Crenguta Rosu: PR-ul nu este "salonul de cosmetica"

Crenguta Rosu, Managing Partner la DC Communication, explica pentru IQads cum a trecut industria romaneasca de la tirg la summit de Relatii Publice, dar mai ales de ce PR-ul nu este o industrie a imaginii, ci a comunicarii.

IQads: Au fost lucruri care te-au surprins (oameni, idei, propuneri) la editia de anul acesta a summitului de PR?
Crenguta Rosu: Lucrul cel mai important, chiar daca nu surprinzator, este faptul ca exista oameni interesati autentic de activitatea in sfera PR. Si fac acest lucru serios, dincolo si diferit de segmentul atras de PR pentru fata sa vizibila - aceea care pare, in mod superficial, stralucitoare. Am vazut oameni seriosi si disponibili in a-si utilza ideile intr-un mod asezat, sistematic.

IQads: Ce schimbari s-au petrecut de la editia de anul trecut la cea care tocmai a avut loc?
Crenguta Rosu: Anul trecut se vorbea despre un "targ", anul acesta despre un "summit" - o deplasare daca vreti de la zona tactica/implementare catre cea mai legata de concept si, cred eu, mai potrivita cu esenta profesiei.

IQads: La "PR idea" comunicarea informala este ideea de baza. Care sint formele acesteia, in Relatiile Publice?
Crenguta Rosu: Intelegerea mea asupra acestui punct este aceea ca Summit-ul propunea celor care activeaza in domeniu sa iasa "din priza" putin, pentru aceste zile, si sa se conecteze cu ceilalti colegi de breasla. Sa vada, sa se deschida, sa impartaseasca. Suntem cu totii inca foarte prinsi in activitatea de zi cu zi, astfel incat avem putin timp pentru a ii cunoaste mai bine pe cei care fac acelasi lucru cu noi. Summit-ul oferea un cadru pentru acest tip de interactiune. Din pacate, inca nu avem resursele de timp pentru a putea face mai des si in mod real acest lucru. Am intalnit problema si la alte asociatii profesionale si la Clubul Companiilor de Relatii Publice, din care facem parte: reusim cu greu sa ne strangem toti la aceeasi ora, in acelasi loc la data prestabilita.

Summit-ul si-a propus astfel sa ofere posibilitatea conturarii unui spirit de breasla: inainte de competitie, impartasim din framantarile aceleasi profesii iar acest lucru ar fi un argument important sa ne adunam. Este o tema generoasa, o tema a deschiderii si transparentei, o tema cu predilectie in sfera PR. Poate pusa un pic prea devreme, insa. Pentru ca - daca ne uitam la modul in care a evoluat profesia - spiritul de breasla si primele asociatii profesionale s-au constituit la aproape jumatate de secol dupa primele inregistrari ale activitatii specifice iar "steagul" este purtat in mod activ de cei care au platit tributul profesional ani buni, si sunt intr-o perioada mai putin activa. La noi, primele companii au aparut acum 12-13 ani.

IQads: In ce stadiu se afla utilitatea, creativitatea si instrumentele Relatiilor Publice autohtone?
Crenguta Rosu: Toate cele mentionate sunt in crestere si vor mai fi. Chiar daca industria a ars etape importante, consolidarea si asezarea pietei va mai dura. Pentru ca este in stransa legatura cu evolutia economica generala, cu asezarea standardelor, cultura transparentei - acestea sunt procese de durata chiar daca noua ne-ar place sa le parcurgem mai rapid. Este important faptul ca exista astazi agentii de PR in Romania care au un dialog profesional la acelasi nivel cu companii internationale recunoscute (fie de pe pozitia de client- agentie, fie de pe cea agentie-agentie partener/ afiliat/ colaborator). Valabil si pentru cei care acopera aceasta activitate in interiorul organizatiilor. Este o prima confirmare - desi urasc faptul ca mereu pare ca ne cautam confirmari in exterior. Apoi sunt rezultate observabile din evolutiile companiilor care utilizeaza activitatea de PR si comunicare - pe publicuri specifice. Este acesta un fenomen "de masa"? Nu. Este regula? Nu inca. Va mai dura pana la o asezare. Si daca tot cautam modele in exterior, vom vedea ca nici pe pietele mai dezvoltate nu au fost clarificate inca, dupa aproape 100 de ani, teme cheie.

IQads: Ce lipseste momentan in evolutia PR-ului romanesc?
Crenguta Rosu: In primul rand intelegerea ca functia de comunicare pe care o acopera activitatea de PR este parte integranta a proceselor dintr-o organizatie. Comunicarea si PR -ul sunt un suport pentru management in scopul atingerii bunei intelegeri dintre organizatie si diferitele categorii de public: intern, extern, parteneri, media. Utilizarea activitatii de PR numai pe segmente sau neintegrat, nu produce sinergia necesara atingerii scopului: buna intelegere. De ce este necesara buna intelegere? Pentru a face clientul sa opteze pentru organizatie/produs in cunostinta de cauza, pentru a face echipa interna sa actioneze unitar si intr-un spirit comun, pentru a favoriza buna relatie cu partenerii, distribuitorii, etc... Apoi intelegerea faptului ca activitatea de PR nu este "salonul de cosmetica". PR-ul nu aplica fard, nu ascunde, nu minte. Sprijina expunerea, cat mai corecta si mai relevanta, pentru publicul specific, a unei realitati. Cultura deschiderii si normalitatea dialogului - fie din lipsa de timp, fie din neintelegere.

IQads: Care sint lucrurile bune care s-au intimplat in industria imaginii?
Crenguta Rosu: Intai o remarca. E mai potrivita sintagma: industria comunicarii. Termenul de imagine poate conduce catre "salonul de cosmetica". Imaginea este suma perceptiilor care se formeaza pe baza proceselor de comunicare/informare. E o nuanta, intr-adevar, dar importanta. Pentru ca referindu-ne doar la imagine se poate presupune ca Baba Cloanta poate fi Ileana Cosanzeana, de aici ideea ca PR-ul manipuleaza. Omul/Agentia de PR monitorizeaza actiunea companiilor pentru care lucreaza si semnaleaza daca o decizie a acestora poate fi perceputa negativ. Dar ceea ce se schimba nu este comunicarea, ci chiar actiunea companiei.
Si acum raspuns la intrebare: Cresterea constanta a numarului de jucatori in piata, a experientei acumulate, diversificarea serviciilor, tenacitatea.

IQads: Unde ai aseza, in functie de dezvoltarea industriei din Est si Vest, Relatiile Publice din Romania?
Crenguta Rosu: Comparatiile trebuie sa ia in calcul foarte multi parametrii pe care nu ii pot cuantifica; suntem o industrie care depinde de dezvoltarea economica generala, de cadrul social mai larg, de mentalitati. Telegrafic: pe un drum in crestere. Asemanator cu tarile cu istorii similare din regiune dar nu mai prejos. Diferit in volume si mecanisme disponibile fata de pietele mature. Cu servicii in dezvoltare, standarde inca mai putin recunoscute; mai putin procedurata, mai dinamica.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related