Crenguta Rosu despre schimbarile in PR in 2009

Strategia companiilor de PR pe timp de criza
Companiile de PR ca structuri organizationale reactioneaza fata de o criza din mediu ca orice alta companie. Isi definesc liniile de actiune in functie de propria structura, verifica serviciile din portofoliu si adresabilitatea lor in contextul creat, isi stabilesc prioritatile in functie de propriile capacitati, isi valorifica experienta specifica, monitorizeaza si controleaza mai atent zonele de risc potential.
Din perspectiva serviciilor de comunicare, in mod normal, datorita contextului se va observa o orientare catre demersuri strategice, comunicare dominata de pragmatism si functionalitate. In acelasi timp, va fi necesara abordarea mai sistematica si mai concentrata a unor audiente mai sensibile la moment decat altele.

Cererea de servicii de PR pe piata
In mod normal (si paradoxal) serviciile de comunicare ar trebui sa inregistreze o crestere in privinta cererii, in mod special, datorita naturii specifice a crizei actuale. Multi analisti considera ca pe langa criza tehnica, "lipsa banilor din piata" exista si o criza de incredere cu diferite fete. Companiile sunt expuse in privinta modului in care aloca resursele, fata de proprii actionari, sunt expuse la temerile angajatilor privind viitorul locului de munca, le sunt puse la incercare capacitatile de a raspunde pietei sau clientilor, adaptandu-se la nivelul politicilor de pret, de distributie, etc, sunt puse in discutie revizuiri ale planurilor de dezvoltare, etc..
Toate aceste demersuri presupun si procese de comunicare corect structurate - cele care insotesc bunul instinct cu buna asezare specializata. Daca un mesaj mai putin bine lucrat/pozitionat ar fi putut fi trecut cu vederea in trecut , astazi, acelasi, este mai riscant, mai interpretabil datorita schimbarii de context si de asteptari, din partea audientelor.

Pitch-urile in criza 
Este prima criza de asemenea amploare prin care trecem, sunt dificile estimarile privind pitch-urile, pentru ca este o experienta inedita. In cele doua luni de la inceputul anului numarul de pitch-uri despre care am aflat a fost asemanator cu cele din anii anteriori.
Trebuie subliniat faptul ca pe langa pitch-uri - care reprezinta pentru fiecare companie aditii la portofoliu, multe dintre companiile de comunicare au clienti pe termen lung - cei care nu fac neaparat pitch-uri ci aloca bugete mai mari sau mai mici, in functie de evolutia pietei. Si aceasta latura trebuie avuta in vedere atunci cand se analizeaza evolutia industriei. Pentru companiile care au clienti pe termen lung- modificarile din segment al clientilor existenti - pot insemna decizia de a se lansa, sau nu, ca parte in proiectele noi de pe piata si in consecinta o schimbare a nivelului de competitivitate.
De asemenea, mai putina predictibilitate a resurselor este o constanta a industriei de ani buni. Ceea ce difera acum este decizia de a porni proiecte - care se ia diferit, ma refer aici la decizia de a angaja debutul activitatilor - desi planurile "pe planseta" sunt gata. Am mai remarcat, de asemenea, trecerea de la angajamente anuale la angajamente trimestriale, fiecare companie lansand deschise optiunile in functie de evolutiile pietei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Oameni

Sectiune



Related