Robert Bednarski, Facebook: Cinci ani în regiunea Europei Centrale și de Est

Robert Bednarski, Facebook: Cinci ani în regiunea Europei Centrale și de Est
Robert Bednarski, Country Director CEE Facebook

Cinci ani nu par o perioadă care ar putea aduce schimbări fundamentale. Cu toate acestea, în ceea ce privește tehnologia și marketingul, modul în care comunicăm unul cu celălalt și consumăm conținut pe Internet, ultima jumătate de deceniu a adus o transformare uriașă. Iar Facebook s-a aflat chiar în mijlocul acesteia.

În 2012, exact acum cinci ani, Facebook și-a deschis primul birou în Europa Centrală și de Est. Clădirea de birouri din Varșovia privește către oraș şi emană energie, creativitate și spirit antreprenorial, la fel ca întreaga regiune a Europei Centrale și de Est.

În ultimii cinci ani, țările din regiune au continuat să se dezvolte rapid: din punct de vedere economic, printre altele, datorită miilor de întreprinderi mici și mijlocii care au fost înființate; din punct de vedere social, datorită nenumăratelor fundații, asociații și grupuri care sprijină formarea unei societăți civice; din punct de vedere cultural, datorită evenimentelor artistice, dezvoltării științei și universităților, precum și datorită relațiilor interpersonale transfrontaliere, care sunt mai ușor de format ca până acum.

Suntem încântați și satisfăcuți să vedem rolul pe care Facebook îl joacă în fiecare dintre aceste domenii, având un impact pozitiv asupra vieții indivizilor și a întregii comunități. Facebook contribuie la dezvoltarea statelor din Europa Centrală și de Est. Această relație nu este unilaterală. Regiunea noastră este o mare pepinieră de talente în domeniul IT. Un număr ridicat de indivizi extrem de talentați care vin de aici se alătură Facebook în fiecare an.

S-ar putea să vă întrebați de ce Facebook vorbește despre fenomene sociale și economice care se întind pe durata unor decenii, în timp ce compania este prezentă în regiune de doar cinci ani. Evident, din perspectiva dezvoltării sociale și economice, cinci ani reprezintă o perioadă scurtă de timp. Cu toate acestea, situația este diferită în lumea tehnologiei și a marketingului. Schimbările care au avut loc în aceste domenii în ultimii cinci ani sunt aproape tectonice.

 

Revoluția mobilă

În septembrie 2012, Mark Zuckerberg a anunțat că Facebook se va concentra pe construirea platformei sale mobile. Astăzi ar putea părea un truism, dar atunci a fost perceput ca o schimbare strategică a direcției pentru companie. În acel moment nu exista încă nicio aplicație Facebook pentru Android și, cu șase luni mai devreme, Facebook nu difuzase nici o singură reclamă pe un dispozitiv mobil.

Cinci ani mai târziu, putem vedea că a fost decizia corectă.
În trimestrul II 2017, veniturile din anunțurile publicitare pentru dispozitive mobile au reprezentat 87% din veniturile publicitare ale Facebook. Instagram, achiziționat de Facebook tot în 2012, s-a concentrat pe platforma mobilă din prima zi. Astăzi, este rețeaua socială cu cea mai rapidă creștere. Instagram Stories, introduse în urmă cu numai un an, sunt folosite în fiecare zi de peste 250 de milioane de oameni. În prezent, aproximativ 20% din timpul petrecut de utilizatori folosind telefoanele inteligente sau alte dispozitive mobile este dedicat navigării pe Facebook sau pe Instagram.

Revoluția mobilă este un fapt, dar nimeni nu se aștepta să vină așa de repede. Televizorul a avut nevoie de 67 de ani pentru a ajunge la 1 miliard de oameni din întreaga lume. Dispozitivele mobile au făcut același lucru în 5 ani. Astăzi, smartphone-ul este ultimul lucru pe care mulți oameni îl văd când se duc la culcare și primul lucru pe care îl caută dimineața. Rolul dispozitivelor mobile în viața de zi cu zi a oamenilor din întreaga lume este mai important astăzi decât oricând, mai ales în rândul generațiilor mai tinere. Utilizatorii Instagram cu vârsta sub 25 de ani folosesc rețeaua pentru o jumătate de oră în fiecare zi, în medie.

Fiecare dintre smartphone-urile disponibile astăzi oferă mult mai multă putere de calcul decât computerul care a condus omul pe lună. Această tehnologie incredibilă aflată la îndemâna tuturor, împreună cu platformele sociale globale perfecționate în permanență, cum ar fi Facebook și Instagram, au creat oportunități fără precedent pentru comunicarea dintre oameni, comunități, organizații și companii. Acest lucru permite unor milioane de oameni din întreaga lume să ia parte la evenimentele actuale, să-și împărtășească pasiunile, să-și perfecționeze educația și să-și gestioneze afacerile. Este exact ceea ce Facebook intenționa să realizeze în acești ani - să facă lumea mai deschisă și mai conectată.

 

Un miliard de fețe noi

Cu cinci ani în urmă, Facebook a anunțat că un miliard de utilizatori folosesc platforma în fiecare lună. Este o realizare fără precedent, dar ceea ce este și mai impresionant este că a durat doar cinci ani pentru a dubla acest număr. La mijlocul anului 2017 am anunțat că am atins pragul de 2 miliarde de utilizatori activi în fiecare lună. Atingerea acestui punct de referință nu ar fi fost posibilă fără dezvoltarea platformei mobile, dar mulți alți factori au contribuit la aceasta. Unul dintre cei mai importanți este rolul pe care Facebook îl are în viața de zi cu zi a comunităților din întreaga lume.

Importanța pentru Facebook a construirii comunităților a fost puternic subliniată în scrisoarea deschisă pe care Mark Zuckerberg a publicat-o în luna februarie a acestui an. Acest lucru se reflectă și în noua declarație de misiune a Facebook. Astăzi, misiunea companiei este de a da oamenilor puterea de a construi o comunitate și de a apropia lumea. Unul dintre cele mai importante instrumente pentru a realiza acest lucru sunt grupurile de pe Facebook. În prezent, avem 100 de milioane de persoane care sunt membri ai grupurilor pe care le identificăm ca fiind semnificative.

Aceste comunități au profiluri foarte diferite, de la proaspeți părinți sau persoane cu același hobby, la persoane cu afecțiuni rare. Folosind tehnologii de inteligenţă artificială, ne străduim să permitem oamenilor să identifice cu ușurință grupuri pe care le consideră importante. De asemenea, oferim administratorilor noi instrumente. La șase luni după ce am început să lucrăm la acest lucru, am reușit să creștem numărul membrilor în aceste grupuri cu 50%. Mai avem încă un drum lung înainte. Scopul nostru este de a ajunge la un miliard de utilizatori care sunt membri ai unor grupuri semnificative pe Facebook.

Realizarea că fiecare a treia persoană din lume este prezentă pe platforma noastră reprezintă o mare responsabilitate, dar și posibilități care ne pot folosi, de exemplu, pentru a îmbunătăți siguranța. Am lansat cu succes instrumentul Amber Alert în multe locuri din întreaga lume. Este o funcție care permite informarea tuturor utilizatorilor Facebook dintr-o anumită zonă despre un copil dispărut, ceea ce sporește foarte mult șansele ca acesta să se întoarcă acasă în siguranță. Funcția Safety Check permite informarea altor utilizatori despre o amenințare sau despre starea noastră în situații de criză, cum ar fi un dezastru natural, un dezastru legat de transport sau un atac terorist.

De asemenea, tratăm foarte serios rolul Facebook în circulația informațiilor. Mulți oameni se bazează pe platforma noastră pentru informații despre evenimentele curente. Pentru editori, este un canal important de a ajunge la cititorii lor. De aceea, facem tot ce ne stă în putință pentru a stopa știrile false distribuite pe site. Nu aspirăm să devenim arbitri ai adevărului. În acțiunile noastre, ne bazăm pe comunitatea utilizatorilor Facebook și cooperăm cu organizații terțe imparțiale.

 

Democratizarea marketingului

În cei 5 ani care au trecut de la deschiderea biroului nostru din Varșovia, am conectat oameni și comunități din întreaga lume. Este important să subliniem cât de multe s-au schimbat datorită Facebook și în domeniul comunicării dintre oameni și branduri.

Datorită revoluției mobile și a platformelor precum Facebook sau Instagram, antreprenorii și specialiștii în marketing pot dezvolta o gamă largă de acţiuni publicitare, care până acum au fost disponibile doar prin intermediul televiziunii, cu opțiunea de neegalat pentru comunicarea personalizată și plasarea corectă a mesajelor în rândul grupurilor țintă care sunt cele mai semnificative pentru brand. Instrumentele îmbunătățite constant oferite de Facebook permit măsurarea rezultatelor mai precis ca oricând, nu numai în ceea ce privește reach-ul si vizualizarilor, dar si a conversiei in valoare adaugata.

La fel de importantă în contextul publicității pe Facebook și Instagram este democratizarea marketingului. Facebook oferă oportunități egale de a ajunge la clienți atât marilor branduri internationale, cât și IMM-urilor. Aceleași instrumente pentru a ajunge la potențialii clienți pe Facebook sunt disponibile și pentru o marcă de articole sportive de top la nivel mondial și pentru o afacere de familie din domeniul alimentar din Topoloveni, judetul Arges. Dimensiunea globală a Facebook și instrumentele care permit accesul cu ușurință la potențialii clienți din străinătate fac ca platforma să fie o cale firească de expansiune internațională pentru întreprinderile mici și mijlocii.

Mai mult de 62 de milioane de persoane din întreaga lume sunt conectate la o afacere din România. Nu e de mirare că numărul companiilor care utilizează Facebook pentru promovare creşte rapid - aproximativ 70 de milioane de companii din întreaga lume folosesc pagini de Facebook și există peste 15 milioane de profiluri comerciale pe Instagram. Progresul tehnologic oferă întreprinderilor oportunități fără precedent de a ajunge cu adevărat la destinatarii conținutului publicitar.

 

Noua dimensiune video

Revoluția mobilă din ultimii ani a contribuit nu numai la modificarea felului în care este consumat conținutul de pe Facebook, dar a schimbat și forma acestuia. Fiecare utilizator al unui smartphone modern poate crea și reda cu ușurință conținut video. Mulțumită acestui lucru, numărul de materiale video publicate pe Facebook de către persoane fizice şi branduri crește rapid. Funcția live streaming aduce, de asemenea, şi mai multă popularitate conținutului video de pe Facebook. În ultimul an, timpul zilnic de streaming live pe Facebook a crescut de patru ori. În prezent, fiecare al cincilea material video publicat pe platformă este Live. Opțiunea de a publica și de a transmite în direct materiale în format 360º a fost, de asemenea, recent pusă la dispoziție. Ambele tehnologii oferă un potențial enorm pentru implicarea spectatorilor, plansându-i drept în mijlocul acțiunii.

Pentru marketing, materialele video de tipul live streaming și publicarea acestora în format 360º sunt un instrument valoros care permite construirea unei conexiuni emoționale puternice și personale cu un brand, la o scară fără precedent, mai ales când se publică conținut pe dispozitive mobile. Datorită caracteristicilor video, și IMM-urile pot crea și publica cu ușurință materiale promoționale captivante și autentice. De aceea, ne așteptăm ca importanța comunicării video pe Facebook și Instagram să crească.

 

Noi provocări

Ultima jumătate de decadă a fost un timp al schimbării pentru Facebook – de la revoluţia în comunicare adusă de telefoanele inteligente, la creşterea rolului conţinutului video, dublarea numărului de utilizatori care folosesc serviciul, până la consolidarea rolului pe care Facebook îl joacă în vieţile comunităţilor şi afacerilor de orice dimensiune.

La Facebook, noi spunem întotdeauna că drumul încheiat în proporție de doar 1%. Credem că etapa pe care am închis-o în mod simbolic anul acesta cu noua noastră declarație de misiune a fost doar începutul călătoriei noastre împreună. Evident, nu putem nega faptul că, având peste 2 miliarde de oameni la bord, amploarea operațiunilor Facebook este imensă. Totuși, este important să ne amintim că din cei 7 miliarde de oameni din lume, peste jumătate nu au acces la Internet. Aceasta înseamnă că nu pot profita de beneficiile pe care majoritatea dintre noi le considerăm atât de evidente, în special în ceea ce privește educația, căutarea unui loc de muncă, păstrarea legăturii cu alte persoane, descoperirea lumii și îmbunătățirea calității vieții.

În fața progresului tehnologic accelerat și a schimbărilor globale, multe dintre acestea fiind chiar imposibil de anticipat, trebuie să ne străduim constant să jucăm un rol pozitiv în viața oamenilor. În următorii ani, în afară de dezvoltarea gamei de servicii Facebook și crearea de ecosisteme asociate, vom dezvolta și tehnologii pentru a ne îndeplini misiunea de a le oferi oamenilor puterea de a construi comunitaţi și de a-i apropia unii de ceilalţi. Aceste tehnologii includ realitatea virtuală sau augmentată, care permit recepționarea conținutului într-un mod nou și mai interactuv, și tehnologiile de inteligență artificială pe care ne putem baza pentru a îmbunătăți în continuare siguranța utilizatorilor. Acestea sunt și tehnologii de acces la Internet, cum ar fi drona noastră Aquila, echipată cu transmițătoare care oferă acces la Internet în zone anterior neconectate.

Cei cinci ani de prezență în regiunea Europei Centrale și de Est au arătat nu numai că ne adaptăm la tendințele în schimbare și condițiile pieței, dar și că avem o contribuție pozitivă la dezvoltarea socială și economică. De aceea, dorim ca tehnologiile pe care le dezvoltăm nu doar să îmbunătățească gradul de satisfacţie al utilizatorilor față de serviciile noastre, ci și să ne permită să contribuim activ la îmbunătățirea calității vieții oamenilor din întreaga lume. Este într-adevăr un obiectiv ambițios, însă experiența noastră de până acum a demonstrat că este unul destul de realist.

--------------------
Robert Bednarski
este Country Director CEE @ Facebook.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related