Dana Tocu (DDB Bucharest) despre cum arata un brainstorming productiv

Cum arata un brainstorming productiv? Dana Tocu (Senior Copywriter, DDB Bucharest) vorbeste despre cum arata un brainstorming la ea in agentie, care au fost cele mai productive si neproductive sesiuni de brainstorming la care a participat, folosirea tehnologiei in timpul brainstormingului, surse de inspiratie si idei de imbunatatire a sesiunilor de brainstorming.

Programarea brainstormingului in agentie

Ideile pot veni de unde nu te astepti. Nu cred ca exista o formula unica de brainstorming. Depinde de brief si de genul de idee care se cauta. Experienta personala cu brandul a cuiva din alt departament poate da o idee mai brici decat ar scoate creatia vreodata. Sau dimpotriva. Creativitatea nu e un dar genetic exclusiv al celor platiti sa fie creativi. Frecvent vine cineva si anunta "va zic eu ce trebuie". Uneori un firicel de directie, o intrebare sau o informatie aparent insignifianta poate genera o idee.

Acomodarea cu subiectul inainte de brainstorming

Poate sa-ti vina ideea in momentul in care a venit brieful de la client, poate sa-ti vina o idee spirt seara inainte de culcare sau dimineata in dus. Ajungi la birou, o versi colegilor si iaca, pana ti-ai baut cafeaua, ai toate executiile! Alteori e un travaliu istovitor, atat separat, cat si laolalta, cand ai senzatia ca nu vei vedea vreodata limanul.

Lucrul de unul singur vs. lucrul in echipa

Din experienta de pana acum, cel mai eficient e ping-pongul cu art directorul meu, Mircea Mocanu. Suntem atat de diferiti, incat ne completam impecabil. O idee care mie mi se pare draguta, lui i se pare tampitica, alteori sunt eu primadona si el imi face orchestratia. Sau pur si simplu, construim impreuna strat cu strat, de nu ne vine sa credem de la ce-am pornit si unde am ajuns.

Spatiile in care se desfasoara brainstormingul

Avem Sali de gandit, avem o terasa splendida dar cu care nu avem ce face pe nametii astia. Da, de preferat se respecta o disciplina de gandire si din asta face parte si spatiul. Asta cu brainstormingul la cafenea sau restaurant nu cred ca poate functiona, sunt prea multi factori perturbatori.

Cel mai eficient brainstorming la care am participat

Sper din tot sufletul ca nu a fost numai unul. Un brief clar, o directie strategica ofertanta, un brand care ti-e deja simpatic sunt factori care ajuta mult ca ideile sa se nasca usor.

Cel mai neproductiv brainstorming la care am participat

Din pacate, in ultimii ani, in toata publicitatea se lucreaza intr-un ritm infernal. Deadline-urile sunt atat de scurte, incat iti taie respiratia. Nu-ti permiti brainstorminguri neproductive, pentru ca nu ai alta sansa. Suntem ca niste atleti in competitii. Azi trebuie sa alergi tare. Mai tare decat ceilalti. Azi e competitia, azi trebuie sa dai ce ai mai bun din tine, pentru asta te-ai antrenat ani de zile. Maine degeaba esti in forma mai buna, ca s-a inchis stadionul, spectatorii au plecat de mult.

Relatia dintre brainstorming si tehnologie

Categoric eu sunt pentru spatiul steril. Si asa in brainstorminguri ai tendinta mai devreme sau mai tarziu s-o iei razna, nici nu-ti dai seama cat de departe esti de poteca trasata de brief, te-ai dus la padure si i-ai tras si pe ceilalti dupa tine. Daca pe langa divagatii, paranteze, batut campii, aberat, contrazis, tras unul hais si altul cea, mai ai si o muzica de fundal sau "stai sa-ti arat pe net o faza...", mai bine te duci acasa.

Perioada zilei cand flow-ul creativ este mai bun

Clar si categoric creativii nu sunt entitati matinale. Eu pana acum nu am vazut vreo exceptie. Dupa amiaza si seara parca se limpezesc gandurile si se aseaza. Dimineata e dusmanul creativului, il corupe prea usor la o cafea, la un ochi pe o retea de socializare sau pe mail.

Sursele de inspiratie inainte de un brainstorming

Dintre cele mai neasteptate. De la ce-am patit dimineata in trafic la un film din anii '80,  un banc, un joc de cuvinte, ceva spus de un coleg, ceva spus de client intr-o intalnire anterioara. Asocierile pot fi dintre cele mai neasteptate. Stiu ca am citit cu ani in urma un articol in care se recomanda ca in disperare de cauza sa te agati de orice obiect ai in fata ochilor – un creion, o crapatura in zid... In Cutting Edge Advertising parca, se spunea ca 90% din brainstorming consta in a privi fix pantofii partenerului tau.

Idei de imbunatatatire a sesiunilor de brainstorming

Sa pleci la lupta inarmat corect. Sa casti bine ochii la brief: ce se cere, ce se da, care e tonul potrivit, cui ne adresam, ce vrem sa-i spunem si mai ales cu ce sa ramana. Sa accepti ca o idee o fi buna, dar nu e potrivita cu brandul pe care trebuie sa-l promovezi. Sa inveti sa "let go" fara regrete, sa nu te cramponezi si sa asculti atent si cu mintea deschisa ce au de zis ceilalti. Pentru ca, asa cum am zis la inceput, nu stii de unde sare ideea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Related