Istoria Opel: 155 de ani de viziune, pasiune si tehnologii inovatoare

Adam Opel începe afacerea sa în oraşul natal Rüsselsheim

Opel, unul dintre  producatorii auto de prim rang din Europa are sediul central in Russelsheim (Germania), acolo unde fondatorul sau, Adam Opel, a pus bazele companiei in anul 1862.

In cele ce urmeaza va prezentam evolutia companiei Opel, direct influentata de viziunea fondatorului sau: de la masini de cusut si biciclete pana la autovehicule inovatoare, 100% electrice.

 

Masini de cusut si biciclete

1858. Pe cand avea 21 de ani, vizionarul Adam Opel ajungea la Paris, unde a fost fascinat de una din inovatiile vremii - masina de cusut. In 1862, intors in orasul sau natal, Russelsheim, construieste prima sa masina de cusut si pune totodata bazele companiei Opel.

In anii urmatori afacerea cu masini de cusut infloreste, iar in 6 ani de la debut, Adam Opel se muta in prima fabrica.

O reclama in ziarul regional Grosz-Gerauer Kreisblatt:

1886. Curiozitatea familiei este din nou starnita de o alta inventie vazuta la Paris: bicicleta. La rugamintile celor 5 fii ai sai, Adam Opel construieste prima sa bicicleta, iar in 1886 incepe productia acestora. In mai putin de 40 de ani, Opel devine cel mai mare producator de biciclete din lume.

 

Primele autovehicule

1899. Apare primul automobil Opel, denumit „Opel Patent Motor Car, System Lutzmann”. Din pacate, Adam Opel nu a apucat sa participe la lansare, el decedand la varsta de 58 de ani. Afacerea este preluata de sotia lui, Sophie, si de fiii lor.

In acelasi an, compania debuteaza la cursele auto pe plan international, iar doi ani mai tarziu este lansata si prima motocicleta Opel.

In 1902 este finalizat primul model construit integral de Opel, cu un motor nou  de 10/12 CP, cu doi cilindri.

1909. Compania are de-acum o a doua sucursala, in Berlin. In acest an, Opel lanseaza un autovehicul compact, cu doua locuri, la un pret convenabil: masina devine cunoscuta sub denumirea de „Doktorswagen” (masina doctorului). In 1910, Opel ajunge la o cota de piata de 12,3% pe piata din Germania.

1924. Are loc modernizarea si introducerea metodelor de productie de mare volum, cu investitia de un milion de marci. In cativa ani, Opel ajunge la o cota de piata de 37,5 la suta, devenind cel mai mare producator de autovehicule german; societatea va fi achizitionata de General Motors.

1935. Apare prima generatie de masini Olympia, primul model cu caroserie integrala de otel produs in masa. Un an mai tarziu, apare si primul Kadett. Opel deschide o fabrica de camioane la Brandenburg.

1945-1947. La inceputul celui de-al doilea Razboi Mondial, Opel era de 4 ani consecutiv cel mai mare producator auto european. Dupa victoria aliatilor, fabrica din Russelsheim este deteriorata, iar cea din Brandenburg este distrusa aproape in totalitate. Primul model Opel produs dupa razboi consta intr-un camion Blitz de 1,5 tone. La scurt timp, compania reia productia de automobile cu modelele Olympia si Kapitan.

 

 

100 de ani de Opel: lux si sport

1962-1968. Opel implineste 100 de ani de existenta. Doi ani mai tarziu, compania lanseaza trei noi modele de masini de lux: Kapitan, Admiral si Diplomat.

Pana la finalul anilor '60, vor aparea sportivul Commodore A si primul Opel GT, al carui slogan ("Nur fliegen ist schoner"/"Doar zborul este mai frumos") devine foarte popular in Germania.

1970-1978. La inceputul anilor '70, Opel are o cota de piata de 20,4% si ramane cel mai mare producator german. Sunt lansate modelele Ascona si Manta.

Spre finalul deceniului apar alte doua staruri Opel in piata: automobilul de lux Opel Senator cu patru usi si sportivul Monza. Ambele modele sunt alimentate cu un motor nou dezvoltat (de 3 litri si 6 cilindre, cu 180 cp).

 

Evolutia gamei de modele

1982-1988. Anii '80 aduc pe piata modelele Corsa (compact), Omega si Vectra (de talie mijlocie). Primul model ajunge cel mai bine vandut autovehicul din clasa lui, in timp ce Opel Omega ajunge Masina Anului in 1987

1990. Compania implemeteaza un sistem de reciclare pentru plastic - o premiera in ce priveste producatorii de masini. Demersul face parte dintr-un proces mai complex de eliminare a oricaror materii prime daunatoare mediului folosite in productie.

In aceeasi perioada se incheie productia modelului Kadett, acesta fiind inlocuit de noul Opel Astra, dotat cu Sistemul de Siguranta Opel.

Totodata, apare primul autovehicul off-road, Opel Frontera, care devine lider pe piata europeana; el va fi urmat de un al doilea off-road, Opel Monterey.

1995. Toate vehiculele de pasageri Opel sunt echipate cu airbaguri de marime completa pentru locurile din fata. Odata cu lansarea modelului Vectra B, compania provoaca inca o premiera: sistemul de eliberare a pedalei si airbagul hybrid.

1997. Are loc lansarea Mobility Initiative, un sistem de navigatie pentru modelele Vectra si Omega.

 

Un secol in productia de masini auto

1999-2005. Opel implineste 100 de ani de activitate in productia de autovehicule. Un exemplar Omega marcheaza 50 de milioane de modele produse de companie. Apare primul minivan German, Opel Agila.

Totodata, porneste productia unui model de van compact. Modelul Opel Zafira 1.6 pe baza de gaz natural comprimat va deveni peste cativa ani cel mai vandut autovehicul cu propulsie alternativa de pe piata germana. In 2005, Zafira va castiga “Volanul de Aur” pentru cel mai bun van compact in cadrul Golden Steering Wheel Awards.

2002. Opel incepe o campanie de imagine: “Opel. Fresh Thinking for Better Cars”.

2006. Opel introduce parbrizul panoramic extins pana in mijlocul acoperisului montat la o masina de serie, Astra GTC.

2009-2010. Lansarea modelului Opel Insignia sustine vanzarile din Germania ale Opel pe timpul crizei economice globale. La un an de la lansare, modelul a inregistrat 170.000 de comenzi in Europa, a fost numit Masina Anului 2009. Cel mai performant autovehicul din gama Insignia este OPC, numit de catre cititorii Auto Bild "Masina Sport a Anului", intre alte 30 de premii castigate de acesta.

Compania se angajeaza la un program de investitii, in cadrul caruia 11 miliarde de euro vor fi investiti in reinnoirea portofoliului companiei pe parcursul a 5 ani.

2012. Opel Ampera, un vehicul electric extended-range, este prezentat la Geneva. Acesta va castiga titlul "Masina Anului 2012".

In acelasi an este prezentat la Paris noul model ADAM, o masina urbana moderna, cu posibilitati multiple de personalizare la nivel de design, pentru noua generatie de consumatori, care va castiga in 2014 premiul Readers' Choice al revistei Auto, Motor & Sport.

Dupa mai bine de 150 de ani de istorie combinata cu inovatii de top, Opel a introdus in 2013 conceptul Opel Monza, care confirma valorile fundamentale ale marcii: inginerie si precizie germana, design captivant si inovatii cu aplicabilitate in viata cotidiana, cu un impact semnificativ asupra viitoarei generatii de modele Opel.

2016. Un alt concept foarte bine primit de public a fost GT Concept, marcand astfel momentul in care Opel si-a anuntat cea mai puternica ofensiva de modele noi din istoria marcii: 29 de premiere din 2016 pana in 2020. Dintre acestea, 7 au fost deja programate pentru anul 2017: varful de lance Opel Insignia in 3 variante de caroserie, Opel Ampera-e, 2 noi SUV-uri: Crossland X si Grandland X si noul Opel Vivaro.

2017. Opel prezinta publicului noul sau slogan de brand: The future is everyone’s. Autoturismele nu mai sunt in centrul atentiei, ci mobilitatea oamenilor.

De la mecanica la lumea digitala, de la combustibili la electricitate, de la simpla detinere a unei masini la solutii integrate de mobilitate si conectivitate, noua promisiune de brand contruieste o punte intre istoria Opel si planurile de viitor ale marcii.

Opel a fost mereu un pionier al inovatiilor tehnologice si noul credo subliniaza asteptarile companiei si ale clientilor sai de la viitor: Opel va pune la dispozitia tuturor viitoarele tehnologii premium, deoarece dorim sa avem o contributie decisiva in a face tot mai uman acest univers al mobilitatii, asigurand o conectivitate permanenta pentru toti.

Extra info

Afla mai multe despre Opel


Related