Tragand linie dupa 2014, am vorbit cu managerii agentiilor de creatie, PR, BTL si digital despre statusul business-ului lor la inceput de an - cifre de afaceri, servicii nou dezvoltate, portofolii de clienti - ajungand pana la evolutia pietei in 2015 si planurile de crestere a profitabilitatii fiecarei agentii.
Despre business-ul Links Associates ne spune Corina Vintan (Managing Partner).
Cifra de afaceri Links Associates in 2014
Cifra de afaceri a Links a fost in 2014 de 560.000 de euro, foarte aproape de cea din 2013. 2014 a fost insa un an dificil pentru clientii nostri, ca orice an electoral. A fost o lupta permanenta a noastra si a lor, intrucat accesul la decidenti se ingusteaza drastic in anii electorali.
Agenda politica bate agenda executivului, ceea ce ingreuneaza considerabil efortul consultantilor de a obtine dialog din partea decidentilor asupra unor proiecte sau programe.
Evolutia pietei de lobby in 2015
Piata de consultanta in lobby va fi in mod direct conectata la evolutiile de pe scena politica. Asistam in momentul de fata la o rascruce postdecembrista pentru clasa noastra politica, confruntata cu propria extinctie sub amenintarea DNA si a incapacitatii de reformare.
A devenit evident pentru toata lumea ca mediul de afaceri a avut puternic de suferit datorita paralizarii actului guvernamental, iar acest trend va continua si in 2015 daca ceva nu se va schimba in mentalitatea decidentului roman.
Piata consultantei in public affairs este amenintata in 2015 si de un avant regulator, atat al legislativului cat si al executivului, care isi doresc o lege a lobby-ului. De modul in care va fi gandita aceasta lege, drept sau stramb, va depinde insasi existenta acestei piete.
Piata de PR in 2015
Pe de alta parte, piata de PR este foarte aglomerata si cu o competitivitate atat de crescuta, pana la punctul la care serviciile se acorda si gratis. Este o practica absolut toxica in randul agentiilor de a face de toate pentru un fee minuscul in ideea ca vor castiga clientul pe termen lung si, odata cu el, reputatie si expertiza intr-un anumit domeniu.
Pe viitor, aceasta practica va duce la disparitia agentiilor mici care nu au cum sa ramana sustenabile. Presiunea asupra bugetelor clientilor este in avantajul agentiilor mari, integrate, care isi pot permite sa acopere gaurile create prin politica fee-urilor mici.
Cresterea profitabilitatii agentiei
Profitabilitatea unei agentii este intrinsec legata de performanta acesteia. Iar performanta fara investitie in capabilitati, resurse umane si servicii inovatoare nu se prea poate. Este vital ca o agentie sa imprime un ritm al veniturilor care sa-i permita o dezvoltare constanta.
Structura portofoliului de clienti
Avem un portofoliu echilibrat, compus din clienti fideli, care au ramas alaturi de noi inca de la infiintarea agentiei, clienti noi, clienti punctuali si clienti Edelman, care au inceput sa lucreze cu noi in urma afilierii de anul trecut.
Specificul Links, pe care ni l-am afirmat inca de la fondare, este acela de a lucra pentru acele proiecte care au un impact real asupra societatii si care, macar la un moment dat, fac agenda publica.
Am lucrat pana acum doi ani pentru cel mai dezbatut proiect de minerit din istoria Romaniei, am lucrat pentru cel mai mare combinat petrochimic din Romania, promovand interesele Romaniei intr-un adevarat caz de sabotaj din partea unui actionar minoritar, am lucrat pentru cel mai ambitios proiect energetic al Romaniei. Avem experienta in 12 industrii cheie, printre care industrie grea, minerit, retail, real-estate, telecom, farma, energie.
Clientii nostri sunt in general mari angajatori de ale caror proiecte si business-uri depind bunastarea a sute de mii de oameni. Multi dintre clientii nostri ne ofera noua, ca echipa, prilejuri de adanca reflectie pe teme importante care macina societatea globala actuala. Asta necesita un efort de analiza suplimentar si capacitate de strategie crescuta. Clientii nostri ne inspira, ne intriga si ne provoaca.
Specializari si servicii dezvoltate in 2014
Specializarea noastra numarul unu este cea de crisis management. Suntem o echipa rodata, cu rezultate spectaculoase in blitz-krieg-uri. Anul trecut, impreuna cu Axis Media, un partener extern, am inceput dezvoltarea unei platforme regionale de dezbateri pe tema investitiilor in energie, o platforma care a pus in dialog jucatori cheie din energie, companii regionale, experti internationali, decidenti si regulatori.
Domenii/sectoare cu know-how sau expertiza nevalorificata
Suntem extrem de competenti in domenii precum farma, banking, technology, prin urmare ne cautam viitori parteneri in aceste sectoare. Ne dorim clienti cu proiecte ambitioase, impreuna cu care sa definim si sa urmarim obiective curajoase si pe termen lung.
New Business: sectoare si domenii de activitate
Ne uitam cu foarte mare atentie si curiozitate spre Moldova. Dupa biroul din Serbia care ne-a adus un mare plus in pitch-urile regionale Edelman, suntem interesati sa ne deschidem un birou la Chisinau, pentru a deveni un veritabil cap de pod pentru Edelman in aceasta regiune.
Apoi, urmarim atragerea de noi clienti prin dezvoltarea unor noi linii de business, alaturi de alti parteneri, in zona diplomatiei economice. Ne dorim foarte mult sa lansam si o platforma prin care sa promovam leadership-ul feminin, un proiect pentru care ne cautam parteneri.
Pentru 2015, am si un proiect personal, "Vintan for reputation" care se adreseaza companiilor si personalitatilor publice care sunt in procesul construirii si mentinerii unei reputatii care sa le asigure longevitatea.
Politica de participare la pitch-uri
Onoram absolut toate invitatiile pentru care ne simtim pregatiti si mai ales pe cele care implica companii care au un impact social si economic asupra societatii romanesti.
Incercam sa evitam pe cat posibil toate acele call-uri inselatoare. Din experienta de anul trecut, am facut si o tipologie a pitch-urilor capcana: pitch-uri tip "concurs de idei", in care, la sfarsitul procesului de audiere, participantilor le este comunicat ca strategia va fi implementata intern, niciuna din agentii nereusind sa se ridice la nivelul asteptat. Pitch-uri "naive", in care organizatorii confunda agentiile de evenimente cu agentii de Public Affairs. Pitch-uri de tip "paravan", in care se cauta validarea aceluiasi furnizor de servicii punand toata industria la munca, evident, degeaba.