Cumpar tot, numai dupa 19.00!

Nu trebuie sa rasfoiesti ziarele sau sa deschizi televizorul pentru a-ti da seama de revolutia care se da prin hypermarketuri seara de seara... toata luna decembrie. Coincidenta face ca sarbatorile de iarna din anul asta sa se suprapuna cu ultimele zile din Non-UE-ratul nostru. Cum fiecare a intuit majorari de preturi din 2007, se pare ca un soi de apocalipsa comercial-sociala se lasa peste romani acum in a 12-lea ceas. Cu totii ne indreptam vertiginos catre un revelion care s-a speriat de noi.

Se cumpara tot, ba chiar si in avans. Comenzi, rezervari, plati on-line, telefonice, carduri, bonuri-cadou, credite instant si la pachet, credite bune si rele... cu toate or sa se spele. Razele edenice ale Uniunii Europene orbesc tot ce prind in cale; ne pregatim de Paradis: daca s-ar vinde pacate la Diverta, probabil ca le-am ras-cumpara in cateva minute pe toate. Card sa ai... si PIN sa stii!

Dupa cum se poate observa, n-am vorbit despre publicitate deloc. Nici nu intentionez. Am sa amintesc totusi ca este perfect inutila in aceste momente melodramatice, de sarbatoare. Romanii nu se vor opri pana nu vor cumpara tot, anul asta. Orice efort publicitar este doar buget care trebuie consumat si atat! Nu face nimic in rest: nu vinde mai mult, nu castiga awarness, nu se transforma in lovemark!

Nu-i pasa nimanui (nici macar advertiserilor) de analize SWOT, grafice si mediaplanuri, target si focus-grupuri, campanii de direct-mailing, flyere, promoteri si promoterite. Spoturile TV sunt la fel de triste si previzibile, deci la fel de ineficiente. Implicit, premiate. Televizorul palpaie in ritmul beculetelor din brad. Este lasat sa mearga, pe post de ajutor-de-instalatie-pom. Ofertele din cutia de scrisori vin cu mult prea tarziu (ore) ca sa mai poti crede ca pana la ora 19.00 mai poti gasi respectivele produsele, pozate sexy. Nimic nu-i sigur, te bazezi pe instinct si forta bruta: impingi cu cosul, darami intentionat un raft pentru a crea obstacole "hienelor" din urma ta, lovesti, ciupesti, musti si strigi in gura mare: "caaasaaa libeeeraaa". Ti se pare amuzant pe moment desi acasa o sa descoperi lucururi pe care nu le-ai cumparat si viceversa. Revin brusc la cei care mai cred ca un Mos Craciun cocotat pe un Harley este o treaba foarte creativa, la cei ce inca mai lucreaza pe "conturi" cu potential creativ, la cei ce viseaza cai verzi la 300 dpi… Advertiserii trag pe ultima suta sa scoata capul dintre clienti. Pana la urma sunt consumatori ca si victimele lor de zi cu zi. Vor sa se alature maselor furburinde. Vor sa cumpere tot si sa uite de job-ul lor absurd... O meserie care devine inutila arata ca un modul selenar in care gravitatia e zero: plutesc lucruri, Pamantul e departe, iar singura problema este cea legata de satisfacera nevoilor fiziologice.

E luna in care avem senzatia ca munca noastra e la fel de importanta ca si pana acum, desi nimeni si nimic nu baga in seama "creatiile" noastre. E luna lui Mos Craciun, iar el nu apeleaza la servicii de advertising sau PR. Apeleaza doar la nebunia noastra iar noi raspundem cu zambetul pe buze si mana pe portofel: "il cumpar!.. aveti si o punga de cadou?!"

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Companii

Sectiune


Comentarii

adriana ancuta
acum 12 ani
finalul e fain; da o nota de ironie unei imagini cu perspective apocaliptice! sper ca cineva undeva in romania sa aibe un acces de altruism si sa-si doresca drept cadou un an 2007 plin de sens pt romania.
Adrian Gurbina
acum 12 ani
Orice vorba orice reclama ar fi de prisos in perioada de sarbatori pentru ca s-a format deja un reflex... odata venita aceasta perioada creierul trece in modul agasant de cumparare a cadourilor. Sunt curios daca o firma de ads ar incerca sa schimbe acesta mentalitate .. ar reusi? Ar fi un test de andurantza pentru ei ? Ar demonstra ceva?

Razvan Mitoiu
acum 12 ani
(De)Mentalitatea nu e un "item" pe care il poti schimba doar daca iti pui capul la contributie. In schimb, mentalitatile agentiilor se pot aranja si re-aranja in toate felurile... dupa chipul si asemanarea consumatorului. Incep sa apara agentii pentru agentii, pentru copii, detergenti, medicamente, nunti si botezuri. Joaca de-a publicitatea se intoarce cu succes impotriva celor ce au creat-o. E amuzant. E trist. E o sarbatoare!!


Related