[Creativul manager] Ema Prisca: Mi-e dor de cum radeam cu art-ul de Directorul de Creatie

[Creativul manager] Ema Prisca: Mi-e dor de cum radeam cu art-ul de Directorul de Creatie

7 ani de publicitate si Ema Prisca era pusa fata in fata cu postura de a manageria creatia de la Graffiti BBDO. Nu planuia sa faca pasul asta, dar i-a placut de una dintre persoanele care i-a propus pozitia: Bogdan Mirica, cu care a si impartit conducerea departamentului timp de 3 luni. Ia uitati, avem si stiri care marcheaza perioada - cand a aterizat Ema si cand a decolat de tot Bogdan.

Restul e istorie - Bogdan a plecat sa studieze scenaristica, pe care a pus-o si in aplicare - vezi "Umbre" si alte cateva proiecte, iar Ema a invartit cat a putut in publicitatea romaneasca, apoi a plecat sa cucereasca noi teritorii prin afara. Dar a ramas si aici, la varful ADC.

In continuare, Ema ne spune ce fel de copywriter este [spoiler: cel care despica tot ce prinde pana ajunge la adevarul ala pur], cum s-a tradus asta in trecerea ei catre presedintia creativa si ce i-ar sfatui pe juniorii creativi de astazi. Preview:

Cand or fi facut suficiente campanii bune, cineva ii va intreba cum li se pare pozitia de Director de Creatie. Dar, ca sa faca aceste campanii bune, ii sfatuiesc sa nu stea pe langa Directori de Creatie blana, ca nu o sa le faca niciodata.

 

Ema, manager in creatie

Plecasem din Leo dupa 5 ani si eram in vacanta. Aveam 7 ani de advertising la activ. Printre propunerile primite a fost si cea de la Graffiti BBDO, care a venit de la Bogdan Mirica, Director de Creatie, care se pregatea sa paraseasca agentia. M-am intalnit si cu Dan Moraru, CEO-ul grupului pe atunci. Mi-a placut de ei. Si, trei luni pana a plecat Bogdan, am condus departamentul de creatie impreuna. A fost una dintre cele mai armonioase colaborari.

 

Motivatii si retineri vizavi de propunere

Cand am primit propunerea nu aveam niciun gand, eram obosita. Dar mi-a placut mult de Mirica si atunci am inceput sa ma gandesc. Am acceptat si pentru ca venea firesc in parcursul meu, dar si pentru ca Graffiti, desi nu aveam o parere buna despre work-ul pe care il producea, nu era totusi de ici, de colo.

Singura retinere a fost legata de diferenta de criterii, care dupa ce am inceput sa lucrez, s-a dovedit intemeiata. Motivatii? Sa fac in felul meu.

 

Cum ajunge un creativ sa fie director de creativi?

Ajungi cand cineva te vrea in postul ala sau iti faci pravalia ta. Dar ca cineva sa se gandeasca la tine pentru rolul de CD, cred ca e rezultatul unor ani de campanii bune si pe bune, de premii, de awareness si ca gura lumii sa te vorbeasca profesional de bine, cred.

 

Creativii cei mai buni devin manageri. Contradictie?

Nu e nicio contradictie. E firesc sa dai putere de decizie unui bun profesionist. Principiul nu-i gresit. Greselile vin din aplicarea lui proasta, ca nu toti bunii profesionisti au veleitati de lider.

Am avut un sef care era un excelent copywriter dar un execrabil director de creatie. E oribil. Un lider de creatie trebuie sa fie un excelent profesionist, caci altfel nu se uita nimeni in gura lui, nici cei de jos, nici cei de sus.

 

Creativ "lucrator" vs. manager de creatie 

Eu sunt dintre cei care muncesc mult. Mereu am muncit mult. Prin munca nu zic ore in fata biroului. Briefurile devin obsesii la mine. Rumeg un brief fara sa-mi dau seama, ore si ore; aproape tot ce fac pe langa are legatura cu el.

Mereu am vrut sa fac chestii umane si inradacinate in adevar si pentru asta lupt. Asa eram copywriter asa sunt si acum, pentru ca nu am incetat sa scriu si nu voi inceta niciodata.

Daca ma uit la cati oameni au crescut lucrand cu mine, la cati oameni au intrat in industrie pentru ca am pariat pe ei, la cate campanii excelente am creat cu oamenii astia si cu prietenii mei de la strategie si client service, cred ca sunt un director de creatie cu care mi-ar placea mult sa lucrez.

 

Fisa postului unui CD

Un Director de Creatie este platit pentru opinii. Experienta, talentul si flerul ii ofera un set de criterii care, aplicate zi de zi, duc la campanii minunate. Asta e hard core-ul meseriei.

Apoi, cum e unul din seniorii agentiei, construieste incredere cu clientii. De asemenea, cred ca e responsabil de carisma agentiei, necesara in new business si atragerea de talente.

 

Te poti pregati de directorat creativ?

Ar fi bine ca juniorii sa-si vada de treaba si sa munceasca (nu sa devina sefi cu experienta de 2-3 ani). Cand or fi facut suficiente campanii bune, cineva ii va suna sau bate pe umar si-i va intreba cum li se pare pozitia de Director de Creatie. Dar, ca sa faca aceste campanii bune, ii sfatuiesc pe juniori sa nu stea pe langa Directori de Creatie blana, ca nu o sa le faca niciodata.

 

Leadership vs. management 

Nu e niciun versus. Sunt complementare. Leadershipul tine de a avea un plan, o viziune, un punct de vedere si de a indrepta oamenii inspre el, in timp ce managementul tine de implementare. Trebuie sa le faci pe amandoua daca esti sef la creatie, gradele mai mici de la creatie nu fac management.

 

Ideile tale versus ideile mai juniorilor creativi

Juniorii isi aplica ideile pe proiecte pe masura lor. Pentru ca doar pe acele proiecte pot gresi, iar greseala ca valoare de invatare nu are egal. Asa ca e imposibil sa faci skandenberg cu juniorii ca Director de Creatie, caci intre tine si ei mai e un layer de baieti si fete. Exista ierarhii si la creatie, ca oriunde. Fiecare face proiecte pe masura experientei. Cu seniorii nu ar trebui sa fii in situatia sa schimbi idei, ci doar sa le rafinezi daca ti se pare ca e nevoie sau sa zici “bravo”.

Cred insa ca un Director de Creatie ar trebui sa aiba proiecte ale lui. Ii face bine si lui, si echipei - care are nevoie de reconfirmari ale putintei sefului. Eu n-am incetat sa scriu si sper ca am reusit sa o fac fara sa provoc sentimente de nesiguranta.

 

Motivarea / responsabilizarea novicilor

Asta cu motivarea e un blabla de doi lei. Nu cred ca motivatia cuiva vine din exterior. Nu cred. Nu m-am preocupat niciodata de motivat, dar am stiut cat de important e pentru oamenii pasionati si buni sa stie directia, sa aiba autonomie, sansa sa-si auda vocea si respect.

 

Ce doruri ai din trecutul tau de copy?

De hlizeala cu artu'. De cum radeam de Directorul de Creatie :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related