Despre metehne

Nu cred in relatii perfecte. Cu atat mai mult profesionale. Fiecare dintre noi - client sau agentie - avem defectele noastre, asa ca nici relatia (despre care am mai vorbit) n-are cum sa fie fara cusur... Dar asta nu ma poate face sa nu incerc sa mai reduc din metehne in speranta unui parteneriat mai bun, care sa ne aduca amandurora - clienti si agentii - satisfactii mai mari sau mai de durata. Ca-n povesti, poate daca le numim fara frica si le scoatem in fata, reusim sa le facem sa dispara definitiv. Asa ca profit de ocazia oferita de acest editorial sa le mai pomenesc inca o data, poate-poate ...

Am ales 10 - in opinia mea cele mai frecvente. Si-o sa incep - cu voia voastra - cu agentiile, si partea lor de 5 greseli. Pe unele le-am facut si noi, dar cu timpul ne-am dezbarat de ele, pe altele le-om mai face chiar si azi cateodata, de unele doar am auzit ca s-ar repeta cu incapatanare pe la case mai mici sau mai mari...

1. Consultanta dupa ureche. E usor sa spui ca esti consultant - e foarte greu chiar sa fii. Daca nu stii foarte bine industria clientului, contextul pietei, organizatia clientului, brandul/produsele sale, daca nu iti stii foarte bine meseria si nu esti la curent cu ce e nou, chiar nu ai cum consilia pe nimeni.
2. Lipsa de proactivitate. Un consultant bun nu asteapta ordin pentru a-si oferi sfatul, ci e aproape de client si identifica si singur momentele cand e nevoie de sfatul sau.
3. Absenta gandirii critice. Un consultant nu face orbeste ceea ce i se cere, ci intotdeauna se intreaba daca ce i s-a cerut este cel mai bun mod de a atinge obiectivul final.
4. Limitarea la ceea ce s-a cerut. Un consultant descopera si ce anume are nevoie clientul, dincolo de ce-si doreste respectivul client, si vine cu solutii.
5. Obedienta absoluta. Putine agentii au curajul sa spuna "nu", amintindu-si ca lucreaza in primul rand pentru companiile si brandurile clientilor si nu pentru oamenii de la client. Consultanta reala si curajul merg mana in mana.

Trecand acum la clienti, iata 5 solicitari care daca s-ar implini ne-ar face tuturor viata profesionala mai frumoasa si mai eficienta:
1. Implicati agentia din vreme, inca de cand voi insiva aflati de
proiectul/subiectul pentru care ne cereti suportul. Daca ne implicati tarziu, daca ne dati tema cand toate deciziile sunt deja luate si "jocul" se apropie de final, nu vom mai putea vorbi de valoare adaugata.
2. Puneti in brief-ul pentru agentii obiective, nu task-uri - cereti strategie, nu doar executii. Daca ne asezati intr-un "box", nu va mirati ca nu primiti solutii "out of the box".
3. Fiti deschisi sa auziti alte pareri. Oamenii destepti asculta cand altii au lucruri relevante de spus si apreciaza o idee mai buna a altcuiva, pentru ca ei insisi sunt generatori de idei.
4. Dati feedback de calitate - "nu-mi place" sau mai interesantul, dar la fel de vagul "nu e pe brand", fara alte detalieri, sunt apanajul incapacitatii de argumentare.
5. Fiti curajosi - comunicarea nu se poate face fara curaj! Aprobati proiecte inovative, dati toata strategia peste cap daca a aparut o idee mai buna, invatati sa va faceti auziti in propriile organizatii si luptati-va pentru ideile in care credeti!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune

Dictionar


Comentarii

Catalin Lascu
acum 8 ani
In calitate de consultant, primul punct are si un revers. Atunci cand consultantul STIE "foarte bine industria clientului, contextul pietei, ..., brandul/produsele sale", STIE "foarte bine meseria" si ESTE "la curent cu ce e nou"...dar clientul stie foarte bine doar prima parte si bineinteles meseria lui, care sunt foarte importante dar nu si suficiente, de-aia si are nevoie de consultant extern, indiferent daca asta se refera la research, marketing, advertising, finante, legal, etc.

Intervine deci un challenge major pentru consultant in a depasi aceasta situatie, prin prisma punctelor 3-5 (care de fapt sunt unul singur).

In calitate de client in alte vremuri, am incercat sa rezolva dihotomia uzuala "noi si voi" prin implicarea foarte devreme a agentiei/agentiilor (plan anual...., desigur valabil cand ai o relatie stabila si de lunga durata) si expunerea uneori in detalii la strategia de marketing si chiar in alte zone business-vanzari, in ideea de a optimiza raspunsul tactic al agentiei.

Apropos de pct 2 cerinte client, rolul agentiei nu este sa rezolve strategia, care se referea la altceva...decat eventual pentru clienti f. mici care s-o spunem pe sleau, n-au habar ce trebuie sa faca. Rolul primordial al agentiei de advertising este sa sustina implementarea strategiei de marketing a clientului si sa rezolve o parte a tacticilor. Asta nu inseamna ca nu pot oferi input valoros pentru elaborarea strategiei.

Punctul meu de vedere la

http://www.wall-street.ro/editorial/341/Marketing-Strategic-vs-strategii-de-marketing

Catalin Lascu

Rodica Balan
acum 8 ani
Cred ca ar putea si adaugat si un punct 6, referitor la consultanti: "Asuma-ti clientul pe care l-ai acceptat." Foarte multi consultanti accepta anumite proiecte, desi au rezerve vis-a- vis de oamenii clientului sau de capacitatea clientului insusi. Iar in cazul unui esec, vor da vina pe client. Este o atitudine neprofesionista si cred ca multi consultanti uita ca pot avea si rolul de a educa un client asupra a ceea ce inseamna consultanta, cu atat mai mult intr-o economie in care ideea de sfat e fooooaaarte incipienta.
corina ciupitu
acum 8 ani
este o recalama foarte reusita