[Client local/Multinational] Alex Badila: Ceea ce diferentiaza clientii in mod esential sunt, de multe ori, frica, experienta sau ierarhiile si nu bugetul sau faptul ca sunt multinationali

[Client local/Multinational] Alex Badila: Ceea ce diferentiaza clientii in mod esential sunt, de multe ori, frica, experienta sau ierarhiile si nu bugetul sau faptul ca sunt multinationali

Despre modul in care difera colaborarea unei agentii cu un client local/multinational am cerut opinia catorva manageri ai agentiilor de publicitate

Alex Badila  (Managing Director, Publicis)

Intotdeauna au existat “clienti si clienti” in oricare categorisire sau impartire. Oricum, azi nu mai exista clienti locali /vs/ clienti multinationali. Ceea ce diferentiaza clientii in mod esential sunt, de multe ori, frica, experienta sau ierarhiile si nu bugetul sau faptul ca sunt multinationali.

Da, a fost o vreme cand clientii mici, locali, erau curajosi in timp ce clientii mari, internationali, se uitau aproape cu invidie la ei. Clientii mici, locali, erau flexibili si intuitivi si compensau lipsa bugetelor prin creativitate (asta chiar daca erau si multi clienti patriarhali – unde patronul decidea totul, de la angajarea femeii de serviciu, pana la campania de publicitate).

Apoi a venit 2009 AD, care a schimbat peisajul, prioritatile si.. clientii. Suna a cliseu, dar azi mai exista doar 3 mari specii de clienti:

 

  • O specie foarte apreciata, dar foarte rar intalnita in peisajul mioritic: “CLIENTUL PARTENER”. Acestuia ii place sa lucreze in parteneriat cu agentia de publicitate, intelege de cat timp e nevoie pentru a dezvolta o idee si plateste echitabil.

In general, aici regasim oameni cu adevarat de marketing. Oameni care stiu rolul si importanta strategiei, precum si pe cel al creativitatii. Desi au intotdeauna rezultate mai bune decat celelalte tipuri de client , nu reusesc sa “pacaleasca” pe nimeni sa devina ca ei. Asta, desi sunt citati si dati ca exemplu mai mereu.

 

  • O specie care a evoluat recent: “CLIENTUL ATOTCUNOSCATOR”. Acesta “stie TOTUL” si nicio agentie de publicitate nu se poate ridica la nivelul sau.

In mod ciudat, rareori acesti clienti isi asuma deciziile, ascunzandu-se in spatele unor focus grupuri sau decizii de comitet. Procedurali pana la epuizare, ei “au dreptate” de fiecare data. Chiar daca se amuza si reactioneaza pozitiv la propunerile agentiei in momentul prezentarii lor, redevin aproape imediat “marketieri” care nu pot accepta “asa ceva” pentru consumatorii brandului lor (pentru care este nevoie de ceva serios si explicit ca pentru copiii cu nevoie speciale).

Sclavul cliseelor categoriei in care activeaza, clientul Atotcunoscator face multe victime printre agentiile care incearca sa-i faca un bine (de multe ori cu forta). Acest tip de client subestimeaza intotdeauna rolul pe care il joaca in produsul creativ al agentiei. Daca lucrurile merg bine este pentru ca au luat deciziile bune, iar, daca nu, este doar vina agentiei.

 

  • Specia majoritara, Alpha, care a cucerit sau otravit toate celelalte specii – “CLIENTUL NEREZONABIL”. El care se inrudeste cu cel “atotcunoscator”, dar are in plus solicitari nerealiste, nerezonabile, ne-echitabile. Aproape de fiecare data.

Una dintre principalele trasaturi este nehotararea. Vor “sa vada” multe optiuni si scenarii pentru a se putea hotari ce sa faca. Si, in majoritatea cazurilor, chiar si dupa toate acestea, vor sa mai vada si “cum ar fi daca…“. Nu inteleg sau nu vor sa inteleaga procesul prin care se trece pentru a ajunge la o idee si nu pot fi de acord cu timpul minim solicitat de catre agentii. Cer solutii complexe de business, ofera agentiei 5 zile si se gandesc la un feedback 8 zile. Nu, evident ca nu au niciodata bani pentru agentie, iar motto-ul lor este: “stati cu mine ca la anu’ o sa fie bine si va dau atunci mai multi bani”.

Clientul Nerezonabil priveste agentia ca pe “un maiou” (niciodata nu mi-a placut acest articol vestimentar). Poate si de aceea face pitch-uri in mod regulat, chemand de fiecare data toata piata.

 

Se spune ca exista 3 variabile importante: TIMP, BANI si CALITATE. Si ca nu le poti avea pe toate trei, ci numai doua. Insa realitatea cruda este ca pe taramul mioritic, in general, clientii sunt dispusi sa ofere numai una dintre ele.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related