Andreea Timofte (MVcom) si al doilea an al campaniei "N-avem Sange!": Cand vrei sa generezi si sa mentii un comportament, vorbim de un proces de durata. Luam lucrurile pas cu pas, an cu an

Andreea Timofte (MVcom) si al doilea an al campaniei "N-avem Sange!": Cand vrei sa generezi si sa mentii un comportament, vorbim de un proces de durata. Luam lucrurile pas cu pas, an cu an

Sunt oameni care nu au habar ca in orasul lor exista centre in care pot dona sange. Nu e de mirare ca mai putin de 2% dintre romani doneaza sange, cand media europeana se situeaza la 4%. Dar cine sa se ocupe de comunicarea nevoii, de educarea publicului si de activarea posibililor donatori? In 2016, MVcom a parcurs niste teren in sensul asta prin campania "N-avem Sange!".

"Viata se intampla in fiecare zi, la noi in oras, la noi pe strada, la noi acasa. Mesajul si strigatul nu mai par atat de straine si departe de noi, atunci cand il primim in fata casei, in drum spre munca sau spre parc"subliniaza Andreea Timofte (General Manager, MVcom), la un an dupa ce Nadia Lazar (expertul in comunicare al Crucea Rosie, primul partener al campaniei) anunta ca demersurile de informare si actiune ale campaniei sunt gandite pe termen lung, cum este de altfel si nevoia: constanta.

Unul dintre obiectivele campaniei ramane cel de a duce procentul donatorilor romani in apropierea mediei europene; abordarea campaniei este nationala, insa adresarea issue-ului se face mizand pe comunicarea de proximitate, prin campanii de OOH, radio & TV local si interactiunea directa cu echipele de voluntari ale proiectului. Totodata, nefiind de ajuns ca oamenii sa doneze o singura data, mecanica proiectului cuprinde si o etapa de reactualizare:

E important sa avem in vedere revenirea periodica in acele orase, pana in momentul in care vom sesiza mentinerea unui numar crescut de donatori si in lipsa campaniilor locale. Dar o astfel de mecanica solicita si eforturi financiare consistente si n-am reusit sa verificam inca, pana la capat aceasta mecanica, in vreunul din orasele atinse pana acum.

In 2016, proiectul a vizitat Bucurestiul, Buzaul si Iasiul, iar anul acesta, pe langa capitala, au fost invitati sa doneze sange localnicii din Buzau, Ploiesti, Targoviste, Alexandria si Calarasi. In 2018, Andreea spune ca tinta este de a duce campania in 10 orase din tara pe langa Bucuresti. Tot ea ne povesteste, in cele ce urmeaza, despre ce a fost si ce mai urmeaza.

 

Campania"N-avem Sange", o privire de ansamblu

Asa cum va spuneam si anul trecut, N-avem SANGE! este un proiect gandit pe termen lung, al carui principal obiectiv este constientizarea nevoii constante de sange. Ne aflam in categoria educatiei pentru sanatate pentru ca, mai departe de binele pe care-l facem si vietile pe care le salvam donand sange, a fi donator reprezinta certificarea faptului ca esti sanatos. Exista si o gramada de alte beneficii, dar aici e o alta discutie.

Sub 2% din romani doneaza sange, in conditiile in care media europeana e in jur de 4%, iar asta ne plaseaza in zona de avarie. In termeni exacti, ne dorim sa punem umarul la cresterea procentului numarului de donatori si sa ne inscriem in media europeana de 3,6 – 4%.  Mai departe de orice statistica a Organizatiei Mondiale de Sanatate, vorbim insa de riscul sub care suntem fiecare dintre noi, iar problema sangelui este una care nu se poate delega.

Impreuna cu Crucea Rosie Romana, primul partener care a inteles si s-a alaturat proiectului nostru, am demarat primele campanii cu adresare locala, in Bucuresti, Buzau si Iasi, in 2016. Mesajul campaniei este unul cat se poate de explicit: "N-avem SANGE!". Invitatia de a dona la centrele locale de transfuzie sanguina ne-a condus catre o constatare pe cat de neasteptata, pe atat de trista: sunt oameni care nu stiu sau nu stiau ca in orasul lor exista centru de donare.

Sigur, nu ne referim la Bucuresti aici, pentru ca majoritatea apelurilor vin dinspre Bucuresti sau principalele centre universitare sau orase mari din tara, dar sunt oameni care nu stiu ca in orasul lor pot dona sange. Iar centre exista in toate resedintele de judet din tara. Pe langa actiunile derulate cu echipaje de OOH-mobil si voluntari, care interactionau, informau si indrumau trecatorii, am avut parte de suport pentru expunere pe panouri OOH si difuzari radio si TV locale.

Tot in 2016 am avut si prima actiune in care am implicat si un centru mobil de donare, in cadrul Maratonului International Bucuresti.

In 2017 am continuat similar activari in Bucuresti, Buzau, Ploiesti, Targoviste, Alexandria si Calarasi, am definitivat site-ul si pagina de Facebook si am pus bazele unei comunitati de donatori sanguini cu rol de influenceri (nu neaparat persoane celebre, cat oameni care isi doresc sa se implice in rezolvarea problemei sangelui).

Concret, mecanica pe care am propus-o este informare (in scop de constientizare) si reactualizare. E important sa avem in vedere revenirea periodica in acele orase, pana in momentul in care vom sesiza mentinerea unui numar crescut de donatori si in lipsa campaniilor locale. Dar o astfel de mecanica solicita si eforturi financiare consistente si n-am reusit sa verificam inca, pana la capat aceasta mecanica, in vreunul din orasele atinse pana acum.

 

Observatii si rezultate

Cand am demarat acest proiect, nu ne-am impus o limita de timp dar primul an de activitate a fost decisiv pentru a verifica relevanta ideii. Ne-am convins ca este nevoie de o astfel de abordare unitara la nivel national, dar cu adresare locala.

Concret, nu mai e suficient sa aflam ca e nevoie de sange, general vorbind, cand ne izbim de inca o statistica in care Romania e in coada listei. Dar, cand auzim de vecinul/prietenul/cunostinta care e intr-o situatia delicata, asta cu siguranta reprezinta un imbold suplimentar, care sa ne faca sa actionam. Asadar, noi urmarim sa comunicam la nivel de comunitate aceasta nevoie, aceasta realitate.

In termeni de rezultate, noi nu ne-am legat de vreun procent, ci mai degraba am urmarit rata de raspuns la actiunile si mesajele noastre. Sunt tactici care au functionat mai bine, altele mai putin, dar toate ne ajuta sa construim, sa ajustam sau sa completam pe parcurs felul in care comunicam.

In orasele mai mici, rata de raspuns a fost considerabil mai mare (raportat la numarul de locuitori) decat in orasele mari. Asta ne-a confirmat cumva ca in orasele mari e lipsa de coeziune la nivel de comunitate si, atunci, te reorientezi. Asa a aparut ideea dezvoltarii in cadrul proiectului a unei comunitati de bloodFLUENCERI, construita in jurul valorilor in care cred in mod curent donatorii sanguini: abnegatie, daruire, solidaritate, iubirea aproapelui si nu in ultimul rand, patriotism.

Ne-ar placea ca problema sangelui sa se rezolve intr-un an … Dar e putin probabil - nu e suficient sa determinam oamenii sa doneze o data. E important sa revina si sa pastreze acest obicei, sa faca parte din check-list-ul lor periodic.

In plus, alte campanii/demersuri in aceasta directie au fost si mai sunt. Unele din ele extrem de ingenioase si cu puternic impact emotional. Dar cand vrei sa generezi si sa mentii un comportament, atunci vorbim de un proces de durata. Asadar, noi vrem sa luam lucrurile pas cu pas, an cu an.

 

Motivarea oamenilor

Majoritatea donatorilor noi doneaza pentru cineva apropiat. Dar se intampla de prea putine ori ca ei sa revina. Insa, odata cu conturarea acestei baze de bloodFLUENCERI, avem sansa sa intalnim oameni absolut minunati, condusi doar de dorinta de a face un bine. Si sunt oameni care sunt implicati in mod activ in diverse alte cauze, interesati de comunitatea lor.

Intelegem insa ca sunt si oameni, manati de cele mai bune intentii, dar care din diverse motive sau un anumit istoric medical, nu mai pot dona. Sprijinul lor este, insa, la fel de important. Ei pot sa ni se alature ca voluntari, pot sa vorbeasca despre asta, pentru ca miza este importanta pentru noi toti, indiferent daca suntem eligibili sau nu pentru donarea de sange.

Principala constatare de la inceputul programului si pana acum este ca e plin de oameni carora le face mare placere sa faca acest bine. Doar ca nu stiau. Nu stiau ca e nevoie, nu stiau cum, nu stiau unde.

Asta e motivul pentru care vizualul si mesajul campaniei din acest final de an primeste si un semn de intrebare. Acum avem un dublu inteles al titlului campaniei: pastram afirmatia - avem aceasta problema -, dar, pe de alta parte, punem sub semnul intrebarii lipsa noastra de curaj sau solidaritate. “N-avem SANGE?!” inseamna de fapt amorsarea unei indoieli, e o intrebare orientata catre sine si este exact punctul de unde lucrurile vor incepe sa se indrepte.

 

Parteneri si surse de finantare

Primul partener care s-a alaturat demersului nostru a fost Crucea Rosie Romana. Pe parcurs insa am primit sprijin din partea mai multor companii si organizatii: Macromex / Edenia, Fundatia AISTEDA, IQads, Universal Solution, GeticaOOH, Phoenix Media, Euromedia, Hotnews, Itsy Bitsy, Ro Club Maraton, ASPTMR.

Acum pe sfarsit de an, campania din Bucuresti este sustinuta si de Primaria Capitalei prin intermediul ASSMB (Asociatia Spitalelor si Serviciilor Medicale Bucuresti) care ne va ajuta sa postam mesajul nostru in mijloacele de transport in comun, in licee, sa organizam sesiuni de dezbatere privind importanta donarii de sange in randul medicilor scolari. Pe masura ce verificam eficienta diferitelor tactici in Bucuresti, vom putea propune reteta si completa planul media si in celelalte orase.

Proiectul s-a derulat pana acum datorita sprijinului financiar oferit de parte din parteneri si sprijin media oferit de partenerii din industria de comunicare. Fiecare dintre noi incercam sa venim cu cat putem in acest proiect. Acum, pe sfarsit de an, am reluat discutiile cu o serie de alti potentiali parteneri, pe care i-am invitat sa ni se alature, oferindu-ne sprijin prin redirectionarea a 20% din impozitul pe profit.

Desigur, intelegem ca numarul si complexitatea solicitarilor care vin catre companii prin aceasta oportunitate de sponsorizare e mare. Si e greu sa alegi… Romania e inca o tara cu un procent prea mare de copii care merg flamanzi la culcare, copii bolnavi care au nevoie de tratamente costisitoare si mult prea multe alte teme sociale care fac extreme de dificila alegerea proiectului in care o companie care vrea, ar putea sa se implice.

Asadar, le multumim tuturor celor care au avut bunavointa sa ne acorde atentia lor, iar celor care vor sa se implice, fie financiar, fie cu spatiu pentru expunere media si/sau voluntariat, ii asteptam. Noi credem ca doar impreuna putem reusi in acest demers.

 

Promovarea demersurilor

Mixul de comunicare a fost pana de curand eminamente offline, prin campanii de OOH, radio si TV local. OOH-ul mobil, cu echipele de voluntari sunt componenta interactiva din acest proiect pentru ca mizam pe impactul generat de comunicarea de proximitate. Viata se intampla in fiecare zi, la noi in oras, la noi pe strada, la noi acasa. Mesajul si strigatul nu mai par atat de straine si departe de noi, atunci cand il primim in fata casei, in drum spre munca sau spre parc.

Asa cum ziceam si anul trecut, la demararea programului, prea ne-am obisnuit sa ne mobilizam doar in situatii dramatice, de criza majora. Dar in fiecare zi sunt oameni care traiesc o drama si iata, sunt oameni chiar de langa noi caci, ce sa vezi, noi aici in orasul nostru, N-avem SANGE!

Anul acesta am definitivat si site-ul n-avemsange.ro pe care vom incerca sa-l tinem updatat cu toate actiunile proiectului, sa fie un punct de informare actualizat - dar, mai ales, un punct de coagulare pentru toti cei care isi doresc sa se implice in mod activ in rezolvarea acestei probleme.

 

Ce urmeaza

In 2018 ne-ar placea sa atingem, pe langa Bucuresti, inca 10 orase din tara in care sa comunicam prin mecanica descrisa mai sus, informare – reactualizare. Si sa reusim, macar intr-unul sau doua orase, un numar suficient de reveniri care sa genereze un minim pool de donatori consecventi care sa ridice procentul donarilor si-n lipsa campaniei. Dar treaba asta chiar depinde de fondurile pe care vom reusi sa le strangem pana la final de an.

In plus, vom pune accent si pe dezvoltarea comunitatii de bloodFLUENCERI, pentru care avem in vedere organizarea de cursuri variate (fiziologie, psihologie aplicata, nutritie, legislatie, fundraising, etc) astfel incat discursul pe aceasta tema sa fie pe de o parte corect argumentat, iar pe de alta parte unitar. Pentru ca lipsa de educatie in acest sens, sustine o serie de mituri/neadevaruri care pot frana bunele intentii si solidaritatea, reducandu-ne la maxim o donare sau donari doar in situatii critice.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

MVcom

Motion Vision Communication sau pe scurt MVcom este prima companie de Marketing Experiential din Romania. Sub deviza “Experiences On The Move” ofera atat strategie cat si implementare pentru... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Related