărească, satele Dârvari şi Rachieri, comuna Chiojdeanca și satul Trenu au ascultat Pachelbel, Mozart, Brahms, Bizet, Piazzolla și Brouwer prin intermediul unor mini-concerte lecţie și s-au apropiat, ca într-o joacă, de instrumentul pus special la dispoziție pentru ei de către Fabrica de Instrumente Hora S.A. din Reghin a constituit, fără îndoială, una dintre cele mai subtile dar, totodată, și cele mai impresionante experiențe trăite de tinerii membri ai Cvartetului Kitharalogos în realitatea frustă a unor colțuri aproape uitate dintr-o Românie de poveste.

Credit foto: Mihai Benea

Ca extensie a proiectului The Guitar Lab, Asociația Culturală KITHARALOGOS a organizat, tot în acest an, în premieră pentru România, o competiție internațională în două etape: The Guitar Lab – Discovering Romanian Music, care este, deja, în curs de desfășurare. Finala acesteia va avea loc livestreaming, în 22 octombrie, și va fi găzduită de către Universitatea Națională de Muzică din București. Noutatea absolută și, în același timp, provocarea acestui concept competițional constă în includerea, în repertoriul impus al primei etape, pe lângă cele două mișcări la alegere din Suitele pentru lăută ale lui Johann Sebastian Bach, a lucrărilor contemporane Zaira și Zobeide – semnate de Dan Dediu,  concurentul putând opta, inițial, doar pentru una dintre ele și ulterior, în etapa ultimă, lucrării respective să i se adauge Zemrude, o a treia piesă din incitantul ciclu al compozitorului român. Tot parteneriatului dintre Asociația KITHARALOGOS și Universitatea Națională de Muzică i se datorează și cea mai recentă formulă a Concursului Național de Compoziție „Ștefan Niculescu”, la care studenții se pot înscrie cu o lucrare pentru duo instrumental flaut-chitară, piesele câștigătoare urmând a fi interpretate în concert și, ulterior, înregistrate de către Ion Bogdan Ștefănescu și Costin Soare în a doua jumătate a lunii octombrie. 

Credit foto: Mihai Benea

Mai rar întâlnită în România, ipostaza de concert-conferință se va relua la Palatul Sutzu în lunile octombrie – noiembrie, tematica ultimelor patru întâlniri live / online cu publicul extinzându-și aria de cuprindere la nivelul altor surse instrumentale: clavecinul și vioara. Incursiunea prin epoci și stiluri muzicale va aduce în prim-plan discursuri baroce tălmăcite de organistul Steffen Schlandt și, apoi, trasee renascentist-neoclasice schițate prin intermediul acelei simbiozei timbrale unice dintre voce și lăută sau chitară, în versiunea Claudiei Codreanu și a lui Costin Soare – Nocturne muzicale: somn și moarte, un scenariu muzical ce porneşte de la celebra Nocturnă op.70 de Benjamin Britten și, respectiv, cântecul lui John Dowland Come, O, Heavy Sleep. Muzica pe pâine își va iniția apoi publicul în tehnici instrumentale și gesturi non-conformiste specifice componisticii contemporane prin intermediul violonistei Diana Moș, rezervându-și coda pentru insolita expunere a lui Dan Dediu pe tema Surselor de inspiraţie şi imaginarului muzicii clasice, o prezentare de neratat a charismaticului muzician, în maniera sa intuitivă de o spontaneitate cuceritoare.

Revenind la proiectul The Guitar Lab, din cei șase tineri chitariști selectați să participe la fiecare din cele două masterclass-uri care au avut loc până acum, câte doi dintre aceștia au fost aleși să prefațeze recitalurile lui Andrea de Vitis și Gustavo Silveira Costa: Samuel Duciuc și Tudor Torge de către Andrea de Vitis și, respectiv, Ioan Bănescu și Raisa Mihai de către Gustavo Costa, întruchipând o varietate semnificativă a unor tipologii de exprimare absolut remarcabile. Cizelate migălos, evoluțiile personalizate ale lui Tudor Torge și Ioan Bănescu i-a propulsat, de altfel, pe cei doi către câștigarea unei burse complete la ediția a XX-a a prestigioasei Academii ICon Arts Transilvania, în virtutea căreia vor putea participa la un masterclass susținut la Biertan de un alt chitarist de elită europeană, Johan Fostier, laureatul din 2001 al concursului internațional Guitar Foundation of America.

Veritabilul slalom uriaș printre tipare creatoare și trimiteri interculturale va continua, așadar, nu doar în vara acestui an, ci și în toamnă, când vom putea din nou pătrunde în tainele frumuseţii muzicii clasice, așteptându-ne ca și multi-premiatul interpret brazilian Joao Carlos Victor să ne fascineze cu repertoriul său în recitalul extraordinar pe care-l va susține, ca și ceilalți invitați, în sala „George Enescu” a Universității Naționale de Muzică din București. Vom avea din nou privilegiul nu doar de a asculta ci și de a înțelege ce înseamnă muzica de calitate și, cu siguranță, ne vom lăsa iarăși seduși de poetica rafinată a sonorității instrumentului cu șase corzi! Sunt darurile de suflet ale Asociației Culturale KITHARALOGOS și ale muzicianului-artizan Costin Soare, care redemonstrează faptul că nivelul școlii interpretative românești este dublat de inteligență și har, de gândire prospectivă și spirit organizatoric, de generozitatea împărtășirii unor experiențe ce se pot transforma în liant interuman. Un motiv în plus pentru a le fi, încă o data, alături!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related