Totusi, cat costa un site?

Ei bine, asta e o intrebare care caracterizeaza foarte bine stadiul industriei la noi. Saptamana trecuta a fost o oaresce discutie despre cat mai costa astazi un site. Si n-ar fi o problema daca discutia s-ar mentine intre specialisti si facatorii de site-uri. Problema este ca aceasta este prima intrebare la client. Si inca o problema e ca au fost oameni in industrie care s-au inflamat ca daca o sa continuam sa alimentam aceste legende ca este ieftin sa faci un site, subminam industria in favoarea impostorilor.

Imi pare rau, dar cred ca ne uitam in directia gresita. Problema nu este cat costa sa faci un site.

Acum, pe partea de comunicare, ridic si eu doua degete si incerc sa argumentez ca industria asta va face un pas important cand se va intelege ca noi nu trebuie sa vindem productie de site-uri, la fel cum nu vindem productie de spoturi. Suntem si vom fi intr-un business al ideilor si dialogului cu oamenii. Daca in procesul asta e nevoie de un site, il facem si pe ala, dar asta e ultimul lucru de verificat. Problema este ca suntem in faza in care nu putem sau nu stim sa vindem valoarea adaugata (ideea, strategia) si trebuie sa ne scoatem prea frecvent banii din productie. Pentru ca asta este cel mai usor de inteles la anumiti clienti. Si in felul asta apare brusc cercul vicios din care nu prea iesim – nu e site, nu sunt bani (practic nu faci nimic), nu sunt bani – nu e nici agentia.

Si acum o scurta transmisie de pe teren. De multe ori clientul se uita intr-un buget complex fix la cat costa site-ul si decide daca esti o agentie scumpa sau nu – “dincolo site-ul costa 30% din cat ne-ati dat voi”, fara nici o legatura cu strategia, ideea, dialogul cu baza de date etc., care sunt cateva randuri mai sus.

Alte ori am avut supriza sa constatam ca nu prea le-a placut sau nu prea au inteles campania pentru ca nu avea site dedicat.

In alte situatii, am avut brief-uri gen: 'vrem o campanie despre produsul cutare si ne place foarte mult site-ul acela' (de obicei de pe la concurenta).

In alt moment am aflat ca trebuie sa facem noi campania, dar de site o sa se ocupe furnizorul lor, care e prieten cu IT-ul si stie mai bine cum se fac astea, sa nu strice ceva prin baza de date.

Bun. Si acum valoarea mea adaugata: ce ar fi de retinut si de facut. Cu liniute. Dragi clienti, dragi colegi:

• Comunicarea pe internet nu este despre a face un site. Site-ul de comunicare de obicei costa mult si are perioada de viata scurta. Asigurati-va ca merita. Mai mult, asigurati-va ca se incadreaza in portofoliul vostru actual de site-uri.

• Un site nu poate sa faca minuni – daca nu este comunicat cum trebuie, daca nu este facut cum trebuie si daca nu este in legatura cu alte zone de pe internet unde se intampla lucruri (vezi retele sociale), site-ul de campanie este usor stingher. Si consuma multi bani de media.

• Nu va speriati. Este normal ca uneori mentenanta sa coste mai mult decat site-ul. Valoarea unui site este data fie de experienta, fie de faptul ca traieste, fie din capacitatea de a sustine coerent o mecanica on sau off line. Toate astea se fac cu o mentenanta pe masura. Alte exemple de potentiale socuri: SEO poate sa coste mai mult decat site-ul si se intampla continuu. Segmentarea si comunicarea cu o baza de date poate si ea sa aiba pretentii importante in buget. Chiar si creatia de media poate avea pretentii la titlul de cea mai mare consumatoare de resurse.

• Brandul, produsul sau campania dvs poate sa traiasca online in diverse locuri si sub diverse metamorfoze pe internet. Este de multe ori posibil ca alaturarea de anumite zone sa ii aduca infinit mai multe beneficii decat plasarea actiunii pe un site facut in doua saptamani cu cost minim.

In concluzie, ierarhia pe care v-o propun este urmatoarea: sa evaluam mai intai valoarea ideii si a impactului ei in mediu, sa trecem mai apoi la valoarea pe termen lung si a capabilitatii ei de a genera relatie, a potentialului de declinare si a compatibilitii cu portofoliul omului cu care vorbim, sa evaluam felul in care facem media online si integrarea cu celelalte medii, iar in legatura cu site-urile sa facem intotdeuna raportul cost/perioada de folosire.

For the record, un site costa intre 0 si multe zeci de mii de euro.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune