Creativi, avem traducerea Declaratiei 200

Creativi, avem traducerea Declaratiei 200

Cum adica "ce e aia"? E documentul pe care trebuie sa-l depui la ANAF, daca esti freelancer si lucrezi pe drepturi de autor sau cu PFA. Lasa ca s-a ocupat Fundatia Friends for Friends. 

Stiind ca de cele mai multe ori creativul nu face echipa cu un contabil si nu prea a auzit de Declaratia 200, FFFF, impreuna cu Lucian&Partners pe partea de implementare site, cu Pocs (de la Tibisipocs) pe grafica si cativa specialisti in ANAFeza pentru traducere, a facut varianta simplificata a documentului, cu propria platforma si cateva motive pentru care s-o vizitezi: maine e deadline-ul pana cand poti sa-ti declari veniturile pe 2016 (ai in vedere ca ANAF-ul nu pasuieste) si tot maine mai poti decide daca, din impozitul pe care il cere statul pentru munca ta, vrei sa donezi 2% unei cauze sociale sau sa-i lasi in plata domnului.

Am intrebat-o pe Ruxandra Popa in detaliu despre proiect, de la proces de implementare, pana la obiective. Hai, 5 minute de lectura si dupa fugi si Declar-o, daca te stii cu veniturile neimpozate si nedeclarate.

 

Declaratia 200? Ce-i cu ea?

Fundatia Friends For Friends este cu si despre creativitate si industrii creative, asa ca nu ne sunt straine provocarile pe care le intampina cei care lucreaza in domeniu. Datorita aceastei proximitati, nici nu a trebuit sa sapam prea mult pentru insight: am intrebat pur si simplu un freelancer prieten care si-a facut dintr-un colt al FFFF-ului birou daca a auzit de Declaratia 200. Reactia ei a fost una de panica totala.

Multe dintre activitatile din industria noastra pot fi incadrate in contracte de drepturi de autor, iar in ultimii ani s-a dezvoltat si zona de freelancing, ca sa nu mai vorbim despre cei care si-au facut chiar PFA. Dar, la multa flexibilitate, multa responsabilitate fiscala, ca sa-i parafrazam pe Voltaire si Spider-Man.

Atunci cand lucrezi fara carte de munca si n-ai un contabil care sa faca lucrurile care nu-ti plac tie, trebuie sa fii foarte atent care sunt obligatiile fiscale pe care le ai. Si, cum creativitatea si formularele ANAF nu merg tocmai mana-n mana, ne-am gandit sa le dam celor in cauza un reminder ca pe 25 mai este o data importanta in viata lor: ziua in care pot scapa de un mare stres daca intra pe decla.ro si urmeaza cateva instructiuni simple. In plus, am colorat foarte frumos site-ul, sa-i inveselim putin in timp ce se spovedesc, fiscal vorbind. Bonus tip: ii invatam cum sa depuna formularul fara sa stea la coada la proverbialul ghiseu.

 

Decla.ro: efecte

In primul rand, e vorba de un ajutor practic. decla.ro e, daca vrei, un mare wake-up call: “Buzzzzzzz! Maine e 25 mai si ai o treaba la ANAF!” Am facut tot procesul cat mai usor posibil: ne-am straduit sa le punem in fata un formular cat mai prietenos si l-am adus in mediul cu care se simt confortabil, online-ul; am explicat in pasi foarte simpli ce au de facut si isi pot gasi imediat administratia financiara de care apartin.

In al doilea rand, noi am simtit ca orice interactiune a unui creativ cu ANAF-ul vine cu un nivel ridicat de stres, motiv pentru care o si lasa in general pe ultima suta de metri. Speram sa vada ca nu sunt singuri in acest demers si sa se simta suficient de incurajati incat sa treaca peste bariera de la intersectia cu statul.  

 

2% din impozit

Ne-am gandit sa transformam Declaratia 200 intr-o declaratie de dragoste pentru creativitate. Pe decla.ro poti alege sa redirectionezi 2% din impozit in proiectele FFFF dedicate industriilor creative, sau catre orice alta cauza cu care rezonezi.

E foarte important sa facem cu totii asta – din motive obiective - dar si pentru ca potentialul este mai mare decat ne vine poate sa credem: valoarea medie a unui formular a fost anul trecut, la nivel national, de 20 de euro, o contributie destul de generoasa pe care o putem aduce fara un cost real. De fapt, platforma iti arata exact care este suma pe care o poti redirectiona, cu un singur click, de la bugetul statului catre un non-profit. E o senzatie care merita incercata: iei controlul asupra modului in care e cheltuita macar o mica parte din impozitul pe munca ta de anul trecut.

Nu stiu daca mai e nevoie sa mentionam asta, pentru ca in sectorul nostru lumea este destul de bine conectata la intiativele societatii civile, insa si cei care au lucrat in 2016 cu carte de munca pot directiona 2% catre o cauza sociala, completand un alt document – Formularul 230 (varianta pentru FFFF).

Mai avem deci cu totii 24 de ore la dispozitie sa investim o parte din taxe intr-un proiect social care consideram ca face treaba buna, iar optiuni sunt destule.

 

Colaboratorii

Proiectul e facut si comunicat cu concursul bunilor prieteni din jurul FFFF: IQads ne ajuta sa ajungem la cei care au nevoie de el, Lucian&Partners la implementat, Pocs de la Tibisipocs.ro, art-ul cu care am si inceput povestea, a facut grafica, iar pentru traducerea din ANAFeza ne-am bazat pe ajutorul unor specialisti inimosi.

 

Obiective & asteptari

Obiectivul nostru principal a fost sa deschidem acest subiect mai putin placut, dar extrem de necesar, al obligatiilor fiscale pe care le au cei care nu lucreaza cu carte de munca, iar ocazia perfecta a fost depunerea Declaratiei 200, care are, asa cum am povestit mai sus, si o componenta sociala. Cei care lucreaza in industriile creative sunt, prin natura activitatii lor, printre cei platiti cel mai des pentru activitati independente si drepturi de autor si, in acelasi timp, printre cei care au cele mai mari dificultati in formalizarea ei.

Daca platforma noastra isi dovedeste utilitatea, am primit deja confirmarea ca vom avea sprijinul specialistilor in contabilitate pentru a o dezvolta, astfel incat sa acopere absolut toate interactiunile pe care un creativ fara carte de munca trebuie sa le aiba cu statul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related