[Publicitatea la HR] Elena Visan (Tempo Advertising): In mod sigur, nu mai suntem cei mai interesanti pentru cei tineri. IT-ul si digitalul absorb multi oameni din generatia noua

[Publicitatea la HR] Elena Visan (Tempo Advertising): In mod sigur, nu mai suntem cei mai interesanti pentru cei tineri. IT-ul si digitalul absorb multi oameni din generatia noua

Cum e sa lucrezi in publicitate? Depinde pe cine intrebi. De regula, overseerii absoluti ai procesului publicitar si a efectelor lui asupra omului de rand sunt oamenii de HR. Care, teoretic, au de-a face toata ziua cu publicitari aspiranti si consacrati, cuminti si problematici, multumiti si nemultumiti, confuzi si mult prea convinsi. 

Am mers catre HRi pentru a afla starea actuala a natiei publicitare (si, de ce nu, a brandului industriei de publicitate de la noi) la inceput de 2018.  Comparativ cu anii trecuti, agentia ca mediu de lucru astazi inseamna mai multa munca pentru proiecte de anvergura mai mica, cu targeturi nisate, spune Elena Visan (HR Director, Tempo Advertising). 

Iar unul dintre factorii cei mai (de)motivanti tin de rezultatele acestor proiecte (tot mai fragmentate), pentru ca omul publicitar are nevoie de satisfactia lucrului bine facut dincolo de .ppt. Dar chiar daca azi IT-ul si digitalul atrag tinerii care trageau altadata la gloria publicitara, Elena puncteaza: avem multi profesionisti cu experienta care ar putea pleca in afara, dar nu o fac. E asta o dovada ca inca gasesc satisfactie aici sau nu? Cum era paharul cu apa, pe jumatate plin sau pe jumatate gol?

 

Tempo Advertising: recrutarile din 2017

Anul trecut a fost unul stabil si pozitiv, din toate punctele de vedere. Am castigat si clienti, dar si colegi noi. Nu mai putin de 8 oameni noi s-au alaturat echipei Tempo! Am completat si echipa de creatie cu doi seniori. Dar majoritatea oamenilor noi au venit pentru a consolida echipa de BTL, in cadrul companiei Tempo BTL, infiintata anul trecut.

 

Cel mai dinamic departament ca flow al oamenilor 

Dinamic e mult spus ... In ultimii anii, in Tempo exista un grad crescut de stabilitate. De regula, doar in departamentele de creatie si client service ne asteptam relativ constant la schimbari.

Nici in 2017 nu au fost abateri majore de la regula, obiectivul a fost sa pastram echipele in forma actuala si sa aducem specialitati complementare, astfel incat sa marim businessul.

Ne-am uitat si la piata, exista o mai mare disponibilitate a clientilor de a investi in evenimente si promovare online, mai repede decat in publicitatea conventionala ATL. Cel putin din punctul de vedere al campaniilor de creatie dezvoltate integral de la strategie si concept si pana la implementare pe plan local.

 

Mentalitati la angajare: juniori versus seniori

Aici situatia nu se va schimba niciodata! Juniorii vin totdeauna cu entuziasm, bucurosi sa invete si sa vada cum e. Iar seniorii mai degraba pentru a schimba ceva in viata lor profesionala, pentru a iesi din rutina conturilor obisnuite pentru care au lucrat, in unele cazuri, ani de-a randul. E important sa te mentii proaspat, ca sa fii creativ si functional. Chiar daca suna a cliseu, in industria noastra oamenii au permanent nevoia de provocari, mai ales pe partea de creatie. Dar si in zona de Client Service e la fel, din observatiile mele.

 

Agentia de publicitate ca mediu de lucru

Fata de anii trecuti? Mai mult de munca, pentru campanii vazute de mai putini oameni. Tot mai rare sunt briefurile pentru campanii mari, pentru targeturi largi. Si tot mai dese pitchurile pentru proiecte cu targeturi nisate. Sunt proiecte pentru care cu ani in urma unii clienti nu s-ar fi gandit macar sa faca pitch. Asta pare a fi tendinta in piata. Poate si pentru ca posibilitatile de targetare directa in online au mutat multe cifre dintr-o tabara intr-alta.

 

Ce factori influenteaza cel mai vizibil productivitatea oamenilor angajati? Dar satisfactia lor? 

Cred ca impactul cel mai motivant, dar si demotivant, il reprezinta rezultatul final al proiectelor. Oamenii isi doresc sa vada ca ceea ce au propus si dezvoltat se concretizeaza in ceva cu impact si rezultate.

Apoi, atmosfera si modul cum colaboreaza cu colegi/echipe etc.. Daca esti pe aceeasi lungime de unda, daca te motiveaza si simti ca poti construi alaturi de cei cu care iti imparti cele 8 ore pe zi, atunci vor iesi si rezultate. Sau, daca nu iti ies, cu siguranta gasesti resurse sa o iei de la capat, pentru ca iti face placere sa fii acolo cu colegii tai.

Cred ca o regula simpla, dar eficienta, este sa poti aduce in echipa oameni complementari, dar care sa aiba o baza egala – sa fie pozitivi, sa isi doreasca sa reuseasca si sa munceasca in egala masura cu ceilalti.

 

Issue-uri si incidente de HR in advertising

Desi pare o gluma, avem aceleasi probleme ca si acum 5, 10 sau 15 ani. In anii de glorie ai industriei, cand era ‘cool’ sa lucrezi in agentie, era un challenge sa gasesti si sa pastrezi talentele. Iar acum avem acelasi tip de situatie, difera doar cauzele care conduc totusi la acelasi rezultat.

Cu 10-15 ani in urma, oamenii se plimbau din agentie in agentie dupa experiente/knowledge si salarii mai mari. Azi merg in alte industrii, zona de IT si agentiile dedicate de digital au "luat fata" advertisingului ca potential de dezvoltare, iar acest lucru a dus la scaderea numarului de candidati.

 

Particularitatile rolului de HR in publicitate

Este destul de greu sa raspund obiectiv la aceasta intrebare, dat fiind ca nu am experimentat aceasta profesie intr-un alt domeniu. Din perspectiva mea, si de fapt ceea ce mi-a placut intotdeauna in aceasta industrie, este ca rolul HR-ului impacteaza cu adevarat. Aici fiecare om face diferenta, nu este o masinarie unde poti inlocui pe oricine si ea functiuoneaza. Suntem intr-un fel ca in fotbal….om la om :)

 

Cat de atractiva ai spune ca este publicitatea ca domeniu, astazi? 

In mod sigur, nu mai suntem cei mai interesanti pentru cei tineri. Cum spuneam mai devreme, IT-ul si digitalul absorb multi oameni din generatia noua, oameni care altadata s-ar fi indreptat spre publicitate.

Pe de alta parte, industria noastra exporta putini specialisti in afara. Avem o multime de oameni cu experienta, care desi ar putea pleca, raman sa lucreze in Romania. Cred ca e un semn clar ca reusim in continuare sa oferim oamenilor suficiente provocari pentru a tine aproape de tara destula energie creativa.

Sigur, toti se plang ca nu avem deadline-uri generoase si se lucreaza pompieristic, fata de modul de lucru in agentiile mari de afara. Totusi, majoritate raman aici. Mi se pare cea mai buna dovada ca inca putem oferi creativilor suficiente briefuri si provocari interesante pentru a-i face sa revina la birou cu placere.



Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Related