[Grand Spoof by Ardealul] Dana Pascu: A devenit foarte greu sa gasesti pe cineva care sa accepte umorul intr-o categorie mai sus de economy

[Grand Spoof by Ardealul] Dana Pascu: A devenit foarte greu sa gasesti pe cineva care sa accepte umorul intr-o categorie mai sus de economy

Pare ca umorul ar fi rezervat doar acestei categorii, iar consumatorii premium nu au voie sa rada, spune Dana Pascu (Senior Strategic Planner, GMP). In spoof-uri, insa, umorul are grija de toate categoriile. Tocmai de aceea, le sustinem cum putem.

Pate Ardealul si IQads au lansat o competitie a de spoof-uri publicitare - Grand Spoof by Ardealul - iar inscrierile au fost prelungite pana pe 7 septembrie.

Creatia castigatoare va fi incoronata Grand Spoof 2015 la ADfel #10, la Fabrica. Avem si informatii noi in legatura cu evenimentul, care face 10 ani si o sa aiba loc intre 21 si 27 septembrie.

Intre timp, am intrebat creativii de ce umorul s-a retras pe internet, cat de usor accepta clientii reclamele amuzante si ce inseamna cand ti se spoofuieste un spot.

Dana Pascu crede ca, in ultimul an, spoof-urile au fost atinse de timiditate.

 

Ce ii misca pe romani

Cred ca depinde foarte mult la ce romani ne referim. Si ce inseamna a-i misca.

De dragul generalizarii, cred ca umorul n-o sa ne scoata vreodata in strada si nici n-o sa genereze vanzari fantastice. Totusi, am vazut cu ochii mei cum poate sa ne faca sa dam mai usor din click, sa vorbim despre un anumit subiect, sa ne destindem, sa ne simtim superiori si drept consecinta sa uitam de ratiune pe termen scurt.

La branduri, lipsa umorului are o influenta mai mare decat prezenta lui. De exemplu, lipsa auto-ironiei poate sa-i faca pe consumatori sa ignore complet un brand.

 

Umorul in reclame

Majoritatea reclamelor sunt amuzante din alte motive decat umorul. Avem un calup publicitar cu adevarat tragi-comic, de care consumatorii fug si la care rad doar cei care le fac.

Exista exceptii, dar tot de dragul generalizarii, umorul pare rezervat categoriilor economy - si-acolo in forma cat mai facila. Ca si cum consumatorii premium nu rad, ca si cum calitatea si profesionalismul ar avea de suferit daca le livrezi cu un zambet la pachet.

 

Cat de usor accepta clientul o reclama amuzanta

In completarea observatiei de mai sus, a devenit foarte greu sa gasesti pe cineva care sa accepte umorul intr-o categorie mai sus de economy. Si e o victorie uriasa atunci cand il accepta cu incredere, asa cum il ofera initial strategia sau creatia.

De multe ori umorul e “standardizat”, cu un checklist-sablon, care omoara orice urma de autenticitate; sau, mai rau, e interzis pentru ca nu face parte din valorile brandului.

 

E bine sau e rau cand e spoofuit un spot de-al tau?

E de bine daca spotul e bun. Eu m-as bucura oricand sa vad spoof-uri mai destepte decat reclama originala.

 

Un spoof care ti-a placut din Romania si din afara

Competitia Grand Spoof a scos cateva spoof-uri foarte tari, dar cred ca in ultimii ani s-a accentuat timiditatea. Indrazneala participantilor pare domolita intentionat, sa nu cumva sa supere pe cineva.

Sau, pur si simplu, nu mai gasesc acel sweet spot care sa amuze. Ce mi-a placut mie:

 

Altfel, si campania Domo “Cu totii gresim. Noi si platim!” se incadreaza la categoria auto-spoof reusit.

 

De pe alte meleaguri, imi ramane in minte seria de spoturi Veridian Dynamics, care a ajuns sa parodieze orice tip de corporatie cu reclame si produse stereotip.

 

Tot de pe-afara, am ras mult la spoof-urile "Dove Real Beauty" (explosive version, crayon version, weird version, boobs version, samd). Balls version e mai jos:

 

Exercitiu de imaginatie si umor: portretul tau in reclame

Conform statisticilor din descrierile demografice, sunt un om normal care are mai mult de un san si mai putin de un testicul fata de romanul average.

 

Un spot care te-a facut sa razi pe bune si altul de umor involuntar 

E greu sa mai rad cu pofta la reclame, dar si acum ma amuza spoturile Volkswagen din trecut si cam tot ce fac japonezii. Nu rad cand vad spoturi foarte slabe, mai degraba ma ingrijorez.

 

Poate umorul sa imbunatateasca publicitatea?

Eugen Istodor spunea recent ca „Romanii s-au salvat prin umor“ este una dintre cele mai gresite pareri despre umor. Umorul, de fapt, nu a salvat si nu va salva pe nimeni vreodata.

Da, poate sa genereze hohotul – in rest, nimiceste, scoate din sarite, pune etichete gresite, poate fi un mare „neinteles“. “Umorul este ca orice joc de societate: invingatorul ia totul sau moare.”

In advertising traim o generalizare a fun-ului care ne face sa avem de fapt mai putin. Nu degeaba daca e nevoie sa te intrebi daca te distrezi, inseamna ca nu prea.

Mai mult umor n-ar schimba lucruri imediat, dar ar putea sa deschida o poarta emotionala catre schimbare. Ar putea sa apropie mai mult publicitatea de entertainment si sa faca reclamele “acceptabile”.

Ar putea chiar sa-i faca pe mai multi tineri sa-si doreasca sa lucreze in publicitate, sa scrie mai bine, sa fie mai isteti decat altii. Ar putea sa creasca nivelul advertising-ului facandu-ne pe toti mai relaxati si mai autentici.

Din pacate, asta e o utopie, pentru ca umorul nu vine cu garantii si prea putini mai au curaj sa glumeasca in afara incintei.

 

"Cliseele sunt la TV, creativitatea si umorul sunt intr-o bula a online-ului"

Cliseele sunt peste tot. Creativitatea e unde se poate. E normal sa existe mai multa libertate acolo unde costurile (si riscurile) par mai mici.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related