[Definitia ghost-ului] Andy Daniluc (Saatchi & Saatchi Dubai): Ghost-urile si-au facut operatii estetice si s-au transformat in "Proactives"

[Definitia ghost-ului] Andy Daniluc (Saatchi & Saatchi Dubai): Ghost-urile si-au facut operatii estetice si s-au transformat in "Proactives"

Redeschidem discutia despre ghost-uri, desi subiectul se dezbate inca de cand au aparut competitiile de creativitate si gloria premiilor. Vrem sa vedem daca, odata cu aparitia digitalului, e sau nu cazul unei redefiniri a conceptului. Apoi vrem sa urmarim cum arata azi un checklist prin care sa stabilesti daca un ad poate fi etichetat ca ghost, ce elemente din definitiile creativilor sunt comune si unde apar diferentele. In continuare puteti sa cititi opinia lui Andy Daniluc (Senior Creative / Writer, Saatchi & Saatchi Dubai).

Care e definitia ta a ghost-ului. S-a schimbat in vreun fel in ultimii ani?
Intrebare lunga, tensiune, presimt ca vor fi multe pareri infocate.
Cred ca numele spune multe, daca nu chiar totul.
Un ghost e ce vrea publicitarul sa fie.
Pentru mine e un ad facut strict pentru a castiga premii la festivaluri.
Intr-o lume ideala a publicitatii, unde ideile oamenilor din creatie s-ar implementa direct dupa punerea lor pe foaie, am vedea doar chestii tari, insightful, emotionante si wow, nu ar exista ghost-uri.
Lucrurile s-au schimbat in ultimii ani, in sensul ca acum sunt agentii care platesc implementarea ghost-urilor din propriul buzunar, doar pentru a obtine sigur aprobarea clientului.
Alteori nici nu o mai cer si asistam la scandaluri post festival: clientul X se dezice public de campania Y, implementata fara acordul lui.
Dar si ghost-urile au evoluat, observand ca sunt contestate si hulite.
Si-au facut operatii estetice si s-au transformat in “Proactives”.
Acum nu mai exista Fake-uri, exista doar Content.
Asta ne place noua sa credem.

Cum arata un checklist prin care sa stabilesti daca o creatie e ghost sau nu
Eu sunt in primul rand un consumator de publicitate.
Imi place sa ma uit la spoturi, la case-uri, campanii print, digital etc.
Si sa fac deconstruction pe ideile si executiile altora.
Sa ma bucur la idei tari, sa ma intreb cum au vandut, sa critic, sa fiu invidios si hater.
Cele mai multe ghost-uri au bug-uri pe care le gasesti daca le cauti.
Un checklist ar putea fi asa: n-am vazut campania asta nicaieri (nici eu si nici multi altii, nici macar pe net), a fost publicata cu o luna-doua inainte de Cannes, case-ul nu e credibil si rezultatele sunt clar pompate, “The client asked us to” pare pus cu mana post executie etc.
Dar nu le caut cu lumanarea. Hate the game, not the players.

Exista ghost-uri si ghost-uri?
Mi-ar placea sa vad ghost-uri care fac lumea mai buna.
S-a discutat si se va discuta mult de cercul vicios agentia scoate work care iese in evidenta, castiga premii, vin clienti noi etc.
Nu stiu care sunt mai nocive si pentru cine, eu ma bucur de publicitate.
E ca un serial bun care nu se mai termina.
Sigur, mai sunt si episoade proaste, dar nici Breaking Bad nu a fost perfect.
Daca ghost-urile afecteaza domeniul pe termen lung, astept nerabdator sa vad cum.

O sa dispara vreodata ghost-urile din competitiile de creativitate?
Nu cred ca vor disparea.
Pentru asta ar fi nevoie de o echipa de specialisti cu acces la toate mailurile, documentele, discutiile agentie-client, inarmati cu detectoare de minciuni si fini cunoscatori ai celor mai eficiente metode de tortura.
Dar sunt ghost-uri si la Effies, nu doar la festivalurile de creatie.
Pot completa lista de intrebari cu inca una?
Am o sugestie: dintre un om care lucreaza in creatie (art sau copy) pe un cont plictisitor, cu un client fara drive, “care nu intelege, e batut in cap, nu se poate discuta cu el”, un cont care nu-i ofera deloc timp pentru alte proiecte “cu potential”, cu feedback-uri peste feedback-uri si modificari peste modificari pana iese un rahat dintr-o idee nice SI un om care lucreaza in acelasi departament, pe un cont asemanator, dar care are timp si de open briefs, proactives sau “idei de festival”, care e mai fericit cand pleaca acasa la final de zi?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Related