Proiectul cultural „Pelerin în Țările Române”, derulat de Mockra Productions și cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național, s-a încheiat după un an de activități culturale care au reunit istoria, arta și educația într-o experiență participativă și contemporană.
Prin ateliere practice, demonstrații, spectacole tematice și o componentă digitală adaptată prezentului, proiectul a oferit publicului din România, și nu numai, o experiență complexă de reconectare cu patrimoniul imaterial al Evului Mediu și cu tradițiile care definesc identitatea culturală a spațiului românesc.
În perioada mai – septembrie 2025, echipa proiectului a organizat cinci evenimente în orașele Craiova, Timișoara, Drobeta-Turnu Severin, Mediaș și Sovata, oferind publicului experiențe autentice de reconstituire istorică și arheologie experimentală. La Timișoara, Drobeta-Turnu Severin și Craiova, proiectul a fost prezent în cadrul unor festivaluri medievale de amploare, unde echipa „Pelerin în Țările Române” a participat cu trupe de reconstituire și experți în patrimoniu viu, atrăgând câteva mii de vizitatori care au descoperit meșteșuguri medievale – fierărie, pielărie, tâmplărie, olărit, broderie și gastronomie experimentală – alături de demonstrații de luptă, expoziții de arme și armuri și reconstituiri istorice. În Mediaș și Sovata, prin colaborarea cu experți locali și trupe de reconstituire cu experiență istorică, evenimentele au oferit comunităților oportunitatea de a experimenta direct meșteșugurile medievale și jocurile de rol, implicând mai mult de o sută cincizeci de participanți în ateliere, demonstrații, jocuri educative și reconstituiri istorice, consolidând legătura dintre tradiție și publicul contemporan.
În paralel, activitățile au prezentat relațiile istorice și interculturale specifice fiecărei regiuni: la Sovata, interacțiunile transilvăneni – maghiari – secui; la Mediaș, relațiile locale au fost puse în contextul comunităților transilvăneni – sași – maghiari; la Craiova, Timișoara și Drobeta-Turnu Severin, s-au evidențiat interacțiunile valahi – maghiari – germani sau sârbi, în funcție de specificul fiecărui festival medieval. Această abordare a oferit publicului o perspectivă asupra diversității și complexității istoriei locale, integrând experiența educativă cu reconstrucția socială și culturală a Evului Mediu.
„Reconstituirea istorică eu o văd nu neapărat ca o demonstraţie de erudiţie, cât mai curând ca un exercițiu de cunoaștere și empatie față de trecut. A reconstitui un fragment de viață dintr-o epocă trecută înseamnă a aduce mai aproape de publicul din prezent o lume dispărută, dar care ne explică, în fond, cine suntem în momentul de faţă.”, Marius Chelcu, doctor în istorie, Institutul de Istorie „A. D. Xenopol”, istoric specialist în cadrul proiectului Pelerin în Țările Române.
Activitățile s-au desfășurat sub semnul conceptului de „istorie vie”, o metodă cultural-educativă derivată din arheologia experimentală, care presupune implicarea directă a publicului în recrearea obiectelor, gesturilor și ritualurilor din trecut. Accentul a fost pus așadar pe cunoașterea și experiența dobândite prin procesul de reconstituire și nu pe procesele de realizare obiecte.
În paralel, componenta digitală a proiectului aduce o nouă dimensiune experienței culturale. A fost lansată expoziția 3D „Pelerin în Țările Române”, disponibilă pe platforma pelerinintarileromane.ro, unde vizitatorii pot explora o colecție de obiecte digitale 3D, alături de articole, materiale educative și resurse multimedia. Prin această platformă, publicul are posibilitatea de a descoperi patrimoniul cultural dintr-o perspectivă modernă și accesibilă, care transformă vizita online într-o experiență interactivă și imersivă. Obiectele pot fi rotite și analizate tridimensional, oferind o formă contemporană de „atingere digitală” a istoriei. Platforma devine astfel o punte între experimentul fizic din evenimentele desfășurate în teren și interacțiunea online, menținând viu contactul cu atmosfera Evului Mediu și extinzând impactul educativ al proiectului dincolo de durata lui propriu-zisă.
Pe lângă componenta expozițională, proiectul a dezvoltat un joc educativ pentru dispozitive mobile, inspirat de formatul „hidden object”, care invită utilizatorii să descopere elemente ascunse în imagini și decoruri istorice. Printr-o combinație de aventură, explorare vizuală și învățare interactivă, jocul oferă o modalitate ludică și accesibilă de a aprofunda istoria.
„Prin Pelerin în Țările Române am dorit să redăm publicului bucuria de a atinge istoria, de a o înțelege prin gest și participare. Este un proiect care leagă comunități și generații, unind tradiția cu tehnologia într-un limbaj accesibil tuturor. Feedbackurile primite pe teren, de la oameni simpli, dar pasionați de patrimoniu și de istorie, ne-au arătat că acest demers a fost cu adevărat apreciat. Deja ne gândim la o translatare a proiectului într-o experiență de teatru-labirint cu componente digitale pentru o ediție viitoare”, afirmă Mirona Radu, director artistic al proiectului.
În realizarea proiectului, experți și colaboratori specializați în istorie, arheologie și reconstituire istorică și-au adus pasiunea și expertiza, dedicându-și timpul și cunoștințele pentru a oferi participanților o experiență autentică și educativă. Astfel, «Pelerin în Țările Române» devine un instrument de educație și promovare a culturii, menit să extindă impactul proiectului și să păstreze interesul publicului chiar și după încheierea oficială, transformând patrimoniul într-o experiență vie, continuă și participativă.
Pelerin în Țările Române este un proiect cultural produs de Mockra Productions, cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele acestuia pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Parteneri media: IQads, LiterNet, Munteanu Recomandă, România Pozitivă, Investigatoria.




























