[Cand te cauta ideea] Silviana Cosma (Mercury360): Unele idei ies pentru ca cineva a spus la un moment dat o prostie. Dar avea un sambure de adevar. Asta se intampla cel mai rar

[Cand te cauta ideea] Silviana Cosma (Mercury360): Unele idei ies pentru ca cineva a spus la un moment dat o prostie. Dar avea un sambure de adevar. Asta se intampla cel mai rar

Nebanuite sunt caile brainstormingului, spune Silviana Cosma (Art Director, Mercury360). Si, totusi, ne-am propus sa le exploram impreuna cu creativii din agentii. Ca in cutiile cu bomboane asortate, asa e-n viata, la fel si cu ideile: nu stii niciodata ce-ti pica si de unde.

Cateodata, ideea vine de la o prostie. Alteori, dupa ce faci level 900 la research. Te mai gaseste si din prima, dar si dupa punctul in care spui ca gata, nu mai poti si te reprofilezi pe ceva cu ingrijit animale. Daca ar exista o reteta, Silviana n-ar da-o decat pe foarte multi bani. In schimb, din experienta ei de pana acum, ne zice pe gratis.


Discutam despre idei si sarbatorim premergator Premiilor FIBRA creativitatea pura a campaniilor romanesti, in cadrul unei tematici inspirate 
de AQUA Carpaticapartener al festivalulului local de creativitate ce are loc intre 3 si 6 mai.

 

Tocmai ti-a venit brieful

Unde: la birou.
Cu cine: colegu' de banca, copywriterul si maestrul tuturor headline-urilor. 
Ce facem? Debrief! Creativii au tot timpul intrebari.  
Avem sala? Hai, ca deja am 2-3 idei. 

 

Cum ajuti ideea sa te gaseasca?

Oho, nebanuite sunt caile brainstormingului. Tot ce stii e brief-ul din fata, faptul ca mai ai un om langa tine (copywriter-ul) la fel de determinat sa iasa ceva frumos si fiecare cu un knowledge despre ce s-a mai facut sau se putea face.  

Cat despre proces – daca ar functiona de fiecare data aceeasi pasi, ar fi senzational. Dar e un business cu idei. Unele bune, altele mai putin bune si altele de-a dreptul geniale care apar fix cand simti ca nu mai poti. 

Si asa se pun doi oameni si genereaza idee dupa idee pana cand se incheaga lucrurile. Si apare insight-ul si apoi conceptul si apoi vin activarile, poate integram mai multe canale pentru ca stim ca functioneaza si aduc rezultate.  Si-apoi o luam de la capat. Lucram la ele pana la ultimul detaliu.

Unele idei ies pentru ca a spus cineva la un moment dat o prostie. Dar avea un sambure de adevar. Asta se intampla cel mai rar. 

Unele, dupa seturi de brainstorming-uri si research; si apoi iar brainstorming si iar research.  

Nu stiu daca exista reteta perfecta. Stiu ca e multa munca. Dar daca ar exista acea reteta, n-as spune-o decat pe bani multi :D 

 

Lucru de echipa vs. individual

100% munca de echipa. Ca-n orice sport. Orice business. :) Nu prea cred in "eu centrez, eu dau cu capul".

 

Distractii pentru subconstient

Regula, in situatii de genul asta, e sa nu fac nimic legat de advertising. De la urmarit xkcd pana la iesit complet din birou. Casti in urechi si aparatul foto in mana. [side note: acum, cand incerc sa termin de scris interviul, ma chinuie colegu' de banca cu gif-uri] 

Trebuie sa recunosc faptul ca nu ma pot rupe cu totul de design. Incerc, dar tab-ul de dribbble e mereu deschis. Sau Behance. Sau FWA. Cam atat despre reguli. 

 

Un anume aha-moment

Lucram recent la un proiect intern. Si a plecat si copywriter-ul meu sa bea apa. Am inceput sa scriu numai aberatii pe board. S-a intors, s-a uitat pe lista si dintr-un sir de 10 line-uri mi-a zis "asta e! De aici construim". Credeam ca e o gluma pana am vazut cum a transformat ideea. 

 

Dezamagirea „s-a mai facut”

Gandeste-te la situatia asta. Primesti un pui de pisica. Sau de catel. Sau de urs panda. Cea mai pufosenie pe care ai vazut-o vreodata. Si-ti spune lumea ca e al tau si te poti juca cu el cat vrei. Il iubesti, il alinti, il hranesti. Dar la finalul zilei, cineva vine si iti spune "ne pare rau, trebuie sa il dam inapoi".  

Succes cu asta! 

 

Campanii cu idei care aproape ca ti-au venit si tie

Lista e mai lunga decat imi place sa ma gandesc. Au fost multe idei propuse de-a lungul timpului care nu au apucat sa vada lumina online-ului sau a outdoor-ului. Si peste o saptamana, o luna, un an, le vezi implementate de catre altcineva. Si te doare inima mai rau decat pe lautarii care-ti plang la masa la 4 dimineata (sau asa am vazut in filme).  

Colegul meu de banca are o replica pentru astfel de momente "Idee tanara si frumoasa. Si-apoi afli ca e maritata si mai are si doi copii". 

Pe care le indiviez? Hehe. Nu stiu daca invidiez vreodata o campanie, cat dupa acel "WOW" inevitabil imi scot carnetelul si-ncep sa-nvat lucruri.  

Meseria asta e construita din doua bucati: una pe care o furi si una pe care o inveti. Furi un mod de a gandi, o abordare, un proces. Deschizi ochii si urechile cat poti si apoi incepi sa-ti construiesti propriul mod de a fi.  

Inveti sa privesti altfel lucrurile, inveti sa iti vinzi ideile, inveti sa le faci eficiente, inveti sa te adaptezi, inveti sa lasi ego-ul la o parte, inveti sa mai si taci si inveti sa te lupti pana in panzele albe pentru ideile in care crezi.  

 

[Meta] Aha-moments din viata de creativ

Mi-am dat seama – dupa nenumarate proiecte in care am pazit biroul, in care am simtit ca nu mai vreau, ca nu mai pot, ca nu mai am ce scoate din mine – ca iubesc al naibii de mult meseria asta. Usor masochisti, noi, advertiserii. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Festivaluri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Related