Catalin Chis, despre achizitia Graffiti PR si colaborarea agentiei cu grupul APS: "Pe masura ce vom avansa, vom construi produse impreuna si le vom aduce pe piata"

Catalin Chis, despre achizitia Graffiti PR si colaborarea agentiei cu grupul APS: "Pe masura ce vom avansa, vom construi produse impreuna si le vom aduce pe piata"

La finalul lunii trecute, aflam ca un cunoscut antreprenor clujean adauga un nou business in portofoliul sau de investitii; si, anume, un prim business din domeniul marcomm-ului. Era vorba de Catalin Chis, fondatorul si proprietarul grupului de companii Active Power Solutions (APS), implicat de-a lungul timpului in peste 57 de proiecte antreprenoriale. 

Intalnirea initiala dintre Catalin Chis si Graffiti PR, agentie a grupului de comunicare BBDO, a avut loc cu ocazia unui pitch pentru brandul de ceasuri din lemn NOAH - organizat, alaturi de oamenii din spatele brandului, chiar la sugestia lui Bogdan Tomoiaga (Director Executiv, Graffiti PR), spune Catalin. Ulterior, acesta a preluat 86% dintre actiunile Graffiti PR, devenindu-i astfel actionar majoritar.

Ce urmeaza? Potrivit lui Catalin, va incepe sa construiasca alaturi de management-ul si echipa agentiei, structura interna a acesteia ramanand neschimbata. Pe viitor, ne putem astepta la produse dezvoltate in tandem cu companiile din cadrul APS. Detalii despre toate acestea, in textul de mai jos.

 

Cum alegi business-urile in care te implici? 

Imi place sa construiesc. Cred ca a construi este parte din natura noastra si facem asta in fiecare zi, desenandu-ne vietile si alegand sa ne dezvoltam profesiile sau business-urile. 

In ceea ce priveste afacerile, am fost implicat de-a lungul timpului in mai multe domenii, dar am ramas constant pe doua axe: tehnologia, ca domeniu, respectiv felul in care actiunile de business pot construi impact pozitiv, ca principiu.

Tehnic vorbind, am un plan de dezvoltare bazat pe diferite forme geometrice: am trecut din cercuri in patratele, mai apoi in cuburi si triunghiuri :) Uneori aparent fara legatura directa intre ele, insa la o privire de profunzime, toate converg in acelasi loc: folosirea tehnologiei pentru o viata mai buna.

In ceea ce priveste zona de fashion (NOAH Watches) sau comunicare (Graffiti PR), acestea se vor dezvolta pe acelasi principiu: folosind un grad tot mai ridicat de tehnologie care sa le sustina cresterea.

In cazul ceasurilor, vom discuta despre smartwatch-uri, iar in cazul agentiei va fi vorba despre consolidarea zonei de digital.

 

Trecerea de la un domeniu la altul strain

Nu e intotdeauna usor, dar stim cu totii: Life is hard :) Dincolo de gluma, lucrurile nu sunt simple, dar principiile sunt clare. Din punctul meu de vedere, indiferent de domeniu in sine, de provocarile care apar si zonele din care vin acestea, faci fata cu brio (in majoritatea cazurilor) avand echipa potrivita alaturi.

Nu spune nimeni ca viata antreprenoriala e usoara, dar ea poate sa fie foarte frumoasa daca ai in echipa ta manageri pasionati, competenti si cu “sange antreprenorial” atunci cand dezvolta un business.

 

Cat de mult difera modelele de business ale proiectelor tale?

Difera in cea mai mare parte, dar cred ca este putin important. Ceea ce conteaza e faptul ca exista un nivel ridicat de incredere intre mine si partenerii mei. Stim cu totii ca in viata unei organizatii, la fel ca in viata unui individ, pot sa apara si greseli. Alteori exista pareri diferite sau unghiuri de abordare care nu coincid. Dincolo de toate acestea, ne amintim de fiecare data de ce suntem impreuna, care este obiectivul nostru si devenim constienti ca impreuna suntem mai puternici.

 

Obiectivele tale in business

Construiesc pentru a crea impact pozitiv. Pentru oameni, pentru comunitati, pentru un mediu de afaceri sanatos. Ma motiveaza sa vad cum lucrurile evolueaza frumos si au efecte pozitive la toate aceste niveluri. “Radacina” aceasta, a constructiei in care crestem impreuna, vine din profunzime si se leaga de o poveste pe care o stiam de mult, din copilarie: pilda talantilor.

Povestea este una biblica si filosofica in acelasi timp si mi-a atras atentia, copil fiind, insa i-am inteles nuantele de profunzime auzind-o din nou, mai tarziu, acum ani buni. Ea se refera la a creste sanatos, la a face echipa dincolo de chestiuni punctuale, la a privi curajos viitorul, la echilibrul dintre a primi si a oferi, dezvoltand un mecanism “in cascada” pentru a face lucrurile sa evolueze. Obiectivul meu este sa cresc si sa ii ajut si pe altii sa creasca.

Sigur, in fiecare business in care sunt implicat exista KPI si ii masuram lunar, trimestrial, anual sau cincinal :) ca sa confirmam ca directia este buna. Insa totul este un “joc de echipa cu beneficii comune”.

 

Antreprenor vs. manager

Calitatea de antreprenor si cea de manager se intrepatrund in realitatea de zi cu zi, in dozele necesare fiecarei etape si proiect.

Exista multi oameni cu idei si multe idei frumoase si cu potential [ bea o cafea intr-un restaurant si ai sa auzi multe povesti care suna promitator :) ], insa de la idee pana la executie sunt pasi de facut - mai multi sau mai putini, dar consistenti.

Cred ca cei mai multi dintre noi nu au nici timp, nici rabdare sa construiasca. Cei mai multi isi doresc ca intr-o zi, o luna, un an sa ajunga sus, indiferent ce inseamna “sus” pentru fiecare. Cand realizezi ca ai de muncit mult si din greu … iti asumi cu rabdare sau te asezi intr-un colt si astepti sa-ti treaca.

Antreprenoriatul este o functie activa si, de multe ori, include roluri care se refera inclusiv la executie si la constructie - atat strategica, cat si tactica, uneori chiar la implementare.

Ultima parte, implementarea, devine pe zi ce trece tot mai provocatoare si presupune un dinamism extrem de mare si rezistenta la stres [ schimbarile se succed cu o viteza incredibila si este extrem de important sa fii agil/flexibil. Depinde si de varsta pe care o ai :) ], insa e o componenta necesara in business-urile antreprenoriale si obligatorie in etapa de transformare a unei idei in afacere.

 

Rolul tau in proiectele existente vs. potentiale

Daca intrebarea se refera la un algoritm pe care l-as avea, raspunsul este ca nu am unul. Incerc sa prioritizez cat mai bine. Uneori imi iese, alteori, nu :)

Ca sa functioneze totul bine, stabilesc cu echipele de manageri (care sunt de regula si parteneri de business) un cadru de interventie si prezenta, astfel incat rolul meu sa ajute cat mai mult.

Nu vreau sa fiu prezent doar de dragul de a fi prezent si sigur nu vreau sa fiu absent. Ma bazez foarte mult pe echipa si, indiferent cat de greu sau bine e, suntem parteneri si avem mai multa forta construind impreuna.

 

Contextul in care ai lucrat cu Graffiti PR in postura de client

Discutam cu Bogdan Tomoiaga la o cafea si ii spuneam care sunt provocarile pe care le am pentru dezvoltarea NOAH (firma de ceasuri de lemn) si ca incerc sa definesc identitatea afacerii si piata in care vreau sa ne “jucam". Replica lui a fost (parafrazez): ”De ce nu faci un pitch? Chemi mai multe agentii si, pe tema aleasa, isi vor prezenta ei o solutie. Desigur, ai sa ne chemi si pe noi si sunt convins ca vom avea cea mai buna propunere si vom castiga”.

Am luat-o ca pe o gluma, considerand ca bugetul pe care il am la dispozitie pentru proiect se afla la o distanta destul de mare de cele pe care le gestioneaza in mod curent Graffiti PR.

Insa am organizat pitch-ul si s-a dovedit ca amandoi (si eu, si Bogdan), am avut dreptate :)

Desi, financiar vorbind, oferta Graffiti a fost de departe cea mai sus, perceptia noastra (cei patru decidenti NOAH) a fost ca este cea mai "ieftina", in sensul ca acoperea cel mai bine nevoile noastre.

Experienta ne-a validat inca o data faptul ca nu pretul este intotdeauna diferentiatorul cel mai important, mai ales cand este vorba despre creativitate, viziune si efecte pe termen lung.

Asa a inceput povestea, iar de la primul proiect pana la urmatorul nu a fost decat un pas.

In acest moment, am in minte cel putin 2-3 proiecte in care vom continua colaborarea dintre celelate firme din grupul APS si Graffiti PR in relatia agentie – client.

 

Implicarea in domeniul comunicarii

Telefonia, internetul, mass-media etc. sunt tehnologii si canale foarte importante in procesul de comunicare, fiindca faciliteaza transmiterea mesajelor si accesul la informatie.

La sfarsitul zilei, ceea ce face diferenta concreta este calitatea mesajului care ajunge la oameni si plusul pe care il aduce in viata lor.

Daca vreti o comparatie tehnica, asa cum o simt eu, ca inginer (poate nu va va veni sa credeti, dar si inginerii simt, chiar daca ratiunea pare sa fie cea de baza) ... exista calculatoare (echipamentele hardware), care incep sa prinda viata pe masura ce avem aplicatii (software) care sa le puna in valoare; iar in acest context, vine arta resursei umane de a le folosi pentru a scrie povestea si a o pune in context, la momentul potrivit.

Companiile de tehnologie si industriile creative sunt trupele de elita in business-ul viitorului. Si, la cat de repede se misca lucrurile , viitorul incepe ieri. 

Din punctul meu de vedere, comunicarea este, in mod clar, un element care poate sa faca diferenta in cele mai multe actiuni pe care le intreprindem. Investesc, deci, in domeniul comunicarii :)

Grupul nostru are in portofoliu capabilitati IT&C cu care livreaza performanta si castiga distinctii locale si internationale. Impreuna cu un actor puternic din zona industriilor creative cu o componenta robusta de consultanta in mix – avem tot ce ne trebuie sa generam o dezvoltare exponentiala si sinergetica in ecosistemul APS.

 

Colaborarea Graffiti PR si grupul APS

Vom incepe prin a ne cunoaste cat mai bine unii pe altii, iar ca mod de lucru vom avea o abordare de oportunitate in prima faza, folosind resursele interne pentru dezvoltare. Pe masura ce vom avansa, vom construi produse impreuna si le vom aduce pe piata.

Interventia mea in activitatea agentiei va fi la nivel de a construi impreuna cu managementul si echipa Graffiti PR (acum, cand scriu aceste randuri, ma bucur sa spun ca ma simt deja “acasa” atunci cand merg in agentie).

Filosofia mea de viata este sa construiesc, nu sa incurc. Vom fi parteneri si vom functiona dupa principiul "best idea is the boss".​

 

Legatura BBDO - Graffiti PR in noul actionariat

Noi ne dorim sa pastram legatura si sa crestem impreuna. Colaborarea a functionat foarte bine intre BBDO si Graffiti PR si nu vad de ce nu ar putea functiona in continuare, chiar dupa schimbarea actionariatului.

Colaborarea de pana acum a avut loc la nivel de management intre firmele din grupul BBDO, lucru care nu se va schimba, iar competentele echipelor sunt, cele mai multe, complementare - un motiv important sa ne dorim sa continuam colaborarea.

 

Obiective pentru 2017 ca urmare a preluarii

Obiectivele Graffiti PR pentru 2017 au fost setate deja inaintea preluarii; voi da si eu un feedback catre echipa.

Cu siguranta ne dorim crestere pe business-ul curent si, suplimentar, ne dorim sa cream produse si servicii noi, pe care sa le lansam in piata, astfel incat companiile cu care lucram sa poata beneficia de ele.

Revenim cu vesti in curand :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Subiecte

Sectiune



Related