[Ambasade pe online] Roxana Macovei (Ambasada Regatului Belgiei): Vrem să oferim publicului o imagine mai cuprinzătoare și mai fidelă a Belgiei, dincolo de clișeele culturale

[Ambasade pe online] Roxana Macovei (Ambasada Regatului Belgiei): Vrem să oferim publicului o imagine mai cuprinzătoare și mai fidelă a Belgiei, dincolo de clișeele culturale

Eram tentati sa deschidem seria noastra (plina de dialog cu ambasadele lumii la Bucuresti) cu titlul faimos al lui Mel Stuart. Problema este ca azi e miercuri, nu marti, asa ca parafrazam un pic: daca e miercuri, e ambasada Belgiei

Precum stiti, ca aveti si voi acces la internet, ambasadele nu ies in fata foarte des, iar cand o fac, au grija ce spun si cum spun. Vorbim aici de cele serioase. Pentru o societate, asta este foarte bine si sanastos pe deoparte, dar destul de previzibil, pe de alta parte. Si e pacat, ca sunt multe de spus din directia misiunilor diplomatice la Bucuresti. Asta desi scriitorul american Will Durant a zis, la un moment dat, ca a nu spune nimic, mai ales cand vorbesti, inseamna jumatate din arta diplomatiei. 

Ei bine, la diplomatie nu prea ne pricepem (dimpotriva, o cotim cam brusc uneori, pe aici), dar sa punem niste intrebari ca lumea stim. Iar prima care ne raspunde la ele este Roxana Macovei, responsabila cu comunicarea in cadrul ambsadei Regatului Belgiei la Bucuresti. Primele noastre impresii? Am avut dreptate! Ambasadele stiu sa comunice si altfel (si altele) decat ce ajunge la urechile noastre de la stiri. De exemplu, stiati ca belgienii au adoptat un catel pe nume Perus? Sau ca lucreaza la o serie de mini-videouri despre legaturile romano-belgiene? Nu stiati. Si mai sunt si altele, despre care veti afla citind interviul de mai jos cu Roxana. 

 

Incepand din anul 2015

Ambasada Belgiei la Bucuresti a intrat in social media in august 2015. Am ales sa comunicam preponderent pe Facebook, in principal datorita oportunitatii de a ajunge la un public mai larg si divers, dar si datorita spontaneitatii interactiunii si a popularitatii retelei in Romania.

Insa actualizam periodic si website-ul nostru si emitem, de asemenea, un newsletter lunar, care contine in mare parte articole cu noutati din domeniul de business, stiri despre companiile belegiene prezente pe piata romaneasca, anunturi despre evenimente pe care le organizam noi sau partenerii nostri.

 

Activitati de comunicare

In cadrul echipei noastre din Bucuresti indeplinesc si rolul de ofiter de comunicare. Sunt responsabila cu actualizarea paginii de Facebook, a site-ului nostru web si de alcatuirea newsletterului lunar.

In 2015, multe ambasade din Bucuresti incepeau sa devina din ce in ce mai active in domeniul social media si astfel am vazut in aceasta o ocazie de a face munca si realizarile noastre vizibile unui public mai larg. Am indeplinit acest rol de atunci, avand ulterior si sprijinul d-nei Machteld Cattrysse, Prim-Secretar si Consul, care este si coordonator al proiectelor de social media social si de diplomatie publica din cadrul Ambasadei Belgiei. 

 

In ceea ce priveste proiectele de diplomatie publica, putem 'divulga' faptul ca in prezent lucram la elaborarea unei serii de mini-videouri despre legaturile romano-belgiene, pe care speram sa le facem cunoscute publicului cat de curand.

 

Obiective 

Scopul principal al prezentei noastre online a fost si este inca promovarea activitatilor ambasadei si a relatiilor romano-belgiene la toate nivelurile: economic, social, cultural. Cu multe companii belgiene prezente in Romania si o serie de ong-uri belgiene active in domeniul serviciilor medicale si sociale, sursa noastra de inspiratie este, asa cum lesne va puteti imagina, inepuizabila. 

De asemenea, exista multi cetateni belgieni care au ales sa se mute in Romania, fie permanent, fie pentru o perioada limitata de timp. Si ei au povesti remarcabile care merita impartasite, povesti pe care noi le consideram foarte puternice ca impact, deoarece confera o nota personala unui concept destul de abstract: relatiile dintre doua tari.

Asadar, am incercat sa suprapunem nume si chipuri concrete acestor concepte reci, stiind ca legaturile formate la firul ierbii sunt cele mai valoroase si mai durabile.

Cu timpul ne-am dat seama ca trebuie sa oferim publicului nostru o imagine mai cuprinzatoare si mai fidela a Belgiei, dincolo de cliseele culturale. Ei bine, pe cat posibil, pentru ca este greu sa faci abstractie de ciocolata, cartofi prajiti si bere atunci cand vorbesti despre Belgia ;-) 

Totodata intelegem ca aceste elemente nu ar trebui ignorate deoarece fac parte din patrimoniul cultural national. Cu toate acestea, am ales sa deschidem in paralel calea pentru un alt tip de naratiune, prin promovarea unor fatete mai putin cunoscute ale Belgiei, care variaza de la cultura pop sau 'pastile' de tipul 'fun facts' pana la exemple de bune practici din diferite domenii si povesti individuale inspirationale.

 

Likes, engagement si alti indicatori

Masuratorile sunt importante in conditiile in care reprezinta un barometru al prezentei noastre online. In prezent, Ambasada Belgiei numara 3.818 de followers si 3.752 de like-uri si trebuie sa mentionam ca nu am recurs niciodata la continut sponsorizat. Reusim sa mentinem o rata buna de raspuns si incurajam interactiunea cu publicul nostru.

 

 

Cu toate acestea, consideram ca atingerea unui numar cat mai mare de like-uri nu ar trebui sa fie un scop in sine si de aceea nu subordonam alegerile noastre "editoriale" acestui criteriu. Consideram ca este esential sa obtinem o imaginea mai cuprinzatoare si o viziune pe termen lung a modului in care postarile se integreaza in contextul mai larg al prezentei noastre online, si cat de congruente sunt acestea cu obiectivele pe care ni le-am propus de la bun inceput.

Suntem mandri ca am reusit sa atragem un public loial care apreciaza in mod constant activitatile si eforturile noastre si totodata ne straduim sa atragem noi si noi prieteni ai Belgiei ;-)

 

 

Continutul

Planificarea se face la sfarsitul fiecarei saptamani, luand in considerare evenimentele care se prefigureaza pentru acea perioada. De asemenea, incercam sa pastram un echilibru intre subiectele pe care le comunicam, intre postarile despre evenimentele pe care le organizam si stiri mai generale despre Belgia sau despre politica sa in domeniul afacerilor externe. Cele mai frecvente subiecte apartin urmatoarelor categorii sau sunt insotite de hashtag-urile: #BelgianRomanianTies, #FocusOnBelgium si #BelgianBusinessInRomania.

Cea mai populara postare de pe pagina noastra ramane mesajul de sustinere a Ambasadorilor fata de protestele din februarie 2017.

 

Ce limitari exista?

Exista in mod natural anumite limitari cu privire la ceea ce poate si nu poate fi facut public, dar nu vedem alte constrangeri in afara cerintelor generale care ar trebui sa defineasca orice prezenta in social media: decenta, obiectivitate, dragoste fata de adevar, autenticitate.

Fiecare misiune are libertatea de a-si selecta si elabora propriul continut social media, iar reactia in timp real este incurajata, toate acestea desfasurandu-se in conformitate cu liniile generale ale politicii de social media dezvoltata de Ministerul Afacerilor Externe din Belgia.

Departamentul de comunicare al ministerului nostru ne pune la dispozitie un continut editorial de inalta calitate pe care il folosim pentru a promova Belgia si activitatea ministerului, dar la randul nostru incercam sa venim cu idei originale si ne straduim sa gasim un echilibru intre cele doua arii de continut.

 

Tonul ales

Depinde de subiect. Unele subiecte necesita utilizarea unui ton formal, cum ar fi o postare despre o vizita oficiala la nivel inalt, de exemplu, altele beneficiaza de un ton mai informal, chiar jucaus.

Un exemplu bun pentru cea din urma categorie este postarea despre Perus, cainele nostru de la ambasada, care deja a ajuns un personaj celebru ;-). Cu toate acestea, chiar si atunci cand comunicam despre subiecte mai serioase, credem ca este important sa folosim intotdeauna un ton natural, deoarece Facebook-ul este in sine un canal informal si nimeni nu va citi postari prea lungi sau rigide.

 

 

Comunicarea la evenimentele importante

Ambasada este o institutie belgiana din Romania. Are o responsabilitate atat fata de belgieni cat si fata de romani si trebuie sa ia in considerare evenimentele din Romania care afecteaza Belgia ca partener al Romaniei in UE. O buna intelegere intre vecinii din acelasi bloc face viata mai buna pentru toti locatarii. Exprimam aceasta idee atat offline, cat si online.

 

Cu bune, cu rele

Cea mai dificila parte este adesea gasirea unui echilibru intre diversitatea subiectelor existente si a publicurilor pe care vrem sa le abordam, tinand cont de obiectivele noastre. Deoarece exista intotdeauna o multitudine de subiecte din care trebuie sa alegem, publicuri la fel de diverse, poate fi destul de usor sa deviem de la obiectivele propuse.

Cea mai frumoasa parte este ca putem contribui la vizibilitatea activitatii institutiei, care dobandeste astfel o fata mai "umana" si devine mai accesibila publicului. De asemenea, este frumos pentru ca prin munca noastra suntem in masura sa oferim un raspuns consistent si coerent la o intrebare frecventa: Ce face, de fapt, o ambasada? :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related