[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de creatie] Codin Caradimu: Cand bugetele de marketing se taie ca saculetele atarnate de nacela sa redreseze balonul, relatia are o tendinta vaga de incalzire la nivel interuman

[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de creatie] Codin Caradimu: Cand bugetele de marketing se taie ca saculetele atarnate de nacela sa redreseze balonul, relatia are o tendinta vaga de incalzire la nivel interuman

Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei  si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, branding, PR, media, BTL si productie sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.

Despre evolutia business-ului de creatie si al agentiei CapCodin Caradimu(Partner)

Tendinte in business-ul de creatie

Mai mult ca niciodata, majoritatea briefurilor, desi sunt cu precadere despre pret, suna pacalitor de promitator, iluzia tinand maxim pana la debriefing cand aflam bugetul de productie, adevaratele obiective si in cazul new business-ului, vestea ca totul va fi bagat in research. Mai mult ca niciodata, cercetarile la care sunt supuse briefurile, ideile, creatiile - inainte, in timpul si dupa campanie - sterilizeaza, ba nu, castreaza, la propriu si la figurat membrii celor doua echipe implicate: client si agentie, astfel incat de ceva timp, clientul a ajuns sa fie mai speriat de researcher, decat e agentia de client. Il asculta cu ochi mari de copil ca pe un oncolog vestit care tocmai i-a cotrobait prin vintre cu mana goala. Si atunci cum sa nu te zburlesti cand auzi ca intra totul in cercetare, mai ales cand intra intr-un loc anume, nu dau nume. 

Relatia Client - Agentie

Despre relatia client agentie, n-as putea spune ca e vorba despre o evolutie. In toti anii astia de paranoia, cand bugetele de marketing se taie ca saculetele atarnate de nacela sa redreseze balonul, relatia are o tendinta vaga de incalzire la nivel interuman, ca oamenii la necaz se apropie. Oricum, de ani de zile ne bate gandul sa angajam un psiholog pe care sa-l luam cu noi la intalnirile de new business. In visele noastre, el o sa stea intr-un colt si o sa observe, fara sa scoata un sunet toata intalnirea, iar cand ajungem la birou va face ca semnul cu degetul mare in sus sau in jos. Cred ca de multe ori suntem prea naivi in relatiile cu clientii, iar psihologul asta ar fi capul limpede care sa ne spuna cu cine sa batem palma si cu cine nu.

Cerintele de comunicarea ale clientilor

Au evoluat? Se intorc la origini, sunt vremuri grele, se comunica pret, se comunica tactic, n-ai loc de strop de boemie sau risc asumat, singura evolutie e cea dictata de diversificarea canalelor. Nu degeaba apar joburi cochete pentru dudui sofisticate, gen social media analyst samd.

Modelele de plata Client - Agentie

Daca n-ai norocul unor relatii indelungate bazate pe incredere si mult bun simt, cu macar doi clienti seriosi, e greu de supravietuit. Plata la 90, chiar 120 de zile a devinit o metoda de traditionala, subinteleasa si mutual acceptata. Si asta in cazuri fericite. 

Online & socilal media 

Cu certitudine, mediul online e o vaca de muls cu suisurile, coborasurile si povarnisurile lui. Am desfiintat departamentul de online pentru ca e desuet sa ai asa ceva azi, cand disciplinele se intrepatrund cu vigoare si voluptate.

WorkFlow

Visam acum 17 ani la un fel de hostel pentru publicitari cu o lista de proiecte/briefuri afisata in receptie la care sa aiba acces fiecare oaspete. Apoi el isi alege proiectul, ne vedem la debrief, lucreaza pe ce loc/computer  gaseste liber, livreaza, primeste revizii samd. Nefiind angajat, ci un soi de guest star, care poate sa locuiasca acolo pe perioada proiectului. Cu acces la dormitoare cu baie si bucatarie comuna. Justificat visul pe vremea aia, cand internetul era doar pentru curiosi si socializare in pas de melc pe dial up. Freelanceri, servicii de media planning si buying, visual artists, intind zilnic fire invizibile intre noi si ei cu extensie pana la clientul final.

Evolutia business-ului companiei 

Linie dreapta. Profit mic, dar cinstit. Trist e ca suntem mai multi decat in perioade in care o duceam mai bine.
De ce? Pentru ca facem biznis mai mult pe bani mai putini. Cosmaresc, e drept, dar prea complicat de schimbat - la noi probabil din motive sentimentale, la altii nu stiu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Related