Despre demersul "N-avem SANGE!", cu Nadia Lazar (Crucea Rosie): Este gandit ca un proiect pe termen lung de informare/ constientizare si educare in ce priveste donarea de sange

Despre demersul "N-avem SANGE!", cu Nadia Lazar (Crucea Rosie): Este gandit ca un proiect pe termen lung de informare/ constientizare si educare in ce priveste donarea de sange

Nu trebuie sa fii psiholog ca sa observi lipsa empatiei in randul romanilor. Ba nu, de fapt ea exista, insa apare numai in situatiile de criza a celor apropiati, asa cum am aflat de la Nadia Lazar (Expert Comunicare, Crucea Rosie). Vorbim despre faptul ca mai putin de 20 din 1.000  de romani doneaza sange.

Nevoia campaniilor de constientizare si stimulare a donarii de sange a fost remarcata si de agentiile romanesti - a se vedea cazurile "The RGB News" (Geometry Global pentru Observator/Antena Group) sau "Pay with Blood" (McCann Worldgroup pentru Untold). Un nou demers in acest sens lansat de catre Crucea Rosie se numeste, simplu si direct, "N-avem SANGE!". 

Proiectul isi propune sa motiveze oamenii sa doneze chiar si atunci cand stirile nu vuiesc a tragedii sau cand cel care are nevoie de ajutor nu este un prieten. 

Am discutat cu Nadia despre gap-ul dintre intentia si actiunea de a dona, despre cum sangele nu se importa - deci sa ne trezim - si despre cum se desfasoara campania N-avem SANGE! dusa in offline de catre MVcom: 

 

Alaturi de campania N-avem SANGE!

Crucea Rosie Romana a aniversat anul acesta 140 de ani de activitate umanitara, ocazie cu care am demarat aceasta campanie de constientizare, cu dorinta ca tot mai multi romani sa inteleaga ca e nevoie ca donarea de sange sa fie un proces sustinut si pe termen lung.

Beneficiile de sanatate pentru donarea consecventa de sange sunt enorme pentru sanatatea fiecarui donator, dar cel mai mult conteaza senzatia de conexiune pe care fiecare o va resimti fata de semenii sai si fata de tara sa.

E nevoie de foarte mult curaj sa schimbam ceva in bine in fiecare dintre noi. Noi Crucea Rosie Romana am pornit de-aici, de la Campania "N-avem Sange!", Partenerii strategici din aceasta campanie sunt Institutul National de Hematologie si Motion Vision Communication (MVcom), alaturi de care am dezvoltat strategia de comunicare.

Pe parcurs, s-au alaturat o serie de parteneri care ne sustin in demersul nostru: Hotnews, IQads, Ro Club Maraton, Phoenix Media, Euromedia, Getica OOH, Asociatia Pentru Sprijinirea Pacientilor cu Tuberculoza Multi-Drog Rezistenta (A.S.P.T.M.R.). E nevoie insa de mult mai mult, pentru ca demersul nostru sa produca rezultatele pe care ni le dorim.

 

Nevoia 

Media donatorilor de sange din Europa este undeva pe la 36 la mia de locuitori. In Romania, sunt sub 20 de donatori la mia de locuitori ceea ce ne plaseaza intr-o zona de avarie, conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Si asta, fara sa avem in vedere vreo catastrofa / eveniment major.

In ultimul an de exemplu, nevoia de sange din Romania s-a dublat. Asta se datoreaza si faptului ca medicina e evoluat, acum se fac din ce in ce mai multe transplanturi si alte interventii elaborate care solicita cantitati mari de sange.

 

Stopper-ul dintre oameni si actiunea de a dona

In primul rand, nu este cunoscuta nevoia de sange. Exista studii care atesta ca mai mult de 50% din donatori vin pentru ca au pe cineva apropiat care are nevoie de sange. Iar la o scurta evaluare a intentiei de donare, 70-80% dintre respondenti declara ca ar dona daca cineva apropiat lor ar avea nevoie.

Rezulta clar ca identificarea cu nevoia e principalul imbold in directia asta. In plus, constientizarea acestei probleme se face de-abia cand te lovesti de ea.

Avem asadar 2 probleme majore: lipsa de informare si lipsa de coeziune. Ne-am obisnuit de prea multe ori sa ne sensibilizam doar in ultimul moment, doar cand suferinta ne copleseste, doar cand dramele ocupa prima pagina a fluxurilor de stiri.

Cum ar fi daca ne-am sesiza inainte ca dramele sa fie generalizate? Cum ar fi daca am intelege ca sangele si produsele derivate au o valabilitate scurta si ca uneori un val prea mare de donatori nu poate fi pretuit cum se cuvine?

 

Receptivitatea companiilor 

Nu avem inca niciun angajament in acest sens din partea vreunui brand, desi interes exista. Suntem in work in progress.

 

Demersurile MVcom

"N-avem SANGE!" e gandit ca un proiect de informare/ constientizare si educare, cu derulare pe termen lung.

Punctand lipsa de coeziune, dar si viteza de reactie a oamenilor atunci cand e vorba de cineva apropiat, am pornit de la premiza ca tragerea unui semnal de alarma privind starea de fapt de langa noi, in comunitatea noastra, va fi mult mai puternic si generator de reactii.

De-aici ideea derularii modulare a campaniei, cu mesaj adaptat pentru fiecare oras in parte.

In plus, modularitatea ne permite revenirea in mod diferentiat in fiecare oras in parte, in functie de tendintele inregistrate. Concret, in proiectul pilot derulat la inceputul lunii iulie, am avut in vedere 3 orase: Bucuresti, Iasi si Buzau.

In toate s-au inregistrat cresteri ale numarului de donatori insa, in Iasi si Buzau aproape s-au dublat.

E posibil ca pentru mentinerea cresterii in Buzau sa fie nevoie de un numar mai mic de reveniri, in timp ce in Iasi si Bucuresti sa fie necesare mult mai multe. Modularitatea ne permite exact treaba asta: dozarea diferentiata a resurselor de comunicare.

Flight-urile de comunicare locala le-am gandit cu un media plan care sa includa radio, TV, OOH, actiuni tactice cu echipaje de OOH-mobil si voluntari Crucea Rosie si online.

Deocamdata insa, in cele 3 orase din proiectul pilot avem doar activari tactice si expunere OOH, cu ajutorul partenerilor de la Euromedia, GeticaOOH si Phoenix Media.

Vom extinde media planul de indata ce vom obtine sprijin in acest sens.

 

Situatia ideala de sustinere

Tema proiectului este una extrem de importanta si emotionanta si solicita un efort colectiv al nostru, al tuturor romanilor, pentru ca sangele nu-l putem importa, cumpara sau produce altfel... Noi ne dorim sa implicam cat mai multe branduri, pentru ca ar da mai multa greutate si credibilitate proiectului. Iar miza suntem noi, TOTI!

 

Obiectivele imediate si pe termen lung

Primul obiectiv setat este cel al informarii potentialilor donatori asupra situatiei din tara noastra, constientizare care speram sa conduca bineinteles la cresterea numarului de donatori si implicit a sangelui colectat.

Asa cum spuneam si mai devreme, scopul acestui proiect este de a informa si educa, insa depinde foarte mult de resursele pe care vom reusi sa le implicam, in asa fel incat sa ajungem sa producem niste schimbari in acest sens.

In acest moment urmarim continuarea campaniei in cele 3 orase implicate in proiectul pilot (Bucuresti, Iasi si Buzau). Printre actiunile tactice pe care le pregatim, se numara si cea din cadrul Maratonului International din Bucuresti (8-9 octombrie) in care vom avea Pacemakeri branduiti, Voluntari de la Crucea Rosie Romana si un centru mobil de colectare.

Pentru mai multe informatii, va asteptam la Maraton :) Pe termen lung, ne dorim bineinteles sa intram cu aceasta campanie in toate orasele din tara. Pentru asta, speram si chiar provocam toate brandurile curajoase sa ni se alature, sa demonstram inca o data ca noi romanii AVEM SANGE!

In cazul lor, obiectivele au fost atinse atat pe termern scurt, cat si pe termen lung :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Geometry

Suntem o agentie full service, parte a grupului WPP, care functioneaza pe piata romaneasca din 1992. Prietenii mai vechi ne stiu dupa numele anterioare (Grey, respectiv G2). Din iunie 2013 a luat nastere un nou grup... vezi detalii »

MVcom

Motion Vision Communication sau pe scurt MVcom este prima companie de Marketing Experiential din Romania. Sub deviza “Experiences On The Move” ofera atat strategie cat si implementare pentru... vezi detalii »

Oameni

Subiecte

Sectiune



Related