[Grand Spoof by Ardealul] Matei Psatta, despre umorul din reclame: Simt ca sunt la un show de stand-up la un azil de batrani

[Grand Spoof by Ardealul] Matei Psatta, despre umorul din reclame: Simt ca sunt la un show de stand-up la un azil de batrani

Pentru ca reclamele amuzante trebuie sa faca compromisuri intre tipurile de umor ale celor implicati in realizarea ei, spune Matei Psatta (Digital Strategy & Social Media Director, Leo Burnett).

El crede, de asemenea, ca spoof-uirea e buna. Asa ca noi o provocam si o intretinem. Ardealul si IQads au lansat o competitie a de spoof-uri publicitare Grand Spoof by Ardealul, iar inscrierile au fost prelungite pana pe 7 septembrie.

Creatia castigatoare va fi incoronata Grand Spoof 2015 la ADfel #10, la Fabrica. Avem si informatii noi in legatura cu evenimentul, care face 10 ani si o sa aiba loc intre 21 si 27 septembrie.

Intre timp, am intrebat creativii de ce umorul s-a retras pe internet, cat de usor accepta clientii reclamele amuzante si ce inseamna cand ti se spoofuieste un spot.

 

Ce ii misca pe romani

Cam tot ce ii misca pe oameni, in general. Orice reuseste sa nimereasca un insight autentic (adica nu insight de .ppt) duce la o reactie. Prin ce executie starnesti reactia e alegerea ta, dar da, pe orice heatmap de viralitate, umorul si cauzele sociale scoreaza foarte bine. Probabil pentru ca ne ajuta sa ne pozitionam fata de ceilalti – fie ca avem simtul umorului fie ca avem spirit civic, ambele considerate calitati.

 

Umorul in reclame

In majoritatea cazurilor, simt ca sunt la un show de stand-up la un azil de batrani. Stiti situatia din sitcom-uri in care marele sef face o gluma odioasa, iar toata lumea rade. Close-up pe fetele lor, ca sa simti literalmente cat de mult isi forteaza obrajii sa se ridice ca sa simuleze rasul? Cam asa.

 

Cat de usor accepta clientul o reclama amuzanta

O reclama amuzanta, foarte greu. O reclama care ii amuza, usor. De aici apar si multe compromisuri.

Din pacate, umorul vine foarte des din contrast (cu cat mai puternic, cu atat mai bine), iar asta inseamna ca in majoritatea cazurilor trebuie sa fortezi niste limite ca sa iasa ceva cu adevarat amuzant.

Ganditi-va la baietii care arunca un preot de la balcon crezand ca e Batman :)

 

E bine sau e rau cand e spoof-uit un spot de-al tau?

Cel mai rau lucru care se poate intampla in comunicare e sa fii total ignorat. Sa fii spoof-uit e de cele mai multe ori o onoare, dar depinde si de tonul in care se face spoof-ul.

Inseamna ca spotul/campania ta a starnit o reactie. Ideea e ca reactia sa fie una pozitiva, iar spoof-urile sa fie mai degraba un "omagiu" decat o insulta.

 

Un spoof care ti-a placut din Romania si din afara

Local, nu-mi amintesc niciunul. Din afara, daca se poate numi spoof (mai degraba un spoof la adresa cliseelor din advertising): 

 

Exercitiu de imaginatie si umor: portretul tau in reclame

Poate sunt student, dar nu stim sigur. Stau cu parintii. Cea mai tare experienta a vietii mele e sa merg la concerte. Seara ies cu prietenii, ne zambim electoral si ciocnim bere.

Poate agat o fata care sta la bar doar din priviri. Imi place fotbalul. La mare stau la cort. La munte tot la cort. Naiba, oriunde merg stau la cort.

Nu sunt atent cand butonez pe smartphone si mi se intampla ceva spectaculos. Orice experienta grozava incepe sau se termina cu mine consumand ceva – suc, chips-uri, nu conteaza.

 

Un spot care te-a facut sa razi pe bune. Altul de umor involuntar

Sa zambesc, nu sa rad: Pizzeti. Incerc sa nu-mi amintesc reclamele slabe, asa ca aici nu ma pronunt.

 

Poate umorul sa imbunatateasca publicitatea?

Umorul bun, da. La fel ca storytelling-ul bun sau orice alta tehnica aplicata bine. Imi place sa cred ca spoof-urile (bune) ne aduc un pic cu picioarele pe pamant si ne amintesc ca lucrurile nu sunt mereu asa cum le vedem din turnul nostru de fildes.

Sunt un reminder bun ca oamenii cu care vorbim nu stau in birouri frumoase, disecand line-uri si concepte nenumarate ore pe zi.

 

"Cliseele sunt la TV, creativitatea si umorul sunt intr-o bula a online-ului"

Fals. Cliseele sunt peste tot, la fel ca umorul si creativitatea. Facem sa fie bine :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related